شناسهٔ خبر: 50470 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری استان گیلان مطرح کرد:

تشریح اقدامات راهداری گیلان برای سفرهای ایمن شهروندان در نوروز ۹۷/ آماده میزبانی از مسافران نوروزی هستیم

محمدرضا نازک کار مدیرکل راهداری استان گیلان گفت: برای ستاد نوروزی در استان جلسات هماهنگی تشکیل‌ شده و با وفاقی که در استان بین ارگان‌های مختلف وجود دارد امیدواریم سفرهایی با کمترین حادثه را خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا نازک‌کار مدیرکل راهداری استان گیلان در خصوص آخرین تصمیمات و اقدامات در ستاد نوروزی این استان اظهار داشت: طبق روال همه‌ساله بحث پاک‌سازی حریم راه‌ها، احیای علائم و شست و شوی آن‌ها، تعمیر و تعویض گارد ریل‌های آسیب‌دیده، خط‌کشی‌ها، روکش‌های موضعی و لکه‌گیری را داریم. در بخش حمل‌ونقل جلسات متعددی در قالب ستاد سفرهای نوروزی داشتیم که به ارتقای سفر کمک کند.

وی افزود: به‌عنوان مسئول این ستاد همه دست‌اندرکاران شرکت‌های حمل‌ونقلی را جمع کردیم و با هماهنگی دوباره قیمت بلیت را طبق دستور سازمان راهداری ثابت نگه داشتیم. مدیران فنی را ملزم کردیم که از اتوبوس‌ها بازدیدهای دقیق‌تر داشته باشند و این نظارت‌ها به‌صورت محسوس و نامحسوس خواهد بود. کشیک‌ها را هم در بخش راهداری و حمل‌ونقل تهیه و تدوین کردیم و به تمام دوایر اعلام شد.

مدیرکل راهداری استان گیلان درباره همکاری‌های صورت گرفته در طرح نوروزی استان تصریح کرد: در این طرح همه ارگان‌ها همکاری داشتند و در گیلان یک وفاق خوب وجود دارد. چه در قالب شورای ترافیک استان، کمیسیون امنیتی راه‌ها، کمیسیون‌های دیگر که زیرمجموعه ما هستند و خودمان که رئیس کمیته‌ها هستیم، هلال‌احمر، شرکت نفت، پلیس‌راه، اورژانس همه همکاری داشتند و جلسات مبین این قضیه است که امسال سفرهای نوروزی را با کمترین حادثه در راه‌های خودمان خواهیم داشت.

نازک‌کار درباره کارهای انجام‌شده بابت امنیت جاده در ایام نوروز گفت: شناسایی نقاط پرحادثه ما که ۹۷ نقطه بودند از کارهای مهم در طرح امنیت جاده‌ها بود. با همکاری‌های صورت گرفته این نقاط در سال ۹۵ و شش ماه نخست سال ۹۶ به‌صورت صد درصد آشکارسازی شدند. در مورد عملیات فیزیکی و مهندسی که باید انجام بگیرد ۱۰ نقطه اولویت اول بود که توسط مشاوران سازمان مشخص شدند و به ما ابلاغ شد. قرار است از محل ۳.۵ میلیارد اعتبار سازمان به ما، اقدام به جذب پیمانکار کرده تا اصلاح شوند.

مدیرکل راهداری استان گیلان در خصوص خدمات برنامه‌ریزی شده برای ارائه به مسافران نوروزی گفت: ما ۱۳ مجتمع خدمات رفاهی داریم که در حال فعالیت هستند و از همه آن‌ها بازدیدهای دوره‌ای بابت سرویس‌های بهداشتی، رستوران، نظافت و نمازخانه‌ها انجام‌شده و کاملاً آماده هستند. در مورد اکیپ‌های اضطراری ما ۴۱ اکیپ راهداری با ۴۸۲ پرسنل آماده هستند که با ۲۷۶ ماشین از انواع دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه سنگین راهداری در قالب ۱۶ راهدارخانه آماده فعالیت هستند. در کنار آن ۱۶ اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده شهرستان‌ها همه آماده شدند و کشیک‌های ۲۴ ساعت آن‌ها مشخص و در محل‌ها مستقر هستند. دو مرکز معاینه فنی سنگین داریم که در تمام ایام نوروز سرویس‌دهی خواهند کرد.

وی ادامه داد: چهار شرکت امداد فنی جاده‌ای داریم که به‌صورت رسمی و شبانه‌روزی در آماده‌باش کامل هستند. تمام نظارت‌های مستمر روی آن‌ها انجام می‌گیرد و هماهنگی‌های لازم از طریق فرمانداری‌های شهرستان‌ها صورت گرفته که نرخ‌ها را افزایش نداده و اضافه هزینه‌ای از راه ماندگان نگیرند. به‌جز این موارد همه سامانه‌های ما ازجمله ۱۴۱ آماده خدمت هستند. در رادیو و تلویزیون هم برنامه داریم و نکات لازم را گوشزد می‌کنیم. به هتل داران و کانون‌های خودمان نامه زدیم و با همه این‌ها سعی کردیم طوری پیش برویم که تمام اطلاعات از طریق بروشورهای جامع یا از طرق دیگر در اختیار مسافران نوروزی قرار بگیرد.

وی درباره طرح‌های راهداری استان گیلان در سال جدید که به دنبال اجرایی کردن آن هستند، اظهار داشت: در سال جدید عمده فعالیت ما در بخش راه، بحث روکش‌های آسفالتی است که در استمرار حرکتی که امسال انجام دادیم و تا الان حدود ۷۰ کیلومتر از راه‌های استان را روکش کردیم. هدف‌گذاری ما ۲۵۰ کیلومتر است که با بهتر شدن شرایط جوی این کار اتفاق خواهد افتاد چون همان‌طور که می‌دانید در نیمه دوم سال با کاهش دما ترجیح می‌دهیم این کار صورت نگیرد. از دیگر هدف‌گذاری‌های دیگر ما تکمیل ۱۰ نقطه پرحادثه است و در ادامه افزایش سامانه‌های ثبت تخلف‌ها خواهد بود که ۴۴ سامانه نصب‌شده و ۹ سامانه تا پایان سال یا اواخر فروردین نهایی خواهد شد. از سه ماه اول سال ۹۷ جانمایی‌های جدید آغاز می‌شود تا با مشخص شدن، افزایش تعداد سامانه‌ها را داشته باشیم.

مدیرکل راهداری استان گیلان با اشاره به طرح نوروزی این استان که از ۲۵ اسفند شروع و تا ۱۷ فروردین ادامه خواهد داشت به مسئله افزایش سفرهای نوروزی و بیشتر شدن پیک‌های ترافیکی اشاره داشت و گفت: تجربه ثابت کرده که طی چند سال پیک‌های سفری که ما داریم هر پیک نسبت به پیک قبلی ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش ترافیک را نشان می‌دهد. حالا اگر همین فرمول حاکم باشد امسال هم همین مقدار افزایش را خواهیم داشت. سال گذشته بیش از ۵ میلیون دستگاه مسافر نوروزی داشتیم که اگر شامل این ۲۰ درصد شود منتظر میزبانی از ۶ میلیون مسافر نوروزی خواهیم بود.

وی درباره میزان تصادفات و اینکه آیا با این افزایش تعداد سفرها فعالیتی برای کاهش میزان تصادفات خواهید داشت و پیش‌بینی شما چقدر است، گفت: به‌هرحال پیش‌بینی کاهش تصادفات سخت است و فرمول خاصی دارد چون مثلاً خدای‌ناکرده با تصادف یک اتوبوس تمام محاسبات به هم می‌ریزد. بااین‌حال تجربه ثابت کرده با افزایش ترافیک میزان تلفات جانی کاهش پیدا می‌کند اما در مقابل صدمات مالی بیشتر می‌شود. قطعاً با اشباع بودن جاده‌های ما بحث تلفات جانی خیلی کم خواهیم داشت. ضمن اینکه عاملی که بسیار مؤثر است بحث وضعیت جوی خواهد بود که نقش بسزایی در مراجعه‌کنندگان به استان و رانندگی مسافران خواهد داشت. ما خیلی نگران تصادف شبانه هستیم چون شب‌ها معمولاً پلیس هم متر در جاده حضور دارد و به خاطر خلوتی جاده‌ها با سرعت‌بالا رانندگی می‌شود و این زمان برای ما نگران‌کننده است که امیدوارم هم‌وطنان ما همکاری لازم را داشته باشند و با سرعت مطمئنه در جاده‌ها برانند.

نظر شما