شناسهٔ خبر: 50481 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

۱۰ اقدام مؤثر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در دولت تدبیر و امید- ۷ و ۸:

طرح شناسايی و ارتقای ايمنی نقاط پر تصادف راه‌های برون‌شهری/ طرح توسعه كاربرد حفاظ‌ها و تجهيزات نوين ايمنی راه‌ها

سر در ساختمان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای دو اقدام دیگر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در دولت تدبیر و امید به منظور ارتقا ایمنی راه‌ها و کاهش تلفات و تصادفات ناشی از حواث رانندگی طرح شناسايی و ارتقای ايمنی نقاط پر تصادف راه‌های برون‌شهری و طرح توسعه كاربرد حفاظ‌ها و تجهيزات نوين ايمنی راه‌ها محسوب می‌شود و برای اجرای این طرح‌ها علاوه بر بهره‌گیری از توان داخلی از دانش روز جهان نیز نهایت استفاده را برده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در راستای معرفی ۱۰ اقدام موثر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در دولت تدبیر و امید،‌ اقدامات گسترده‌ای در زیرمجموعه بخش راهداری و به طور ویژه در حوزه ایمنی راه‌ها صورت گرفته است که شاخص ترین طرح‌های این بخش طرح شناسايی و ارتقای ايمنی نقاط پر تصادف راه‌های برون‌شهری و طرح توسعه كاربرد حفاظ‌ها و تجهيزات نوين ايمنی راه‌ها است. بر همین اساس در این گزارش به تشریح و معرفی این دو اقدام ارزشمند که کاهش تلفات و حوادث رانندگی و نجات جان هموطنان را در برمی‌گیرد، می‌‌پردازیم.

طرح شناسايي و ارتقاي ايمني نقاط پر تصادف راه‌های برون‌شهری

هدف از اين طرح، اجراي فرآيند سيستماتيك امور شناسايي، اولویت‌بندی، مطالعه ميداني و تعيين اقدامات اصلاحي جهت ارتقاي ايمني نقاط پر تصادف و داراي تصادف راه‌های برون‌شهری است كه بر اساس آخرين متدولوژي و روش‌های موجود در جهان و مورد تائید مجامع تخصصي همچون مجمع جهاني راه- پيارك (PIARC) و بر اساس دستورالعمل ابلاغي گروه ايمني راه‌های كشور، مراحل مطالعاتي و اجرايي آن از سال ۱۳۹۴ آغازشده و در سال ۱۳۹۵ منجر به تعيين ۱۵۸۵ نقطه به‌عنوان نقاط پر تصادف شد. در همين راستا با انعقاد قرارداد با بيش از پانزده مهندسين مشاور ذيصلاح مطالعه تشخيصي و تهيه طرح‌های اصلاحي و ارتقاي ايمني كليه نقاط پر تصادف آغاز شده و به تدريج طرح‌های ایمن‌سازی آن‌ها تهيه و به مرحله اجرا درمی‌آیند. برنامه‌های عملياتي در اين طرح عبارت‌اند از شناسايي و اولویت‌بندی نقاط داراي تصادف، تأمین الزامات ايمني نقاط پر تصادف، مطالعه و تهيه طرح اجرايي نقاط پر تصادف در سطح كشور، تأمین اعتبار و اجراي طرح‌های ایمن‌سازی تهیه‌شده. بررسی‌های اوليه بيانگر آن است كه پس از انجام فاز اول اين پروژه، كاهش قابل‌توجهی در ميزان تصادفات در این‌گونه نقاط رخ‌داده است و انجام مراحل بعدي پروژه مذكور، در دست پيگيري است.

طرح ارتقاء و بهبود صنعت حمل‌و‌نقل جاده‌ای بار و مسافر در قالب ۶ پروژه بزرگ

انتقال دانش و تكنولوژي نوين با استفاده از توان علمي سازمان‌هاي بين‌المللي PIARK و IRF

انتقال دانش فني روز و فناوري‌هاي نوين در زمينه حمل و نقل جاده اي و نگهداري راه از طريق بهره برداري فعال از سازمان‌هاي علمي بين‌المللي همچون مجمع جهاني راه (PIARC) و فدراسيون جهاني(IRF) راه از جمله اقدامات موثر در ارتقاي توان فني و تخصصي عوامل فعال در ستاد و ادارات كل استاني(صف) ميباشد. در اين راستا به صورت ذيل از اينگونه سازمانهاي تخصصي بهره گيري شده است: ۱- اخذ مشاوره فني از كارشناسان بين المللي عضو اين دو سازمان تخصصي در موضوعات مختلف حمل ونقل جاده اي و راهداري ۲- گردآوري، انتشار و بهره‌برداري از ۳۰۰ گزارش فني، راهنما و دستورالعمل هاي تخصصي در زمينه موضوعات مرتبط با ايمني راه، سيستم هاي حمل و نقل هوشمند و شبكه راه‌ها، سيستم‌هاي ايمني تونل در زمان بهره‌برداري، نگهداري پل‌ها و تونل‌ها، رويه‌هاي راه و روسازي، حمل و نقل چند وجهي، نگهداري زمستاني راه، مديريت ريسك، ملاحظات محيط زيست و مديريت بحران ۳- برگزاري حداقل ۲۱ كارگاه تخصصي با موضوعات مرتبط با حضور كارشناسان و متخصصان بين المللي حرفه‌اي از مجمع جهاني راه و IRF با حضور مديران و كارشناسان ستاد و استان‌ها در موضوعات ذيربط با حمل و نقل و راهداري.

اجرای طرح هوشمند سازی جاده‌ها در قالب ۵ پروژه بزرگ

 طرح توسعه كاربرد حفاظ‌ها و تجهيزات نوين ايمني راه‌ها

حفاظ‌هاي ايمني براي ایمن‌سازی حاشيه راه‌ها در قالب اتخاذ سياست افزايش بخشندگي راه‌ها در محل‌هاي پرتگاهي كليه انواع راه‌ها و ميانه راهه‌ای آزادراهي و بزرگراهي از اهميت بسيار بالايي برخوردار هستند. این‌گونه حفاظ‌ها بر اساس آئين‌نامه ايمني راه‌ها نشريه ۲۶۷ بايد داراي مشخصات لازم و استانداردهاي بين‌المللي را دارا باشند. لذا در اين راستا، نسبت به تهيه مشخصات و جزئيات فني انواع حفاظ‌هاي فلزي و بتني بلوك مفصلي اقدام شده و از طريق شورای عالی فني امور زيربنايي حمل‌ونقل ابلاغ گرديد. همچنين با همكاري مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازی نسبت به كنترل و نظارت بر تولیدکنندگان حفاظ‌هاي بتني بلوك مفصلي در جهت اطمينان از كيفيت و دوام اين حفاظ‌ها اقدام شده است. اقدامات انجام‌شده سرمنشأ كاربرد حفاظ‌های ايمن‌تر و مقاوم‌تر در سطح راهه‌ای كشور بوده به‌نحوی‌که صرفاً طي دو سال گذشته بالغ‌بر پانصد كيلومتر از حفاظ‌های با فنّاوری جديد بتني بلوك مفصلي در راهه‌ای كشور اجرا شده است. ازجمله آزادراه‌هاي تهران- قزوين و تهران– قم و... به‌سرعت مراحل تكميلي نصب این‌گونه حفاظ‌ها را طي می‌نمایند.

طرح مدیریت سیستماتیك نگهداری رویه راه‌ها (PMS)

همچنين فنّاوری‌های توليد حفاظ‌های فلزي مقاوم سه موج و سوپر ريل نيز در كشور بومی‌سازی شده و كاربرد آن‌ها در نواحي موردنیاز ازجمله نواحي پرتگاهي متناسب با منابع اعتباري موجود، صورت پذيرفته است. همچنين ساخت و توسعه كاربرد انواع قطعات و رابط‌های ایمن‌سازی نواحي انتقالي پل‌ها نيز در داخل كشور بومی‌سازی شده و كاربرد آن‌ها در پروژه‌های جديد راه‌سازی و بهسازي راه‌ها الزامي و رايج گرديده است.

 مديريت سيستماتيك نگهداری پل‌ها

استفاده از فناوری جديد آسفالت‌های حفاظتی راه‌های كشور

شناسايی و ارتقای ايمنی نقاط پر تصادف راه‌های برون شهری

نظر شما