شناسهٔ خبر: 50558 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

صبوری مطرح کرد؛

تشریح خدمات راه و شهرسازی استان قم برای سفر‌های نوروز ۱۳۹۷/ خدمات‌دهی بهتر به مسافران با تکمیل قطعه چهارم بزرگراه قم- جعفریه/ رتبه دوم استان قم در کاهش تصادفات جاده‌ای

صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به رتبه دوم استان قم در کاهش تصادفات جاده‌ای در ۹ ماهه اول امسال گفت: با تکمیل قطعه چهارم بزرگراه قم- جعفریه تردد خودرو‌ها در کریدور شمال- جنوب و شمال غربی کشور تسهیل می‌شود و به جای تردد در مسیر قم- تهران- کرج- قزوین به طول ۳۵۵ کیلومتر می‌توان با استفاده از مسیر بزرگراهی قم- جعفریه به طول ۲۲۰ کیلومتر شاهد کاهش ۱۳۵ کیلومتری مسیر و تقلیل زمان سفر بود. 

حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با درباره تهمیدات و برنامه‌های راه و شهرسازی این استان برای سفر‌های نوروزی مسافران اظهار کرد: استان قم محور شاهراه ۱۷ استان کشور است که در این استان ۲۰۹ کیلومتر آزادراه، ۱۹۱ کیلومتر بزرگراه، ۱۷۸ کیلومتر راه اصلی و ۱۵۵ کیلومتر راه فرعی وجود دارد که کل راه‌های شریانی استان ۶۰۹ کیلومتر است. 

وی با بیان اینکه استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهار راه فرعی است، افزود: از جمله این راه‌ها می‌توان به آزادراه قم- تهران، جاده قدیم قم- تهران، بزرگراه قم- ساوه، جاده قدیم قم- کاشان، آزادراه قم- کاشان، آزادراه قم- گرمسار و بزرگراه قم- سلفچگان- اراک اشاره کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم بیان کرد: استان قم به عنوان جعبه تقسیم حمل و نقل مسافری و باری در مرکز کشور و شاهراه ارتباطی ۱۷ استان در هماهنگی مسافر، بار، ترانزیت شمال- جنوب، شرق- غرب در کشور و منطقه ایفای نقش می‌کند و باعث عبور سالانه هزاران مسافر و صد‌ها تن کالای ترانزیتی و داخلی از محور‌های مواصلاتی می‌شود. 

وی با اشاره به خدمات دهی محور قم- جعفریه به مسافران در نوروز ۹۷ گفت: محور قم- جعفریه که اخیرا تکمیل و زیر بار ترافیک رفته است نقش موثری در خدمات دهی به مسافران نوروزی دارد که با تکمیل شدن قطعه چهارم این بزرگراه به طول چهار کیلومتر و با هزینه ۶۰ میلیارد ریال تا پایان امسال، قطعه اتصال بزرگراهی قم- ساوه- بویین زهرا- قزوین تکمیل می‌شود.

صبوری تصریح کرد: با تکمیل قطعه چهارم بزرگراه قم- جعفریه تردد خودرو‌ها در کریدور شمال- جنوب و شمال غربی کشور تسهیل می‌شود و به جای تردد در مسیر قم-تهران- کرج- قزوین به طول ۳۵۵ کیلومتر می‌توان با استفاده از مسیر بزرگراهی قم- جعفریه به طول ۲۲۰ کیلومتر شاهد کاهش ۱۳۵ کیلومتری مسیر و تقلیل زمان سفر بود. 

وی افزود: کاهش بار ترافیکی، شیفت و هدایت ترافیک در محور ساوه- سلفچگان از دیگر مزیت‌های احداث این مسیر است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم درباره دیگر محور‌های این استان اظهار کرد: قطعه اول محور قم- نیزار نیز از ابتدای خلج آباد به طول ۷.۵ کیلومتر بهسازی و روکش شده و آسفالت قطعه دوم آن از ابتدای حوزه استحفاظی حدفاصل پارک جنگلی غدیر تا ابتدای پل راه آهن به طول ۴.۵ کیلومتر انجام شده است. 

وی با بیان اینکه با توجه به اهمیت محور قم- نیزار و حجم بالای تردد وسایل نقلیه، بهسازی و روکش آسفالت محور مذکور از ابتدای سال جاری در اولویت کاری این اداره قرار گرفت، افزود: با بهسازی محور قم- نیزار، رانندگان و مسافران نوروزی علاوه بر کاهش ۲۰ کیلومتری مسیر، از یک راه استاندارد و ایمن بهره‌مند می‌شوند. 

صبوری با اشاره به جلسه کمیسسیون ایمنی راه‌ها تصریح کرد: جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها با موضوع آمادگی تعطیلات نوروزی با حضور کلیه اعضا و ارائه گزارش توسط آن‌ها در اواخر این هفته تشکیل می‌شود و مشخص می‌شود که هر کدام از دستگاه‌ها بنا به ماهیت خود وظایف چه کار‌هایی برای تعطیلات را بر عهده دارند که بنا بر ضرورت در ایام نوروز نیز این کمیسیون تشکیل جلسه خواهد داد. 

وی بیان کرد: مهمترین موضوعات در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها، هماهنگی بین اعضای کمیسیون ایمنی راه‌ها و جانمایی در استقرار تیم‌های امداد و نجات جاده‌ای است تا در صورت بسته بودن یکی از راه‌ها، همه اعضا از جمله پلیس راه، راهداری، هلال احمر و ... در جریان باشند که چه زمانی این دستور داده می‌شود تا همه راه‌ها باز باشند یا مسیر جایگزین داشته باشند و بر این اساس تمام کارگاه‌های عمرانی و هر نوع عملیات عمرانی راه به دلیل ایجاد ترافیک و تامین ایمنی تعطیل خواهند بود. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: جلسات کمیسیون ایمنی راه‌ها قبل از تعطیلات برگزار می‌شود و در ایام نوروز از فعالیت دستگاه‌های مختلف که در حال انجام ماموریت هستند، بازدید می‌شود و بعد از تعطیلات نوروزی گزارش‌ها، نقاط ضعف و قوت احصا می‌شود. 

وی تاکید کرد: طبق سنوات قبل در روزهای اول یا روز اول سال جدید، استاندار، معاون امور عمرانی و مدیرکل راه و شهرسازی قطعا از ورودی‌ها و محورهای مواصلاتی بازدید می‌کنند و گزارش‌ها و بازخوردها را دریافت می‌کنند. 

صبوری افزود: در تعطیلات نوروز، مدیرکل و سایر مدیران اداره کل راه و شهرسازی استان قم شیفت هستند و حتی در این ایام در صورت بروز حوادث و سوانح جاده‌ای و بحران سریعا تشکیل جلسه می دهند. 

وی در خصوص پیش‌بینی تعداد مسافران نوروزی استان قم بیان کرد: از آن جا که قم به عنوان دومین شهر مذهبی کشور است پیش بینی می‌شود مانند سایر شهر‌های مذهبی مانند مشهد و شیراز روز‌های ابتدایی سال جدید و حتی روز‌های قبل از آن با حضور کثیر مسافران مواجه شود که افزایش ۱۵ درصدی مسافران حمل و نقل عمومی به این استان پیش بینی می‌شود. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: در سال‌های اخیر در روز‌های ابتدایی سال جدید و روز‌های آخر تعطیلات و منتهی به چهارده فروردین با پیک تردد و ترافیک شدید محور‌های مواصلاتی استان مواجه هستیم که تمام دستگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای آمادگی لازم را در خصوص خدمت رسانی هر چه بهتر به مسافران دارند.

وی با بیان اینکه استان قم رتبه دوم در کاهش تصادفات جاده‌ای منجر به فوت و جرح را در ۹ ماهه اول سال جاری داشته، تاکید کرد: افرادی که به این استان سفر می‌کنند یا قصد عبور از آن را دارند، باید توجه کافی به علائم و سرعت خودور در جاده‌های استان داشته باشند تا مشکلی برای آن‌ها و شهروندانی که به آن‌ها خدمات ارائه می‌کنند به وجود نیاید.

نظر شما