شناسهٔ خبر: 50617 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

عضو کابینه دولت دوازدهم مطرح کرد؛

مجلس و دولت برای تشکیل بنگاه‌های بزرگ‌مقیاس در عرصه بین‌المللی مصمم شوند/ جامعه مهندسی ایران پاسدار رقابت سالم باشد/ جایزه دادمان مقدمه یک رقابت گسترده است

سخنرانی وزیر وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که جامعه مهندسی پاسدار رقابت سالم باشد، خواستار عزم جدی مجلس و دولت برای تشکیل بنگاه‌های بزرگ‌مقیاس به منظور افزایش توان برای رقابت در بازارهای بین المللی شد و گفت: در حوزه مهندسی نمی‌توان سالوس مآبانه رفتار کرد و تحت‌عنوان حمایت از مهندسان ایرانی، قدرت رقابت مهندسان ایرانی را در سطح جهان افزایش نداد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی عصر ۱۶ اسفندماه در دومین همایش جایزه دادمان که در سالن اجلاس سران برگزار شد ضمن تبریک ایام ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن، گفت: جلسه جلسه وزینی است و در جلسه امروز برخی از اساتید بزرگوار ما حضور دارند که از آنها یاد گرفتیم و همچنان به آنها مدیونیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که معمولا این قبیل جایزه‌ها بزرگترین نقشی که دارند توسعه فناوری و دانش است، افزود: امیدوارم بتوانیم از این دست جایزه‌ها در ایران بیشتر داشته باشیم تا از کسانیکه دانش و فناوری را توسعه می‌دهند، تقدیر کنیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم، گفت: مهندسی دانش حل مساله و دانش پیشرفت است و برای حل مساله و پیشرفت نیاز به تحقیق و پژوهش و توسعه است و برخلاف تصور عمومی که تصور می‌شود تحقیق کار ارزان قیمتی است تحقیق و توسعه کار بسیار گران قیمتی است و باید به آن توجه ویژه‌ای مبذول داشت.

آخوندی تصریح کرد: برای تحقیق و توسعه نیاز به بنگاه‌های بزرگ مقیاس است تا از مازاد ارزش افزوده بنگاه‌ها، در جهت توسعه دانش و فناوری استفاده و در این کار سرمایه‌گذاری کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مدتی است در ایران بنگاه‌ها به بنگاه‌های کوچک‌مقیاس تبدیل شده‌اند و نمی‌توانند با دنیا رقابت کنند، یادآور شد: در حال حاضر، شاهد هستیم که در دنیا بسیاری از فناوری‌ها از مقیاس ملی فراتراند و برای اینکه در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم باید بتوانیم با دنیا رقابت کنیم.

وی ادامه داد: زمانی به دنبال خودرو ملی بودیم اما برای همه ثابت شده که صنعت خودرو برای پیشرفت نیاز به بازار جهانی دارد تا بتواند با همتایان خود در دنیا رقابت کند. همین موضوع در بخش ساختمان و مصالح ساختمانی نیز مطرح است.

سیاستگذار ارشد حوزه مسکن و شهرسازی و راه در ادامه سخنرانی خود گفت: در این اندیشه‌ام که چه کنیم تا در ایران بنگاه‌های بزرگ مقیاس داشته باشیم؛ بنگاه‌هایی که بتوانند در فضای بین المللی، خلق ارزش افزوده داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه داشتن بنگاه های بزرگ مقیاس، بنیان اش پذیرش اصل رقابت است، افزود: متاسفانه ما در ساختار قانونگذاری چه در دولت و چه در مجلس، هنوز گرفتاریهایی داریم و به همین دلیل نیز اصل رقابت را آنطور که باید و شاید نپذیرفتیم.

آخوندی ادامه داد: معمولا در ایران و در پروژه های بزرگ اینگونه است که تلاش می شود تا از عرصه رقابت خارج شود و به صورت ترک تشریفات مناقصه به سیستم های عمومی و نیمه دولتی ارجاع شود.

وی با یادآوری اینکه به عنوان نمونه در مهندسی نحوه ارجاع کار به شدت سلولی است، گفت: نحوه ارجاع کار در مهندسی به شدت سلولی است و تک مهندس کاری انجام می‌دهد. در حال حاضر، مهندسی در برخی حوزه های تبدیل به تقسیم کار کوپنی شده که معتقدم از درون آن مهندسی درنمی‌آید.

آخوندی گفت: نیاز داریم فضا را طوری مهیا کنیم که ینگاه‌های بزرگ مقیاس تشکیل شوند و اصلی ترین موضوع ما در تشکیل بنگاه های بزرگ مقیاس، رقابت است و اینکه مجلس و دولت مصمم شوند هیچ کاری را خارج از رقابت عرضه نکنند که مراد از رقابت، رقابت منصفانه است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ممکن است به ظاهر مناقصه و مزایده ای برگزار شود اما خیلی مهم است که رقابت منصفانه باشد. مسلما بنگاه های خصوصی که برای حضور در مناقصات و رقابت باید اسناد مالی ارایه کنند و از منابع شخصی خود هزینه کنند با موسسات به ظاهر غیردولتی و نیمه دولتی که با نامه در مناقصه شرکت می‌کنند متفاوت‌اند و این رقابت منصفانه نیست. معتقدم باید فضای رقابت منصفانه ایجاد شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: مدیران دولتی عموما علاقمندند کارهای خود را به موسسات نیمه‌دولتی بدهند زیرا بعدها برای پاسخگویی راحت‌ترند. باورمان شود از این سیستم، توسعه فناوری و دانش حاصل نمی‌شود.

آخوندی تصریح کرد: بسیار امیدوارم و آرزوم دارم از جامعه مهندسی ایران که پاسدار رقابت باشند. اگر فضای رقابت منصفانه وجود نداشته باشد ممکن است تک مهندسان از پروژه‌ها سود کسب کنند اما جامعه مهندسی از آن سودی نخواهد برد.

وی ادامه داد: امیدوارم شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان در این زمینه تمرکز کرده و احصاء داشته باشد و شمارشی کند که مجموعه کارهای ملی و بزرگ ساختمانی که در ایران ارجاع می شود چه در دولت و چه در بازار بر اساس رقابت منصفانه بوده است یا خیر؟ و تحقیق کند که چند درصد آنها دقیقا از مجرای رقابت منصفانه بوده است.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: از اینکه جایزه دادمان ایجاد شده است بسیار سپاسگزارم و حتما از آن حمایت می‌کنم زیرا فکر می کنم که این جایزه مقدمه یک رقابت گسترده است.

وی همچنین یادآور شد: اگر مهندس ایرانی نتواند با مهندس جهانی رقابت کند مثل طفلی است که همواره تحت الحمایه والدین اش است.

آخوندی گفت: در مهندسی نیاز داریم زبان جهانی داشته باشیم و کدهای مهندسی باید زبان جهانی و بین المللی داشته باشند. همچنین سیستم های نظارتی زبان جهانی می خواهند و ما در حوزه مهندسی نیاز داریم گفتمان بین المللی داشته باشیم.

وی افزود: در حوزه مهندسی نمی توانیم سالوس مآبانه رفتار کنیم و تحت عنوان حمایت از مهندسان ایرانی قدرت رقابت مهندسان ایرانی را در سطح جهان افزایش ندهیم.

وزیر راه و شهرسازی در پایان سخنرانی خود در سالن اجلاس سران، گفت: امیدوارم جایزه دادمان منجر به این شود که مهندسی ما تبدیل به مهندسی شود که با زبان جهانی، ادبیات بین‌المللی، تضامین و مقررات بین‌المللی در سطح دنیا ظاهر شود و عمل کند و پرچم مهندسی را برافراشته و نگه دارد و امیدوارم ایرانی سرافراز و آبادان داشته باشیم.

گفتنی است در دومین همایش جایزه دادمان، علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، احمد خرم، خانواده شهید دادمان، معاونان وزیر راه و شهرسازی در حوزه معماری و شهرسازی و مسکن و ساختمان و همچنین امورمجلس، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچون دامادی و رجبی، استادان معماری و چهره های برتر و ماندگار حوزه راه و همچنین مسکن و شهرسازی حضور داشتند.

نظر شما