شناسهٔ خبر: 50669 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عرفانیان‌سلیم مطرح کرد؛

ارتقاء نقش حاکمیتی بانوان در ۵ سال گذشته در وزارت راه و شهرسازی/ انتصاب بانوان در هیات‌مدیره‌ها در دستورکار قرار دارد/ بررسی موضوع بهره‌مندی از توانایی بانوان در سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل

منا عرفانیان مشاور امور بانوان وزارت راه و شهرسازی با تشریح اقدامات وزارت راه و شهرسازی در پنج سال گذشته برای ارتقای نقش حاکمیتی و مدیریتی بانوان، اعلام کرد: انتصاب بانوان در هیات‌مدیره‌های شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در دستورکار قرار دارد و در عین حال موضوع بهره مندی بانوان در سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل بررسی می‌شود.

مونا عرفانیان سلیم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به مناسبت روز زن و ولادت حضرت زهرا(س) اهم اقداماتی را که در حوزه امور بانوان وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌های زیرمجموعه وزارتخانه در دست انجام است تشریح کرد و به بیان انتظاراتی که در آینده برای این بخش موردنظر است، پرداخت.

عرفانیان‌سلیم گفت: امور بانوان وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم با دستور وزیر محترم راه و شهرسازی، رویکرد خود را در امور بانوان از سطح صرفا رفاهی و برگزاری مراسم ارتقا داد و به موضوع بانوان به صورت بنیادین پرداخت و راهکارهایی متناسب نیز پیشنهاد داد.

مشاور امور بانوان وزارت راه و شهرسازی با یادآوری این مطلب که به موضوع بانوان در دو حوزه بانوان مخاطب وزارت راه و شهرسازی و بانوان شاغل در وزارتخانه پرداخته شد، افزود: امور بانوان وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم تمرکز خود را بیشتر بر شناسایی مشکلات و معضلات در هر دو حوزه قرار داد. با این توضیح که رویکرد نظری که در این رابطه پیگیری می‌شد بحث توسعه و تعادل جنسیتی بود و این موضوع دنبال می شد تا سطوح و درجات عدالت جنسیتی را در وزارتخانه در رابطه با توسعه و نقش زنان ارتقا دهیم. این مسائل در دولت یازدهم در هر دو حوزه شناسایی شد که منبع اطلاعاتی مناسبی بود که در دولت دوازدهم بر مبنای آن برنامه ریزی داشته باشیم.

عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ادامه داد: در این رابطه اولین اقدامی که در هفته‌های نخست به دستور وزیر محترم پیگیری شد بحث ارتقای مدیریتی زنان بود که بخشی از آن به شکل عملی در حال پیگیری بود که در این گام عملیاتی شاهد بودیم که دو بانو در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی در سطوح مدیریتی کلان منصوب شدند.

وی گفت: یکی انتخاب بنده به عنوان عضو هیات‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران بود که فکر می‌کنم ما در حوزه شهرسازی قبلا نداشتیم و در وزارت مسکن و شهرسازی در این سطح بانوان وارد عرصه تصمیم‌گیری نشده بودند. همچنین انتصاب خانم زهره داوودپور به عنوان عضو هیات مدیره شهرهای جدید از دیگر انتخاب های بانوان در سطوح مدیریتی بود. در عین حال، تلاش شد رزومه ها و سوابقی از بانوانی که در وزارتخانه شاغل هستند تهیه شود تا بتوانیم مرحله به مرحله ارتقای بانوان را در حوزه مدیریتی داشته باشیم.

مشاور امور بانوان وزرات راه و شهرسازی گفت: در کنار این اقدامات لازم بود که ما برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفیت مدیریتی بانوان در وزارتخانه داشته باشیم. با توجه به سیاست‌های نادرستی که حداقل در سال‌های پیش از آن شده بود عملا مراحل متدوالی که برای رسیدن به ارکان مدیریتی لازم بود برای بانوان مقداری در محدودیت بود. بنابراین اگر به ناگاه تصمیم گرفته می‌شد تا بانوان را به جایگاه مدیریتی ارتقا دهیم متاسفانه مسیر پله پله ای برایشان اتفاق نیفتاده بود به همین دلیل راهکاری برای آن در دست تهیه قرار دادیم.   

عرفانیان‌سلیم ادامه داد: در همین رابطه قراردادی با مرکز مطالعات اجتماعی وزارت علوم منعقد شده که با راهبری و مدیریت خانم دکتر شادی طلب که وی مشاور علمی ما در امور بانوان نیز هستند طرح مطالعاتی کاربردی بر روز زنان ستاد وزارتخانه و به شکل پایلوت در شهرهای جدید انجام می شود که ما در مسیر این پروژه ابتدا بانوانی را که مستعد هستند شناسایی، ظرفیت‌های ارتقای آنها را برای ورود به سطوح مدیریتی شناسایی می کنیم که خروجی آن منجر به انجام دستورات دولت برای حضور بانوان در عرصه های مدیریت کلان می شود.

وی از دیگر اقدامات امور بانوان وزارت راه و شهرسازی را تدوین برنامه چهارساله این حوزه عنوان کرد و گفت: برنامه چهارساله در پنج هدف تدوین شد که شامل؛ برقراری عدالت جسیتی در استخدام، اشتغال و ارتقای زنان شاغل، کمک به برقراری تعادل میان کار و زندگی زنان شاغل و اصلاح رفتارهای فرهنگی، برقراری عدالت جنسیتی در حوزه مسکن و سکونتگاه ها، برقراری عدالت جنسیتی در عرصه عمومی حمل و نقل شهری و بین شهری و همچنین برقراری عدالت جنسیتی در عرصه های عمومی و فضاهای شهری است.

عرفانیان سلیم ادامه داد: رویکرد نظری که بر کل این برنامه چهارساله دنبال می شود رویکرد نهادی جنسیتی است. بنابراین بر مبنای تعریفی که انجام شد کلیه دستگاه ها و نهادهای درگیر در حوزه وزارت راه و شهرسازی در موضوع زنان باید در این برنامه همکاری داشته باشند و این برنامه چهارساله برنامه ای نیست که تنها از سوی دفتر امور بانوان بتوان آن را اجرا کرد بلکه باید با همکاری و همیاری همه زیرمجموعه هایی باشد که در وزارتخانه وجود دارند، انجام شود.

وی یادآور شد: ما این موضوع را از معاونت معماری و شهرسازی شروع کردیم تا بتوانیم حساسیت موضوع و توجه به تعادل جنسیتی را در تهیه طرح های شهرسازی نیز قرار دهیم. در حوزه شهرسازی نیز در حال تلاش هستیم که این موضوع را در سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی نیز وارد کنیم و در تلاش هستیم که بندهایی را در متن آن سند وارد کنیم و همین طور در سایر حوزه ها در تلاش هستیم که به این موضوع رسیدگی داشته باشیم و نقش بانوان را پررنگ کنیم.

مشاور امور بانوان وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با حضور و انتخاب زنان به عنوان اعضای هیات مدیره شرکت های تابعه زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی می توانیم نقش جدی تری به بانوان توانمند بدهیم و به اهداف خود دست یابیم.

عرفانیان سلیم خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در سال ۹۶ رخ داد، انتصاب خانم دکتر شرف بافی به عنوان مدیرعامل هما بود که تقریبا یک اتفاق بی سابقه در دنیا است و تقریبا ایرلاین ها مدیران زن نداشتند و در ایران برای اولین بار این اتفاق افتاد. با حضور وی تعداد بانوان مدیر افزایش یافته است و طبق گزارشی که خانم شرف بافی به امور بانوان اعلام کرده، هم اکنون ۱۰ نفر از مدیرانی که مستقیم با وی در حال کار هستند از بانوان انتخاب شده اند. در چندماه اخیر، مدیریت کترینگ، مدیریت پزشکی، مدیریت روابط عمومی به سه نفر از بانوان توانمند سپرده شده است.

وی گفت: یک اتفاق خوب دیگری که رخ داده است انتخاب بانوان خلبان بود. متاسفانه در سال های گذشته معیارهایی که برای جذب خلبان داشتند قید جنسیتی وجود داشت و بانوان خلبان نمی توانستند حضور داشته باشند. خوشبختانه در اعلان جدیدی که توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است جذب خلبان زن نیز دیده شده و نوید این داده شده که ما در سال آتی چندین خلبان بانو خواهیم داشت.

عرفانیان سلیم همکاری شرکت شهر فرودگاهی امام را در همکاری با امور بانوان و پیشنهاد مدیرعامل جدید آن مبنی بر پذیرش یک بانو به عنوان عضو هیات مدیره قابل تقدیر دانست و گفت: هم اکنون با تدابیری که در شرکت فرودگاهی شهر امام انجام شده است مهدکودکی برای بانوان شاغل در محوطه شهر فرودگاهی در نظر گرفته شده است. در حال حاضر بیش از ۴۰۰ پرسنل خانم در آن شرکت در حال فعالیت هستند و همچنین به علت دوری مسافت و شرایط خاص کاری که تایم کاری فراوانی دارند و در برخی از ایام هفته به صورت ۲۴ ساعته در حال فعالیت هستند نیازمند توجه ویژه هستند.

نظر شما