شناسهٔ خبر: 50716 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت روز زن مطرح كرد:

ضرورت توجه به ارتقاء نقش زنان در سطح ملی/ تلاش وزارت راه و شهرسازی جهت هموارسازی حضور زنان در جامعه/ تأکید بر لزوم ایجاد تغییرات گسترده در نظام شهری و سیستم حمل و نقلی برای رفاه بانوان

سخنرانی وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه حمل و نقل باید از جهت ایمنی، آسایش و سازگاری با وضعیت خاص زنان ایرانی قابل‌قبول باشد گفت: حضور زنان در وزارتخانه، نحوه حضور زنان در جامعه ایران و سهم وزارت راه و شهرسازی برای هموار کردن حضور آن‌ها از جهت بخش شهرساز ی و سیستم حمل ونقلی در کشور مباحثی است که به طور جدی در این دوره مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم جشن میلاد فرخنده فاطمه زهرا (س) و به مناسبت روز زن و مادر در مراسم گرامیداشت این روز در محل آمفی‌تئاتر وزارت راه و شهرسازی با تبریک این روز به همه زنان و مادران اظهار داشت: جامعه ما در حال یک گذار بسیار سخت است و هرلحظه و هرروز سبک زندگی همه ما چه زن و چه مرد و نحوه حضور ما در جامعه و منزل در حال تغییر است. مواجه‌شدن با این دنیای جدید و روبه تغییر چیزی نیست که بتوان از آن گریزی داشت.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که این تغییر را چطور مدیریت کنیم تا منجر به ازهم‌گسیختگی و ازهم‌پاشیدگی نشویم. اصل تغییر مسئله‌ای است که در همه دنیا رخ می‌دهد و ما هم بخشی از این تغییر هستیم. هرکدام از ما که به زندگی خودمان و اطرافیان خودمان نگاه کنیم تغییرات بسیار گسترده‌ای را می‌بینیم. رابطه فرزندان با والدین، نحوه حضور زنان در جامعه و نحوه امرارمعاش آن‌ها، نحوه تأمین هزینه‌های خانواده و نحوه پذیرش مسئولیت اجتماعی، نحوه مراوده با فرزندان ازجمله تغییراتی است که هرروز زنان با آن مواجه هستند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مقاومت‌های زیاد در مسیر تغییرات تصریح کرد: معمولاً تغییرات با مقاومت‌های بسیار زیادی مواجه است. دلایل آن می‌تواند متفاوت باشد اما برخی از آن‌ها به خاطر باورهای ذهنی و فرهنگی است که مشکلات زیادی را در مسیر تغییر به وجود می‌آورد. جامعه ما یک جامعه‌ای است مثل اکثر جوامع دیگر که محیط عمومی و جوی اساساً برای حضور مردان طراحی‌شده است. از بحث خیابان‌ها بگیرید تا معابر و طراحی شهری و در ادامه مسائل اجتماعی، سیستم حمل‌ونقل و تجارت، خریدوفروش و مدیریت همه در این مسیر قرار دارند.

وی افزود: به هر صورت آنچه مشخص است قطعاً جامعه برای پذیرش حضور فعال زنان آن طور که باید آماده نیست. از سوی دیگر نحوه حضور زنان بسیار مهم است و مسئله است که چطور در این صحنه می‌خواهند حضور پیدا کنند. این مسئله‌ای مهم است و ما این طرح را فقط در حوزه زنان نمی‌بینیم. همین بحث موسیقی را در داخل کشورمان ببینید که چطور در زندگی ما حضور و بروز داشته است. هنوز در صداوسیما موسیقی زنده اجرا نمی‌شود. بنابراین بحث جدید نحوه ورود به جامعه، با مسئولیت بسیار پیچده ای است. این فقط بخش دولت نیست و در بخش خصوصی هم نحوه ورود زنان وجود دارد. بنابراین وقتی در مورد حضور زنان در محیط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بحث می‌کنیم بپذیریم که با یک پدیده جدید روبه‌رو هستیم.

آخوندی با تأکید بر سخت بودن عبور از دوران گذار گفت: در این پدیده جدید دوران گذار یا دوران تحول بسیار سخت است. به اعتقاد برخی  می‌شود همه‌چیز را از نو نوشت و جامعه را مثل صفحه سفید می‌بینند که هر طور می‌خواهند نقاشی کنند یا بنویسند اما جامعه‌اینگونه نیست. مهم نیست ما چه می‌بینیم مهم آن است جامعه چگونه است، مگر ما می‌توانیم جامعه را یک صفحه سفید در نظر بگیریم؟ قطعا جامعه این طور نیست، بنابراین آنچه مهم است این است که خودمان را در آینه ایران بینیم، شاید کسی بخواهد خود را در آینه و فرهنگ کشور دیگری ببیند این یک میل شخصی است اما نکته حائز اهمیت آنجاست که در آخر کار اگر بخواهیم موفق شویم باید خود را در آینه کشورمان ببینیم.

وی افزود: اگر قرار به موفق شدن است خودمان را باید در آینه ایران ببینیم. بااین‌حال این به این معنی نیست که اگر خودمان را در آینه ایران دیدیم حق تغییر نداریم چون قطعاً حق تغییر وجود دارد اما مهم این است که این تغییر باید به‌صورت پیوسته و مداوم باشد. تغییر لحظه‌ای مثل شکستن آینه است که اگر آینه بشکند دیگری تصویری هم وجود ندارد. من امیدوارم بتوانیم این تغییر را پیوسته و به‌صورت مداوم داشته باشیم و هرلحظه خودمان را در آینه ببینیم و در هر تغییری به‌خوبی عیب و نقص خودمان را پیداکرده و این بازآفرینی ادامه داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تنش و تلاطم فراوان در جامعه امروز اظهار داشت: امروز می‌توانیم جامعه‌ای داشته باشیم هم روبه‌جلو و هم بدون تلاطم و تنش اما جامعه ما خیلی جامعه پرتنشی است. شما اصلاً به بحث زنان نگاه نکنید که بخش کوچکی از این داستان است. در جامعه انواع تنش و عصبانیت‌های مختلف را می‌بینید. بخشی از آن به خاطر تغییرات است که آن‌چنان بایدوشاید مدیریت نمی‌شود و تغییرات تبدیل می‌شود به یک شکنندگی که باید از آن پرهیز کنیم.

وی افزود: من واقعاً اعتقادم بر این است که ما باید ایران را بسازیم ولی حواسمان باشد که هر انقطاع و هر شکنندگی بسیار پردرد و هزینه است. مراقب باشیم که درواقع جامعه ما به یک آستانه شکنندگی نرسد و در همین خصوص باید مراقب باشیم. در این زمینه نکته‌ای که باید بگویم و حتی با خانم دکتر عرفانیان هم مطرح کردیم این بود که بحث حضور زنان در وزارتخانه یک بحث است اما بحث دیگر نحوه حضور زنان در جامعه ایران است و سهم ما در حوزه وزارت و شهرسازی برای هموار کردن حضور زنان در جامعه است.

وی با اشاره به این مسئله ادامه داد:  آیا شهر ما برای پیاده‌روی یک مادر و فرزند و کودک آماده است؟ ما در حوزه معماری و شهرسازی وظیفه داریم که شهر را برای رفت‌وآمد مطلوب، ایمن و قابل‌قبول برای زنان آماده کنیم. من به‌عنوان یک مرد نمی‌توانم ۵۰۰ متر در پیاده‌روها با آرامش پیاده‌روی کنم چه برسد به یک خانم با کالسکه فرزندش که واقعاً مشکل است. آیا بحث حمل‌ونقل ما برای مسافرت ایمن درون‌شهری و برون‌شهری و حومه خانم‌ها آماده است؟ بنابراین بحث حمل‌ونقل بسیار مهم است و باید برای زنان از جهت ایمنی و آسایش و سازگاری با وضعیت خاص زنان ایرانی قابل‌قبول باشد.

آخوندی افزود: ما فقط یک ارتباط درون‌سازمانی با خانم‌های داخل وزارتخانه نباید داشته باشیم و باید ببینیم چگونه می‌توانیم سهم خودمان در شهرها و استان‌های کشورمان در عرصه‌های مختلف دریایی، جاده‌ای ریلی و هوایی برای زنان و بهره‌برداری آسان از شهر و سیستم حمل و نقلی انجام دهیم. فکر می‌کنم کار خیلی سختی در پیش داریم و هنگام خروج از این مراسم همه مسائل را که در ذهنم مرور می‌کنم به این نتیجه می‌رسم که راه نرفته زیاد است و کار انجام‌نشده بسیاری داریم. به‌عنوان وزیر این وظیفه را دارم که این کار را پیگیری کنم اما این‌ها کارهایی است که باید یک جامعه انجام بدهد. یک وزیر به‌تنهایی نمی‌تواند انجام بدهد و باید کل جامعه ایران انجام بدهد و کل زنان این وزارتخانه بتوانند انجام بدهند و نقش خودشان را به‌خوبی ایفا کنند.

وزیر راه و شهرسازی در پایان با تأکید به ایفای نقش ملی در مسئله زنان در جامعه تأکید کرد: وظیفه ما این است که امکان رقابت منصفانه و امکان رشد خواهران و همکاران عزیزمان را هماهنگ کنیم و حتماً این کار را خواهم کرد. بااین‌حال خواهش من از شما این است که بیش از بخش رفاه اداری به فکر ایفای نقش ملی باشید. این مسئله‌ای مهم است و ما درواقع برای آن برنامه داریم و امیدوارم با کمک شما گام‌های بزرگی در این مسیر برداریم. من خیلی به آینده امیدوارم چون مطمئن هستم که استعدادهای بسیار درخشانی در خواهران و برادران کشورمان وجود دارد. تمام تلاش من این است که بتوانم به‌تدریج فضایی را فراهم کنم تا خواهران ما بتوانند بیشتر عضو هیئت‌مدیره‌های شرکت‌های تابعه وزارت راه شوند که البته حداقل یک خانم الان حضور دارد تا در ادامه بتوانند در سطوح بالای مدیریتی هم حضور داشته باشند.

برچسب‌ها:

نظر شما