شناسهٔ خبر: 50738 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

اهم اقدامات اداره کل راه و شهرسازی بوشهر در حوزه عمران و بهسازی شهری

بافت فرسوده بوشهر بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و شرایط محیطی ساکنان بافت‌ها و محلات ناکارآمد که از سال ۹۲ در دستور کار دولت قرار گرفت بالاخره در سال ۹۴ وارد فاز اجرایی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر، بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و شرایط محیطی ساکنان بافت‌ها و محلات ناکارآمد که از سال ۹۲ در دستور کار دولت قرار گرفت بالاخره در سال ۹۴ وارد فاز اجرایی شد تا سالیانه ۲۷۰ محله ناکارآمد در سطح کشور بازآفرینی شوند. این روزها این طرح بار دیگر در قالب طرح ملی بازآفرینی شهری امید در استان‌های کشور در حال اجراست. آغاز به کار این طرح در استان بوشهر با احداث مجتمع مسکونی شنبدی بوشهر همراه خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر با اشاره به وجود ۷۴ محله ناکارآمد در سطح استان می‌گوید: حدود ۲ هزار و ۷۰۰ محله ناکارآمد در سطح کشور وجود دارد که طبق بند ۵۹ و ۶۱ برنامه ششم توسعه باید سالیانه ۲۷۰ محله آن تحت پوشش طرح ملی بازآفرینی شهری قرار گیرد. ۷۴ محله از این ۲۷۰۰ محلهٔ ناکارآمد کشور به استان بوشهر تعلق دارد.

فرزاد رستمی با بیان اینکه محدوده‌های تاریخی شهرها، بافت فرسوده، پهنه‌های شهری با پیشینه روستایی، سکونتگاه‌های غیررسمی و پایگاه‌ها و پادگان‌های نظامی از محلات و محدوده‌های ناکارآمد شهرها محسوب می‌شوند، می‌افزاید: محدوده‌ها و محلات ناکارآمد استان بوشهر در ۱۲ شهر از ۳۶ شهر استان واقع شده‌اند. محدوده‌ای که در مجموع ۱۶۸۵ هکتار از اراضی استان را در برگرفته و جمعیتی بالغ بر ۱۸۳ هزار نفر را در خود جای داده است. بوشهر، برازجان، دیر، خورموج، آبپخش، گناوه، اهرم، کنگان، دیلم، کاکی، وحدتیه و چغادک از جمله شهرهایی می‌باشند که از محلات ناکارآمد برخوردارند.

وی سکونتگاه‌های غیررسمی را خاص شهرهای بوشهر و برازجان عنوان و تصریح می‌کند: بعد از شناسایی بافت‌های فرسوده در ۱۲ شهر استان برای ۸ شهر طرح بازآفرینی تهیه شده است. در حال حاضر برنامه‌ریزی‌ها بر روی دو شهر بوشهر و برازجان متمرکز شده است چرا که وسعت و جمعیت بیشتری را نسبت به دیگر شهرها دارا هستند. برنامه‌ریزی‌هایی نیز برای شهر خورموج و گناوه در حال تدارک است که در صورت تأمین اعتبار سال آینده شاهد آغاز پروژه‌ها در این دو شهر خواهیم بود.

غلامرضا مرادی رئیس عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر نیز با اشاره به اجرای ۱۱ پروژه برای بازآفرینی محلات ناکارآمد شهرهای بوشهر و برازجان از سال ۹۴ تاکنون که تا به حال ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دربرداشته می‌گوید: دانشکده هنر و معماری، مدرسه ۹ کلاسه تنگک ۳، احیا محور کوتی ۲، پایگاه بهداشت رایانی، جداره سازی و کف سازی میدان شنبدی تا میدان جمعه و سالن چندمنظوره تنگک ۲ از جمله پروژه‌هایی است که از سال ۹۴ در شهر بوشهر به اجرا درآمده‌اند.

مرادی افزود: در این میان دانشکده هنر و معماری بافت تاریخی در دی ماه سال گذشته و مدرسه ۹ کلاسه تنگک ۳ در هفته دولت سال جاری افتتاح شدند. پروژه‌های در دست اجرا در شهر برازجان نیز سرای محله در سکونتگاه غیررسمی گرمسیری، تکمیل سالن ورزشی حسین‌آباد، آسفالت معابر محدوده سکونتگاه‌های غیررسمی، احداث پارک و دیواره حفاظتی دره گرمسیری هستند که پارک و دیواره حفاظتی دره گرمسیری به ترتیب از ۸۰ و ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردارند.

وی بیان کرد: پروژه‌های اجرایی شهرهای بوشهر و برازجان در مجموع ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دربرداشته است. از این اعتبار حدود ۸ میلیارد تومان برای نوسازی دانشکده هنر و معماری در بافت تاریخی بوشهر از طریق استان تأمین شد. علاوه بر این یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیز توسط شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران برای تأمین سیستم سرمایشی و گرمایشی و احداث پست برق دانشکده هنر و معماری تخصیص یافت. اعتبارات مورد نیاز سایر پروژه‌های اجرا شده در شهرهای بوشهر و برازجان از طریق شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران تأمین شد.

وی با بیان اینکه از سال ۹۴ تاکنون حدود ۱۴۰۰ واحد برای دریافت تسهیلات نوسازی مسکن در بافت فرسوده به بانک‌های استان معرفی شده‌اند، یادآور می‌شود: برای نوسازی هر واحد در بافت فرسوده شهر بوشهر به هر متقاضی ۴۰ میلیون تومان و در شهرهای دیگر استان ۳۰ میلیون تومان وام با سود ۱۸ درصد تعلق می‌گیرد. افرادی که قصد مرمت و نگهداری ساختمانشان را در بافت‌های فرسوده دارند پس از گرفتن پروانه مرمت و تکمیل مدارک مورد نیاز می‌توانند ۲۰ میلیون تومان وام با سود ۴ تا ۷ درصد دریافت کنند. تعداد مراجعه‌کنندگان بخش مرمت و نگهداری اندک بوده و اکثر افراد درخواست نوسازی داده‌اند. در مجموع از سال ۹۴ تاکنون ۱۴۰۰ واحد برای دریافت تسهیلات نوسازی مسکن در بافت فرسوده به بانک‌های استان معرفی شده‌اند.

وی تعداد افراد مراجعه‌کننده مربوط به سپرده‌گذاری‌های خانه اولی‌ها را ۴۰ نفر عنوان کرد و گفت: سپرده‌گذاری‌های خانه اولی‌ها یا صندوق یکم با هدف دریافت وام برای خرید خانه در نظر گرفته شده که هم برای بافت‌های فرسوده و هم برای بافت‌های غیرفرسوده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بافت‌های فرسوده وام تعلق گرفته برای خرید خانه با سود ۸ درصد و در بافت‌های غیرفرسوده با سود ۹٫۵ درصد لحاظ می‌شود.

مرادی با اشاره به شرایط دریافت وام خانه اولی‌ها در شهر بوشهر و دیگر شهرهای استان تصریح می‌کند: متقاضیان دریافت وام خانه اولی‌ها در شهر بوشهر، با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون تومان به مدت یک سال در بانک مسکن می‌توانند ۶۰ میلیون تومان وام دریافت کنند. برای زوجین ساکن بوشهر در صورت تقاضای هر دو طرف پس از گذشت یک سال ۱۲۰ میلیون تومان وام به آن‌ها تعلق می‌گیرد. در سایر شهرهای استان نیز به افراد متقاضی وام خانه اولی‌ها پس از سپرده‌گذاری ۲۰ میلیون تومان به مدت یک سال در بانک مسکن ۴۰ میلیون تومان وام و برای زوجین در صورت تقاضای هر دو طرف پس از گذشت یک سال ۸۰ میلیون تومان وام تعلق می‌گیرد.

رئیس عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر از تخفیف عوارض صدور پروانه شهرداری‌ها در بافت‌های فرسوده در سال‌های ۸۹ تا ۹۳ یاد و اظهار می‌کند: شهرداری‌های استان برای تشویق افراد به نوسازی ساختمان‌ها در بافت فرسوده حدود ۳ سال، ۵۰ درصد از عوارض صدور پروانه را تخفیف می‌دادند. بر طبق ماده ۱۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن که در سال ۸۷ مصوب شد دولت موظف است ۱۰۰ درصد از تخفیف‌های صورت گرفته از طرف شهرداری‌ها را در بودجه سنواتی منظور و پرداخت نماید.

وی افزود: از سال ۸۹ تا سال ۹۳ شهرداری‌های استان مبلغی حدود ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال بابت عوارض صدور پروانه برای نوسازی ساختمان‌ها در بافت فرسوده تخفیف داده‌اند اما در حال حاضر اکثر شهرداری‌ها این تخفیف را متوقف کرده‌اند. در سال گذشته اداره کل راه و شهرسازی استان یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از بدهی‌هایش به شهرداری‌های استان را پرداخت نموده که بخشی از آن مربوط به همین ۵۰ درصد تخفیف عوارض صدور پروانه است. این امر امسال نیز پیگیری خواهد شد.

مرادی ادامه داد: امید آن می‌رود شهرداری‌های استان جهت تشویق نوسازی مسکن در بافت فرسوده ۵۰ درصد تخفیف عوارض صدور پروانه که از سال ۹۳ تاکنون متوقف شده را فعال کنند زیرا این امر تأثیر به سزایی در فرایند نوسازی خواهد داشت. در حال حاضر صرفاً شهرداری بوشهر از سال گذشته تخفیف ۵۰ درصدی عوارض صدور پروانه را در بافت تاریخی در دستور کار خود قرار داده اما برای بافت فرسوده تاکنون اقدامی صورت نداده است.

رئیس عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر هدف اصلی در بافت تاریخی را حفظ هویت تاریخی و بازآفرینی آن می‌داند و یادآور می‌شود: عمده‌ترین دستگاه‌هایی که در حال حاضر در بافت تاریخی فعال هستند میراث فرهنگی، شهرداری و راه و شهرسازی می‌باشند. حضور سایر دستگاه‌های دولتی از جمله نهادهای متولی زیرساخت‌ها در کنار نهادهای ارائه‌دهنده خدمات اجتماعی و توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر در کنار سمن‌ها و سرمایه بخش خصوصی می‌تواند فرایند بازآفرینی را تسریع کند.

وی با اشاره به برخی مشکلاتی که بافت‌ها و محلات ناکارآمد استان با آن مواجه هستند تصریح می‌کند: درآمد سرانه پایین‌تر از میانگین شهر، نرخ بیکاری بالاتر از میانگین شهر، واحدهای مسکونی کم‌دوام، مشکلات محیط زیستی، وضعیت نامناسب زیرساخت‌های شهری، بالا بودن ناهنجاری‌های اجتماعی و بی‌توجهی به هویت تاریخی و فرهنگی از جملهٔ برخی از مشکلاتی است که ساکنان بافت‌ها و محلات ناکارآمد استان با آن سر و کار دارند.

مرادی با اشاره به برگزاری ستادهای متعدد بازآفرینی محلات هدف استان بوشهر طی امسال یادآور می‌شود: در ستادهای بازآفرینی محلات هدف استان بوشهر که به ریاست استاندار برگزار می‌شود و دبیر آن راه و شهرسازی است و حدود ۳۰ دستگاه اجرایی دیگر نیز در آن حضور دارند مشکلات و معضلات محلات ناکارآمد شناسایی و برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود. خدمات روبنایی و زیربنایی، ساماندهی محیط و فضای شهری و توانمندسازی و حمایت اجتماعی از جمله محورهایی است که در این ستادها به تبادل‌نظر و برنامه‌ریزی برای آن‌ها پرداخته می‌شود.

نظر شما