شناسهٔ خبر: 50768 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

کشاورزیان:

تشریح اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در دولت تدبیر و امید

داود کشاورزیان کشاورزیان در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چالش حمل‌ونقل کشور را واقعی نبودن قیمت سوخت عنوان کرد و گفت: البته مقدمه واقعی سازی قیمت سوخت حذف عوارض خودرو است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی داود کشاورزیان در مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ضمن ابراز خیر مقدم به وزیر راه و شهرسازی و مدعوین این مراسم ضمن تشکر از وزیر راه و شهرسازی، مدیران و کارشناسان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، اعضای انجمن‌های صنفی، کارگری، کارفرمایی کالا و مسافر داخلی و ‌بین‌المللی همچنین پلیس‌راه، هلال‌احمر، امداد و نجات اظهار داشت: بار دیگر به من ثابت شد که مدیریت اتوبوسی شکست خورده است و از اینکه بار دیگر از نیروهای همان سازمان استفاده کرده‌ام، راضی هستم.

وی افزود: البته اگر تصمیم بر عهده خویش بود حاضر نبودم سازمان راهداری را با وجود بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران و مشاوران کار را ترک کنم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در پروژه‌های مهم ضمن تبریک به حسن نیا گفت: ایشان یک چهره شناخته شده در سازمان و مجلس شورای اسلامی، صنف و ذی‌نفعان حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است.

کشاورزیان بیان داشت: در دوره مدیریت من در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بسیاری از جلسات در رده‌های پایین‌تر از مدیرکل تشکیل می‌شد و هیچ‌کس احساس خلأ نمی‌کرد. همچنین در این مدت تلاش کردم یک فضای آرام برای کارکنان فراهم شود؛ و در بدترین شرایط رکود اقتصادی کشور به مدیران کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها و مدیران کل ستادی تأکید کردم که اولویت ما ارتقا ایمنی راه‌ها است و تا زمانی که احد اقل اعتبارات برای هزینه درزمینهٔ ارتقا ایمنی وجود دارد بهانه‌ای پذیرفته نخواهد بود. حتی امکان جابجایی اعتبارات برای ارتقا ایمنی راه‌ها نزد مدیران فراهم شد.

وی با توجه به کیفیت در حوزه حمل‌ونقل و راهداری بیان داشت: ملاک انتخاب شرکت‌های همکار صرفاً رتبه نبوده است لذا باید کیفیت محصول ‌آن‌ها باید موردتوجه قرار گیرد و باید تلاش کنیم که از این فرصت تولید ثروت کنیم، سؤال اینجاست که چرا نباید بعد از گذشت ۳۰ سال صاحب شرکت‌هایی با تراز بین‌المللی باشیم.

وی تأکید کرد: برای خرید گارد ریل باید به سراغ تشکیلات معتبر و دارای قابلیت آزمایش محصولات علاوه بر تجهیزات تولید رفت بر همین اساس قرار شد در کنار خرید گارد ریل به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان، آزمایشگاه مخصوص گارد ریل در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ایجاد شود تا در سنوات آینده، گارد ریل‌ها پیش از خرید مورد آزمایش قرار بگیرند.

رئیس سابق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: درزمینهٔ ماشین‌آلات برف‌روب نیز هدف‌گذاری ما در راستای برند سازی در این صنعت و ایجاد ثروت برای کشور بود.

 مشاور وزیر راه و شهرسازی در پروژه‌های مهم افزود: در این مدت بر اساس مشورت با اعضای صنف، آیین‌نامه حمل‌ونقل مسافر و آیین‌نامه تأسیس شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، آیین‌نامه تأسیس شرکت‌های حمل‌ونقل کالا و بازارگاه‌های الکترونیکی ابلاغ شد، درزمینهٔ امداد خودرو نیز اقداماتی انجام شد و این آمادگی وجود دارد که به‌عنوان مشاور در کنار سازمان بایستم.

کشاورزیان با اشاره به اقدامات انجام‌شده در بخش مسافر اظهار داشت: حاصل جمع‌بندی‌ها، سامان‌دهی ۱۶۰۰ دستگاه اتوبوس در قالب شرکت‌های صاحب‌نام بود؛ که در قالب طرح شبکه سیر همنام اجرایی و عملیاتی شد.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه حمل‌ونقل کالا اشاره کرد و گفت: تلاش بر این اساس بود که ساختار تأسیس شرکت به ساختار مدیریتی منطبق شود. همان‌طور که ناوگان متعلق به رانندگان است، این افراد یا خود اقدام به تأسیس شرکت می‌کنند و یک نفر از بین خود را به‌عنوان مدیر انتخاب می‌کنند یا از توان مدیریتی بیرون فرد دیگری استفاده کنند.

رئیس سابق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه تأسیس شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی گفت: تنها تغییر ایجاد شده در زمان ریاست من در سازمان راهداری برعکس کردن معادله است، بر این اساس به‌جای اینکه صاحبان سرمایه دنبال افراد دارای مجوز بگردند با برگزاری آزمون مربوطه در دو نوبت در سال، ‌ حالا صاحب مجوز به دنبال سرمایه‌گذار برای ثبت شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی می‌گردد.

کشاورزیان حق ورود به حمل‌ونقل مسافر بین‌المللی را حق فعالان حمل‌ونقل مسافر داخلی عنوان کرد و گفت: این شرکت‌ها باید درزمینهٔ بین‌المللی فعالیت کنند. از این رو نگذاشتیم شرکت‌های بدون تجربه درزمینهٔ حمل‌ونقل مسافر داخلی اقدام به انجام جابجایی مسافر در حمل‌ونقل بین‌المللی کنند.

وی با اشاره به موضوع درآمد پایدار برای نگهداری راه‌ها بیان داشت: مجموع اعتبارات سازمان راهداری طی چند سال اخیر با در نظر گرفتن سهم قیر درمجموع بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان نبوده است و ناچار به تأمین منابع از یخش های دیگر بودیم که نتیجه آن بدهی ۲۵۰۰ میلیارد تومانی سازمان به شرکت‌ها و پیمانکاران شد. اگرچه تمام تلاش خود را تأمین ایمنی لازم در جاده‌ها به کار بستیم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره قانون مصوب سال ۹۳ مبنی بر پرداخت ۱۰ درصد نرخ گازوئیل به سازمان راهداری و حمل‌ونقل تصریح کرد: علی‌رغم تصویب این قانون در سال ۹۳ و نزدیک شدن به‌روزهای پایانی سال ۹۶ اما همچنان این قانون اجرایی نشده است و کماکان امیدواریم که روزی این قانون اجرایی شود و اگر قیمت سوخت واقعی شود سهم خوبی نصیب سازمان راهداری و شرکت راه‌آهن خواهد شد.

کشاورزیان مهم‌ترین چالش بخش حمل‌ونقل و علت پایین بودن بهره‌وری، فرسودگی ناوگان، پایین بودن استقبال از حمل‌ونقل عمومی مسافر و انجام سفرهای کاری با خودرو شخصی را واقعی نبودن قیمت سوخت عنوان کرد و گفت: باید تلاش کنیم که قیمت سوخت در کشور واقعی شود و فکر نکنیم که به ضرر مردم است. همان‌طور که بسیاری از کشورهای اطراف ایران با واقعی کردن قیمت سوخت موجب بهتر شدن وضع مالی و اقتصادی مردم و کشورشان شدند.

وی تأکید کرد: مقدمه واقعی سازی قیمت سوخت حذف عوارض خودرو است. دلیل ندارد کامیونی با قیمت واقعی ۲۵۰ میلیون تومان در آن‌سوی مرزهای کشور در داخل کشور ۵۰۰ میلیون تومان نرخ‌گذاری شود. یا خودرو شخصی ۵۰ میلیون تومانی با قیمت بیش از ۱۲۰ میلیون تومان در سایر شهر به فروش برسد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: به‌جای اخذ عوارض از مردم قیمت سوخت را واقعی کنیم و دولت نگران درآمد خود نباشد اعتقاددارم شرکت‌های خودروساز هم متضرر نخواهد شد و انقدر قابلیت دارند که بعد از مدت کوتاهی خود را با شرایط تطبیق دهند و اگر نتوانستند نیز باید حذف شوند؛ زیرا دلیل ندارد که کشور بخواهد هزینه آن‌ها را پرداخت کند.

 گفتنی است، در این مراسم، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی،‌ خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل،‌محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، هوشنگ عشایر مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی،‌ محمدجعفر علیزاده مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌های دولتی،  شهرام آدم نژاد مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، مدیران کل ستادی و استانی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و مدیران و روسای شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای بار و مسافر در این مراسم شرکت کردند.

برچسب‌ها:

نظر شما