به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، خیراله خادمی با اعلام این خبر اظهار داشت: این ۱۰ کریدور بر اساس طرح جامع حمل و نقل، شریانهای اصلی جادهای کشور هستند که به عنوان اولویتهای توسعه زیرساختهای حمل و نقل جادهای از سوی وزارت راه و شهرسازی وشرکت ساخت وتوسعه تعریف شدهاند.
خادمی مبدا و مقصد این کریدورها را مرزهای اصلی کشور دانست و عنوان کرد: از بین این کریدورها، کریدور شماره یک و ۱۰ دارای ردیف اعتبار مجزا است و در حال حاضر هشت کریدور باقیمانده نیز در حال طی کردن مراحل قانونی برای دریافت ردیف اعتباری هستند.
خادمی افزود: مرزهای زمینی آستارا، سرخس و بازرگان در شمال شرق و شمال غرب، شلمچه، بوشهر و چابهار در جنوب شرق و جنوب غرب، مرز دوغارون در شرق و مهران و قصرشیرین در غرب کشور، مبدأ و مقصد این کریدورهای ۱۰ گانه خواهند بود.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در خصوص عملیات اجرایی این کریدورها بیان داشت: در حال حاضر بیش از ۳ هزار کیلومتر از این کریدورها در حال اجرایی شدن هستند و ۴۸۵ کیلومتر آنها نیز در سال ۱۳۹۶ به بهرهبرداری رسیده است و بیش از ۱۲ هزار کیلومتر آن هم تا سال ۱۳۹۵ زیرعبور ترافیک قرار گرفته است.
وی هدف اصلی ار تعریف کریدورها را کاهش ترافیک در شریانهای اصلی اعلام کرد و افزود: این ۱۰ کریدور تحت عنوان کریدور شمال- جنوب غرب، مرکز و شرق کشور، کریدور شرق به غرب و ... شناخته شدهاند و اولویت اصلی ما تکمیل همین کریدورها است.
معاون وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: در این بین کریدورهای دیگری نیز وجود دارند که کارکرد آنها منطقهای و استانی است و به نوعی تکمیل کننده کریدورهای اصلی ده گانه هستند.
وی خاطرنشان کرد: کریدور شماره یک از بندر گواترآغاز و به موازات سواحل خلیج فارس به طول یک هزار و ۹۲۰کیلومتر به خرمشهر متصل میشود و ۸۴۹ کیلومتر آن تا سال ۱۳۹۵ به بهرهبرداری رسیده است و ۷۷ کیلومتر دیگر آن نیز در سال۱۳۹۶ توسط ریاست محترم جمهور مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
خادمی همچنین در خصوص کریدور شماره ۱۰ توضیح داد و گفت: این کریدور از ایواوغلی در آذربایجان شرقی آغاز و تا بندر امام خمینی در جنوب به طول ۱۱۵۲ کیلومتر امتداد مییابد و۳۶۵ کیلومتر آن تا سال ۱۳۹۵ و ۵۵ کیلومتر آن نیز در سال ۱۳۹۶ به بهرهبرداری رسیده است. عملیات اجرایی ۳۳۸ کیلومتر آن نیز در حال اجرا است.
نظر شما