شناسهٔ خبر: 50860 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حق‌شناس؛

نیازمند سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون یورویی برای لایروبی اروندرود هستیم/ افزایش آبخور پهلوگیری شناورها در آبراه اروند

هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در مورد آخرین وضعیت لایروبی اروند رود، گفت: احیای خط‌ القعر قدیمی که در توافق نامه الجزایر به آن اشاره شده به ۳۵ میلیون مترمکعب لایروبی و ۲۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری نیاز دارد که یا باید این هزینه را تأمین کرد و یا اینکه باید سراغ خط‌ القعر جدید برویم که داخل خاک عراق است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در مورد آخرین وضعیت لایروبی اروند نکاتی را ارایه کرد و گفت: حداقل ۱۰ کیلومتر از طول این رودخانه ۹۲ کیلومتری با مشکل حاد تردد شناورها مواجه است. برای لایروبی اروند باید دهها شناور مغروقه‌ها در بستر این رودخانه خارج شوند تا بتوان عمق آبخور این آبراه را از ۳ متر فعلی به ۹ متر افزایش داد و زمینه تردد شناورهای سنگین فراهم کرد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: به همین منظورمذاکره با طرف عراقی در قالب مفاد توافقنامه ۱۹۷۵ الجزایر که خط تالوگ را به عنوان مرز دو کشور معین کرده است، ادامه دارد تا عراقی ها به تشکیل گروه کاری مشترک CBCراغب شوند.

حق‌شناس افزود: ۱۰ کیلومتر خط‌القعر آب به سمت عراقی‌ها در اروند جابجا شده است و در برخی مناطق به معنای واقعی تپه ایجاد شده است.

وی گفت:‌ احیای خط‌ القعر قدیمی که در توافق نامه الجزایر به آن اشاره شده به ۳۵ میلیون مترمکعب لایروبی و ۲۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری  نیاز دارد. یا باید این هزینه را تأمین کرد و یا اینکه باید سراغ خط‌ القعر جدید برویم که داخل خاک عراق است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: اولین سازمانی که پس از جنگ بندر خرمشهر را آماده سازی کرد و در بازسازی خرمشهر و آبادان همت گماشت سازمان بنادر و دریانوردی بود و هم اکنون کشتی هایی ۳ تا ۵ هزار تنی در بنادر خرمشهر پهلودهی می‌شوند. ولی تلاش ما این است که به آبخور پیش از جنگ تحمیلی که ۹ متر بود، دست یابیم؛ برای رسیدن به این مهم ابتدا باید مشکل مغروقه‌ها را حل کنیم و سپس لایروبی این آبراه را که در طول ۴۰ سال گذشته مغفول مانده به پایان برسانیم.

نظر شما