به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجلس شورای اسلامی بعدازظهر امروز سه شنبه؛ ۲۲ اسفندماه برای استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی آغاز به کار کرد.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس در پاسخ به نمایندگان موافق استیضاح اظهار کرد: به واقع تمام زندگی آدمی همین ایمان و عمل صالح و تواصی به حق و تواصی به صبر است که در خارج از این حیات انسانی بی معنی است.
وی افزود: خیلی خوشبختم که در خدمت شما نمایندگان عزیز هستم و در جهت توضیح به سوالاتی که نمایندگان استیضاح کننده دارند، مطالبی را عرض کنم.
آخوندی بیان کرد: این سومین باری است که خدمت شما هستم برای استیضاح و چهار بار هم به عنوان سوال خدمت شما بودم. در همه هفت بار گذشته فکر میکنم که توضیحات من برای شما نمایندگان عزیز قانع کننده بود و شما محبت کردید و لطف کردید و توضیحات بنده را پذیرفتید. این بار هم امیدوارم که بر مبنای آمار و اطلاعات و بر مبنای توضیحات کارشناسی آنچه که در وزارتخانه رخ داده عرض کنم و امیدوارم اینبار هم مورد عنایت شما قرار بگیرم.
وی تصریح کرد: نکتهای که باید عرض کنم این است که من همواره از این پرسش و پاسخ لذت بردم و لذت میبرم، چون واقعیت این است که مردمسالاری و دموکراسی یعنی همین که همواره امکان پرسشگری از مسئولان کشور به نمایندگی از مردم وجود داشته باشد و مسئولان خودشان را موظف بدانند که به سوالات نمایندگان پاسخ بدهند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: بنابراین واقعا موجب خرسندی است که همچنین فضایی در کشور حاکم است و بسیار خرسند و خوشحالم که چنین اتفاقی رخ داده است و پاسخ نمایندگان داده میشود.
وی با بیان اینکه با توجه به این که پاسخ به استیضاح برای سقوط هواپیمای پرواز تهران- یاسوج بود، تصریح کرد: وظیفه دارم خدمت تمام خانوادهها و جانباختگان و مردم تسلیت عرض کنم و بابت تمام کاستیها و کمبودها از ملت پوزش بطلبم.
آخوندی گفت: در فرودگاه یاسوج بیش از ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است که قرار بود در دهه فجر افتتاح شود.
وی ادامه داد: مروری بر حوادث اخیر همچون برف و هوا خواهم داشت و اینکه چرا حمل و نقل ایران اینقدر تاب آوری اش در برابر حوادث ضعیف است.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: نکته دوم در رابطه با تاسیسات و نوسازی ناوگان است و نکته سومی که در رابطه با آن صحبت خواهم کرد در مورد نحوه جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی است.
وی افزود: نهایتا در ارتباط با مسائل اقتصاد کلان و مسائلی که فکر میکنم بسیار مهم هستند و در رابطه با دولت و مجلس هستند صحبت میکنم.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: بی شک حوادث اخیر و نحوه برخورد با آنها، نگرانیهایی را برای مردم ایجاد کرده است. چراکه حفظ ایمنی، رفاه و آسایش مردم مهم است و من در مقام توجیه و فرافکنی نیستم.
آخوندی با تاکید بر اینکه مسئول سالم باید مسئولیت کار خود را پذیرفته و در برابر مردم پاسخگو باشد، تصریح کرد: من به عنوان بالاترین مسئول دستگاه حمل و نقل از هرگونه رنج و مشقتی که در این حوزه برای مردم پیشآمده پوزش میطلبم.
وی اظهار کرد: بیگمان کار هیچ دستگاهی بیکاستی نبوده و همواره قابل نقد، ارتقا و بهبود است، قطعا پوزش در این حوزه باعث افتخار خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آنچه بهبود شرایط را موجب میشود نگاه فرایندی به سوانح و توانایی اطلاعرسانی دقیق و صحیح به مردم است.
وی افزود: واقعیت آن است که حمل و نقل یک سیستم بسیار پیچیده و باز بوده و میلیونها نفر در آن از تولید کننده ماشین گرفته تا راننده، پلیس، سازمانهای امدادی و هلالاحمر در حمل و نقل ایمن درگیر هستند.
آخوندی با بیان اینکه برگردیم به اتفاقی که درخصوص بحث سانحه برف بهمن رخ داد که اعلام کردند، تصریح کرد: ما در حوزه تهران ۳۲ سانتی متر در تهران داشتیم با دمای منفی ۸ درجه و در منطقه فرودگاه امام ۷۰ سانتیمتر برف داشتیم با دمای منهای ۱۲ درجه که در منطقه کرج نیز ۳۳ سانتی متر برف داشتیم با دمای منهای ۱۳ درجه.
وی بیان کرد: سوال این است که میشود آیا جادهها و فرودگاه را در این شرایط عملیاتی نگه داشت و شما در همین دو ماه گذشته آمار کشورهای مختلف را خودتان ملاحظه کردید و این آمار را در دو ماه از رسانه ملی گرفتم که در ۲۵ منطقه حادثه داشتیم، همزمان با تهران در آمریکا، چین، ژاپن و کشورهای پیشرفته دیگر هم بود.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در طول ۶ روز گذشته لغو ۴۷۰ پرواز در نیویورک، لغو ۴۷۵ پرواز در گوادرلای آمریکا، در انگلستان، در دوبلین، اسکاتلند که همه راه آهن این کشور به لندن تعطیل شد.
وی افزود: تمام حرکت قطارها و پروازهای فرودگاهها لغو شد و در ۱۱، ۱۲ فرودگاه ژنو سوئیس بسته شد و ۳۱۳ پرواز در فرودگاه دوبلین ایرلند لغو شد. همچنین راهآهن سه روز در اسکاتلند بسته شد.
آخوندی تاکید کرد: حواسمان باشد به این موضوع که آیا میشود کاری کرد که همکاران انجام نداده اند و آیا این اتفاقات در سایر نقاط جهان رخ نمیدهد؟ و برای تاب آوری باید سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد به جای اینکه مسئولان کشور را سرزنش کرد.
وی خاطرنشان کرد: با آموزش و سرمایه گذاری میتوان کارهای بهتری برای راهداری و فرودگاهها و حوزه ریلی انجام داد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از نظر تجهیزات نمونهای را مثال میزنم که دولت و مجلس چه کاری انجام داده است، افزود: در حوزه تهران در راههای منتهی به تهران حداقل ۵۰۰ نفر نیروی انسانی و ۲۰۰ دستگاه برفروب و نمک پاش وجود دارد. ۴۲ دستگاه در حوزه تهران با عمر ۲۵ سال داریم.
وی گفت: تصور میکنید با این مقدار تجهیزات میتوان عملکرد ۱۰۰ درصدی داشت؟ معلوم است که کاستی وجود دارد.
آخوندی با اشاره به اینکه میزان راههای فرعی و اصلی ۲۱۷ هزار کیلومتر است، تصریح کرد: طبق استاندارد جهانی باید سالی ۱۰ هزار میلیارد تومان پول راهداری داشته باشیم.
وی افزود: میگویند چرا راه را نبستید. آقای دکتر رضایی ناظر هستند و در حضور خود ایشان من با رییس پلیس تماس گرفتم که راه تهران و کرج را ببندیم و گفتند شانزده راه ورودی دارد و اصلا مگر میشود این راه را بست. ما ساعت ۱۲ شب که راه تهران – قم را بستیم شش کیلومتر صف تشکیل شد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: مسیر تهران– ساوه ۵.۵ کیلومتر ترافیک شد که ۸۰ هزار خودرو میخواستند از تهران خارج شوند و شب میشود این تعداد را نگه داشت و خارج نشوند. واقع بین باشیم نگهداری این مسائل سخت است و این طور نیست که پلیس، هلال احمر و راهدار بی توجه باشد.
وی تاکید کرد: وقتی اتفاقی رخ میدهد که بزرگتر از توان دستگاه اجرایی است طبیعتا قهر طبیعت بر ما غلبه میکند همانطور که در آمریکا، انگلیس، ژاپن و چین هم غلبه کرد.
آخوندی با بیان اینکه نکته آخر قبل از بحث سرمایه گذاری، بحث فرودگاه است، ادامه داد: این حادثه رخ داد و کسی هست که در حادثه هوایی نگوید هیچ چیز مهمتر از ایمنی نیست؟ معلوم است که مهمترین است. دید ما در فرودگاه مهرآباد کمتر از ۳۰۰ متر بود و در فرودگاه امام به ۱۰۰ متر رسید که برای پرواز ۵۰۰ متر دید میخواهیم.
وی با اعلام اینکه کل اعتبار ما در بهترین حالت برای راهداری ۲ هزار میلیارد تومان است، بیان کرد: قطعا همه ما دوست داریم بهترین وضعیت را داشته باشیم، من نمیخواهم عجز و لابه و ذکر مصیبت کنم، ولی باید حواسمان باشد در زمان بازخواست از فردی به این نکته توجه کنیم که در چه شرایطی کار میکند؟
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: مگر شما تصویب نکردید از محل ماده ۷۰ سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان به بخش راه تخصیص داده میشود، اما در سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ این اختصاص اعتبار صفر بود.
اين مقام مسئول ادامه داد: دوستان عزیز این واقعیت اعتبارات ایران و دستگاههای اجرایی ایران است من نه میخواهم به دولت طعنه بزنم و نه به مجلس چیزی بگویم، ولی باید به این موضوع توجه کنیم که شرایط این است.
آخوندی بیان کرد: من شرمنده روی همکاران خودم در این شرایط هستم، در این شرایط تعداد هشت هزار نفر از راهداران ما ۳ ماه بود که حقوق نگرفته بودند.
وی با بیان اینکه رابطه شرکتهای هواپیمایی در سازمان هوایی کشور مثل رابطه یک راننده و ماشین با پلیس است، تصریح کرد: سازمان هواپیمایی وظیفهاش وضع مقررات و پلیس هوایی است. اگر اتفاقی بیفتد پلیس را محکوم میکنیم یا اینکه چرا این اتفاق افتاد؟ این نکته مهمی است و خواهش میکنم به این موضوع توجه کنیم. سازمان هواپیمایی دارای هیچ نقصی در مورد اینکه انحرافی در گزارش داشته باشد، نیست.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سازمان هواپیمایی وضع کننده مقررات یا پلیس هوانوردی است، گفت: باید به پلیس اعتماد کنیم که یک هوانوردی ایمن داشته باشیم، وقتی گزارشی میدهد حمل بر دیگر مسائل نگذاریم.
وی تاکید کرد: هنوز به اعتقاد خودم پایبند هستم که این کار را انجام دهم، اما یک نکته مهم که برای همه ما واضح است این است که ایران در برابر حوادث چقدر تابآوری دارد. حادثه هر طور که باشد من در مورد حمل و نقل صحبت میکنم.
آخوندی بیان کرد: دوستان چه من رای بیاورم و چه نیاورم باید درباره درسی که من از این حادثه برف تهران گرفتم، عرض کنم و این است که عزیزان تمام تهران حمل و نقلاش به حمل و نقل جادهای وابسته است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: وقتی به فرودگاه امام خواستیم برویم، بسته بود و جاده تمیز شده بود، اما امکان دسترسی به فرودگاه نبود. در شهر تهران که ۵۵۰ هزار خودرو وارد تهران میشود و میخواهد خارج شود با یک برف در چه گرفتاری سختی میافتد؟
وی ادامه داد: راهحل چیست؟ تنها راه حل کلان شهرها راه حل حومهای است و باید به سمتی برویم که حمل و نقل را به راهآهن برویم. تا زمانی که حمل و نقل متکی به جاده است این گرفتاری را داریم.
آخوندی اظهار کرد: در این مدت چقدر کار برای راهآهن حومهای انجام شد؟ اولین کاری که ما کردیم به برنامه ششم پیشنهاد دادیم که راهآهن حومهای تشکیل شود که شما تصویب کردید و به هیات وزیران دادیم.
وی ادامه داد: نکته دوم این است که از همین امکانات موجود تهران استفاده کردیم که نمایندگان تهران حضور دارند و همین محورها را اعلام میکنم، خط سوم تهران – گرمسار آن افتتاح شد و خط چهارم آن نیز در حال افتتاح است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در رسانهها بحث میشود و میگویند که چرا استعفا ندادهام اگر این روند صحیح کار باشد که همه وزرا هر روز باید استعفا دهند، تصریح کرد: قطعا در یک مشکل مانع رسیدگی باید از میان برود، بله اگر مانع من هستم باید کنار رفته و استعفا دهم که در حوزه تصادف قطار، سانحه در حیطه وظایف راهآهن بود و صبح روز بعد من اولین کسی بودم که درخواست استعفا دادم، اما در این مشکل باید بگوییم که در حیطه عملیات کار وزارت راه و شهرسازی نبود.
اين مقام مسئول گفت: همانطور که استعفای درست پسندیده است استعفای نادرست نیز غلط است و این کار عین بیصداقتی و کتمان حقیقت است که بدون شک استعفای کاری که در خارج از حیطه وظایف من است دادن علامت غلط و نتیجهگیری نادرست در جامعه است.
آخوندی درباره قطار حومهای نیز بیان کرد: قطار حومهای تهران- قم ۴ زوج و قطار حومهای تهران-پرند ۱۱ زوج روزانه تردد دارند که با همین امکانات محدود بحث راهآهن حومهای را فعال کردم و ۸۰ دستگاه ریل باس وارد ناوگان ریلی شد، به علاوه خط حومهای تهران-شهریار با مشارکت شهرداری در حال برنامهریزی است.
وی با اعلام اینکه ۲۸ کلانشهر قرار است از قطار حومهای برخوردار شوند، اظهار کرد: اگرچه این طرحها دیربازده هستند، اما اقدامات بنیادی محسوب میشوند که قرار داد ۷۰۰ میلیون یورویی برای ۴۵۰ ریل باس با کره جنوبی منعقد شده است و ظرفیت حملونقل ریلی حومهای را به ۱۰۰ میلیون مسافردر روز میرساند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: شهرسازی ریلپایه در شورایعالی معماری و شهرسازی به تصویب رسید و ۳۳ ایستگاه مرکز توسعه شهرها قرار میگیرند که شمال مشهد، تهران، قم، قزوین و اهواز میشوند.
آخوندی با بیان اینکه در اهواز ایستگاهی به مساحت ۳۲۰ هزار متر مربع قرار است احداث شود، تاکید کرد: برای تاب آور کردن شهرها باید به سمت شهرسازی ریل پایه حرکت کنیم.
اين مقام مسئول درباره حوزه سرمایهگذاری گفت: به عنوان یک عضو کابینه این حرف را میزنم و به عنوان کسی که نقش مشترک دارد و عضو شورای پول و اعتبار است. دوستان عزیز شرایط اقتصادی کشور شرایط سختی است و نیازمند یک اندیشه مشترک بین دولت و مجلس هستیم.
وی ادامه داد: اجازه بدهید این را بگویم که من نگران وضعیت اقتصادی ایران هستم، اما این نگرانی باعث فرار نیست و باعث تلاش بیشتر است. چند رقم را خدمت شما عرض میکنم که خواهش میکنم به این ارقام توجه کنید. هر وزیری باید در چارچوب این ارقام در اقتصاد کلان کار کند. میزان بدهیهای دولت در اقتصاد ۳۵۰ هزار میلیارد تومان است. ۵۲ درصد GDP، یعنی در واقع متلاشی شدن تمام شرکتها و در واقع متلاشی شدن شرکتهای صنعتی ایران آیا ما و شما در برنامه ششم برای این ۶۵۰ هزار میلیارد تومان اندیشه و فکری کردیم؟
وزیر راه و شهرسازی افزود: به من میگویند منتقد، چون فکر میکنم که اقتصاد کلان ایران نیاز به یکسری تصمیمات سخت دارد. چهارسال است من این موارد را خدمت دوستانم عرض کردم و نیاز داریم که تصمیمات سخت بگیریم. نمیتوانیم با هم تعارف کنیم. کشوری که ۵۲ درصد شرکتهای دولتی آن بدهی دارند از لحاظ اقتصادی در شرایط سخت به سر میبرد.
وی با بیان اینکه میزان بدهی معوقات بانکی ۱۲۰ هزار میلیارد است، تصریح کرد: ما در شرایط اقتصادی سختی هستیم. آیا بودجه کشور در وضعیت موجود که تقریبا سهم ناچیزی از بودجه کشور عمرانی است، مناسب است؟ آیا شمایی که انتظار دارید کار بزرگی کنیم شرایط بودجه کشور را در نظر گرفتید؟
آخوندی تاکید کرد: شرایط ما در وضعیت فعلی با توجه به شرایط اقتصاد کلان کشور، سیاست خارجی، مسائل بانکها، حاملهای انرژی و سیستمهای قیمت گذاری شرایط سختی است.
وی افزود: میخواهیم بگوییم که در این شرایط سخت چه کارهایی انجام دادهایم و شما با توضیحات ما منصفانه خواهید گفت که اتفاقات بزرگی رخ داده است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بودجه سال ۹۶، ۸ هزار میلیارد تومان است که بودجه سال ۹۷ به ۵ هزار میلیاردتومان کاهش پیدا کرده است و خواهش میکنم به این بودجهها توجه کنید.
وی با بیان اینکه در طول این مدت ۱۱۲۰ کیلومتر آزادراه در دست اجرا داریم که پیشرفت فیزیکی آنها ۵۵ درصد و سرمایه گذاری آنها نیز ۱۲ هزار میلیارد تومان است، گفت: درحال حاضر ۱۲۶۰ کیلومتر آزادراه دیگر قراردادی به مبلغ ۹ هزار میلیارد تومان امضا کردیم.
آخوندی تصریح کرد: در چند وقت اخیر مصوبه احداث ۸۵۶ کیلومتر آزادراه دیگر را از هیات وزیران اخذ کرده و در حال تنظیم قراردادهای آنها به مبلغ ۱۱ هزار میلیارد تومان هستیم که از سویی دیگر تفاهمنامه ساخت ۱۶۰۰ کیلومتر آزادراه به مبلغ ۱۶ هزار میلیارد تومان را امضا کردیم و این درحالی است که بودجه سالانه وزارت راه و شهرسازی سالانه کمتر از ۵ هزار میلیارد تومان است.
وزير راه و شهرسازی با بیان اینکه در طول دوره وزارت موفق به جذب سرمایه ۴۶ هزار میلیارد تومانی در بخش آزادراهها از سوی بخش خصوصی شدیم، اظهار کرد: به واقع این میزان از جذب سرمایه در کدام یک از حوزههای دیگر دیده شده است؟ که در این مدت قرارداد قطار سریعالسیر تهران- قم- اصفهان را به مبلغ ۲.۵ میلیارد دلار را امضا کردیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه تهران و مشهد ۲ میلیارد دلار سرمایهگذاری شده است، ادامه داد: در محور شیراز– اصفهان در خط راهآهن ۸۰۰ میلیون دلار سرمایهگذاری با چین داشتیم، با روسیه ۱.۲ میلیارد یورو تامین مالی برای تامین قطار به سمت گنبد برای دو خط کردن بافق عدد ۸۰۰ میلیون در حال مذاکره هستیم.
وی تاکید کرد: برای تکمیل بخش ناوگان حمل و نقلی به دنبال جذب سه میلیون یورو هستیم که برای اولین بار ۲۰ هزار واگن باری تامین مالی کردیم و ۱۲ هزار قطعی شده و ۲ هزار واگن وارد ایران شده است و برای ۲۰ هزار واگن با روسیه قرارداد امضا شده است.
آخوندی افزود: این تعداد معادل حدود ۵۰ درصد کل واگنهای ایران است که از روسیه وارد میشود و برای ۵۰۰ لکوموتیو نیز با آلمان و تکنولوژی آنها قرارداد امضا کردیم.
اين مقام مسئول بیان کرد: در حوزه هند ما ۲.۲ میلیارد دلار با این کشور تامین مالی کردیم که ۸۰۰ میلیون دلار برای راهآهن زاهدان به سمت چابهار، ۸۰۰ میلیون دلار برای ۲۵۰ واگن با تکنولوژی جی ام و ۴۰۰ میلیون دلار برای سوزن و ابزار است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ۱.۵ میلیون یورو از آلمان تامین مالی کردیم و با زیمنس درخصوص لکوموتیوهای برقی و دیزلی قرارداد امضا کردیم که با کشور آذربایجان نیز ۵۷۰ میلیون دلار برای راه آهن رشت به آستارا قرارداد امضا کردیم.
وی بیان کرد: با کره جنوبی ۷۰۰ میلیون یورو برای ریل، با ژاپن ۱۱۵ میلیون یورو برای خط تهران- تبریز و با اتریش نیز ۶۲ میلیون یورو قرارداد داشتیم.
آخوندی تاکید کرد: به طور قاطع در تاریخ ایران چنین اقداماتی نمونه نداشته است و آیا در تمام وزارتخانهها چنین سرمایه گذاری صورت گرفته است؟
وی با بیان اینکه ۴۶ هزار میلیارد تومان در حوزه آزادراهی و دهها هزار میلیارد تومان در حوزه ریلی سرمایه گذاری شده است، افزود: راهآهن قزوین-رشت که سالها متوقف مانده بود، گلوگاه آن با احداث پل عبوری از روی آزادراه رفع شد و به زودی افتتاح میشود. همچنین کرمانشاه از راهآهن برخوردار شده است که به زودی افتتاح میشود.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ریل به ارومیه رسید و راهآهن میانه- اردبیل با سرعت در حال اجرا است که همچنین راهآهن به همدان رسید و خط کرمانشاه- قصرشیرین متصل شد.
آخوندی افزود: بیش از ۳۳۰۰ کیلومتر ریل در حال اجرا است و فقط در شرکت ساخت ۵۱۶ کیلومتر و در شرکت راهآهن ۷۰۰ کیلومتر خط دوم اجرا شده است.
اين مقام مسئول با بیان اینکه راهآهن میانه- تبریز- بستان آباد و گلگهر- شیراز نیز به شدت فعال است، تصریح کرد: تا به حال این حجم از سرمایهگذاری در کشور وجود نداشته است که برای قطار سیرجان به کرمان و اردکان ۱۸۰۰ میلیاردتومان سرمایه گذاری انجام میشود.
وی تاکید کرد: عزیزان من! برای اولین بار است که بحث بازار سرمایه را وارد کار کردیم. در حال حاضر ۸۰۰ میلیاردتومان صکوک برای راه آهن، ۵۰۰ میلیاردتومان برای هواپیمایی، ۵۰۰ میلیاردتومان برای راهداری همین دیروز تصویب شد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: ما هیچ امکان تامین مالی را اعم از تامین مالی داخلی و خارجی، بازار سرمایه و در کل هیچ امکانی را از دست ندادیم. زیرا با این بودجه باید کار را تعطیل میکردیم.
اين مقام مسئول با بیان اینکه همه میدانید در حوزه سرمایهگذاری چه اتفاقات بزرگی رخ داده و انشاالله در آینده شاهد بهتر از آن هم خواهیم بود، ادامه داد: اخیرا موفق به انعقاد قرارداد آزادراه مرند- بازرگان و همچنین شهر جدید سهند بودیم.
آخوندی بیان کرد: در حوزه دریایی نیز اتفاقات خوبی افتاده، ما در هفته گذشته ساخت فاز ۳ بندر شهید رجایی را با بیش از ۲ هزار میلیارد تومان آغاز کردیم و بیش از ۶ هزار میلیارد تومان جذب سرمایه در این بخش داشتیم و فاز ۳ بندر چابهار را با ۶.۵ میلیون ظرفیت افتتاح کردیم.
وی با بیان اینکه در حوزه هوایی نیز ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری برای ساخت ترمینال سلام داشتیم، افزود: ۲۵۰ میلیارد تومان پروژه برای توسعه فرودگاه شیراز هماکنون در حال اجراست که همین اتفاق در فرودگاه اصفهان و اهواز نیز وجود داشته و به دنبال جذب سرمایه خارجی در این پروژهها هستیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: یک نکته را خدمت دوستان عرض کنم که در مورد نظام مهندسی و یکی در مورد بحث مبارزه با فساد است که میخواهم خواهش کنم دوستان نمایندگان به این دو نکته دقت کنند. در حوزه نظام مهندسی عزیزان من خودم جزو کسانی است که پیش نویس قانون را نوشتم، اجرا کردم و عضو هیات مدیره و بودم و یکی از اعضای فعال نظام مهندسی هستم، بنابراین هیچ وقت دنبال تعطیل کردن این نظام مهندسی نیستم.
آخوندی اظهار کرد: من یقین دارم که همه شما از اقدامی که من کردم حمایت قاطع میکنید. من در مورد نظام مهندسی چه گفتم؟ گفتم کارمند من در وزارت راه و شهرسازی که باید نظارت کند نمیتواند دو طرف میز باشد. من گفتم کارمند شهرداری نمیتواند هم نظارت کند و همه نقشه بکشد. آنکه در شرکت گاز است هم همین طور است. کاری که من کردم عین مبارزه با فساد است و در عین حال سلامت برای کار است.
وی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ هزار نفر در این دستگاهها شغل مضاعف دارند، افزود: آیا این کار که مهندس در بخش خصوصی است که نمیتواند در دولت هم باشد و دو طرف میز باشد. این کار اگر یک مقدار اشکال داشت دیوان عدالت اداری رد میکرد. دوستان من فکر میکنم که به این اتفاق که رخ داده دقت کنیم و بگوییم چه اتفاق بزرگی در حوزه مهندسی رخ داده است.
وزير راه و شهرسازی گفت: اگر بخواهم راجع به این مساله صحبت کنم زیاد میشود، اما به همین اجماع بسنده میکنم که اگر افرادی صبح و شب به شما پیامک بدهند داستان به این سادگی نیست که ما بی توجهی کرده باشیم. من در جهت اصلاح این فعالیت را کردم و در جهت مبارزه با فساد بود و حرفم این است که مهندس باید کار خودش را بکند و باید مسئولیت کار خودش را هم برعهده بگیرد.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: من به شما گزارش میلیاردها ریال جذب سرمایه گذاری خارجی و گزارش میلیاردها ریال جذب سرمایه گذاری داخلی دادم.
وی بیان کرد: عزیزان! اگر توانستید در قراردادهای خارجی یک سنت رشوه پیدا کنید هرچه بگویید من قبول میکنم و در این حجم از سرمایه گذاری اگر هرکسی حتی یک ریال ادعای جابه جایی شدن دارد، بگوید.
آخوندی اظهار کرد: اولین شرط ما با کسانی که با آنها قرارداد میبندیم این است که تمام مذاکرات مستقیم است و حق ندارید با کوچکترین واسطهای تماس بگیرید.
وی ادامه داد: اگر کسی با واسطه وارد وزارتخانه شود فردایش در وزارتخانه ممنوع الخروج میشود، میگوییم فقط و فقط مذاکرات مستقیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: نکته دوم این است که هرکسی با وزارتخانه قرارداد میبندد باید یک اظهارنامه بدهد که علت این همه شایعه بر علیه من برای چیست؟ به خاطر این است که وقتی یک هواپیما میخریدیم هواپیمای A۳۲۰ که ما خریدیم ۴۷ میلیون دلار، در همین وزارتخانه ۵۵ میلیون دلار معامله میشد.
وی اظهار کرد: علت اینکه این همه شایعه و نامه نگاری بر علیه من شکل گرفته است به علت قطع کردن تمام دلالیها از زمان حضور من در وزارت راه و شهرسازی است. به همین خاطر چهره زین العباسی میگیرند.
آخوندی تصریح کرد: تمام مسائلی که امروز در مخالفت با من مطرح شد نزد رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با سند و مدرک وجود دارد که نمایندگان میتوانند با مراجعه به ایشان واقعیت امر را پرسوجو کنند.
وی با بیان اینکه آقای قاضی پور من اهل ریاکاری نیستم و به همین خاطر دو عدد را امروز در این جلسه مطرح میکنم، افزود: ابتدا در دوره جدید وزرای دولت باید اموال خود را به قوه قضاییه اعلام کنند، اما کسی که همه او را وزیر ۷ هزار میلیاردی خطاب میکنید موجودی حساب او ۴.۵ میلیون تومان و حساب دخترش ۶۳۸ هزار تومان بود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: چرا چنین مسائلی را قبل از یک سر سوزن بررسی عنوان میکنید؟ من به وصیت پدربزرگم عمل کرده و همواره لباس مرتب بر تن میکنم، لباس مرتب دلیل این حرفها نیست.
وی افزود: باید بایستیم و به مملکت خدمت کنیم، مجدد برای جمهوری اسلامی ایران میایستیم و میجنگیم و با رهبری مقام معظم رهبری به جلو پیش میرویم.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دوم سخنان خود در جلسه استیضاح امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این جلسه چند سوال در مورد نظام مهندسی مطرح شد که آقایان عثمانی و دکتر اسماعیلی دقت کنند، الان بحث نظارت چگونه است آقای اسماعیلی عزیز؟ وضعیت نظارت اینگونه است که یک نفر که مالک است پول می دهد به چه کسی؟ به سازمان نظام مهندسی که سازمان نظام مهندسی یک مهندس را به عنوان مهندس ناظر تهیه کند و برای مالک که به چه کسی گزارش کند به شهرداری تهران گزارش کند.
آخوندی ادامه داد: یک بار دیگر میگویم شما پول می دهید به جایی که یک مهندس انتخاب کند و پول را بدهید که آن به شهرداری گزارش کند، فکر میکنید از این اقدام کار مهندسی در میآید یا چیز دیگری جز امضا فروشی از آن خارج میشود؟
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: برای اینکه یک ساختمان یک مقدار بزرگ شود یک لیست ۳۰ نفره یا ۴۰ نفره تا ۶۰ نفره که ساختمان را اصلا ندیدهاند با آن موافقت میکنند، ما چه گفتیم؟ ما عین قانون را گفتیم. چه کسی میئول کنترل ساختمان است شهرداری است. قانون میگوید آن کسی که باید ساختمان را نظارت بکند و بازرسی کند که ساختمان طبق مقررات ملی و مقررات شهرسازی باشد شهرداری است.
وی اضافه کرد: شهرداری که بخواهد کنترل کند یا خودش مستقیما کنترل میکند یا مهندس بازرس انتخاب میکند. اگر قرار است شهرداری مهندس بازرس انتخاب کند چه لزومی دارد مالک پول بدهد به نظام مهندسی؟ این سیستم آشفته امضا فروشی که همه شما از آن دلخور هستید به وجود می آید. کی گفتیم مالک خودش ناظر انتخاب کند، ما گفتهایم که مالک نمی تواند بر پیمانکار نظارت کند،بلکه از طرف شهرداری باید ناظر انتخاب کند نه مالک.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همه باید مسئولیت خود را بدانند و این رابطه فسادآلود را جمع کنیم گفت: به هیچ وجه نگفتم مالک از طرف شهرداری ناظر انتخاب کند. جناب آقای عثمانی ما هیچ وقت نگفتیم این کار را انجام بدهیم، در واقع گفتهایم هیچ کس در حوزه انتخابیه خود حق ندارد نظارت کند، اما در سایر حوزهها میتواند فعالیت کند.
به گفته این مقام مسئول با توجه به سخنان نمایندگان استیضاحکننده من کی در صحبتهای خود گفتم برای بخش راهداری بودجه ندادهاید؟ من تنها به ماده ۷۰ اشاره کردم، مگر شما مطلع هستید که ما اقدام نکردیم؟ ما برای برنامه سال ۹۷ جزء به جزء اقدامات را در کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق و عمران به بحث گذاشته و در دولت پیگیری کردیم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: ما قطعا بخش راه را رها نکردیم، طبق قانون ۱۰ درصد قیمت گازوئیل برای این بخش تخصیص داده شده است که ما به مجلس پیشنهاد کردیم این هزینه مستقیما به حساب راهآهن و راهداری واریز شود که به هر دلیلی از سوی کمیسیون تلفیق با آن موافقت نشد.
آخوندی بیان کرد: به واقع اگر ما در این بخش کار نکرده و امور را پیگیری نمیکردیم ۴۶ هزار میلیارد تومان جذب سرمایه در این بخش و بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان در حوزه ریل نداشتیم، ما همه میدانیم بودجه محدودیت دارد، حرف من آن است که وزارت راه و شهرسازی علیرغم تنگناهای مالی بسیار میزان عملکردش دهها برابر بودجه بوده است.
وزیر راه و شهرسازی خطاب به آقای امیرآبادی ادامه داد: از شما تعجب میکنم که چطور میآیید پشت تریبون قضات شریف ایران را متهم می کنید، چه کسی این حرف را زده است، خود شما میگویید یک مورد اقدام نشده و میآیید نیت خوانی میکنید، در آن نامه میگوید قضات در زمین خواری نقش ویژهای دارند حرف بدی است، اینکه این کار را میکنند و اینکه ما جزو وزارتخانههایی هستیم که شورای زمینخواری را با همین قضات شریف تشکیل و برخورد میکنیم کار بدی است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: شما بابت کار انجام نشده یک جمله از یک گزارش چند صفحه را میخوانید و ذهن مردم را مشوش می کنید، در مورد این موضوعات دهها بار گفته شده است و آقای لاریجانی به کمیسیون اصل ۹۰ ارایه دادند و یک مورد هم اثبات نشده است، خواهش میکنم آقای امیرآبادی عزیز خواهش میکنم یک نفر را میخواهیم از صحنه به در کنیم عیب ندارد به هر دلیلی که میخواهید اما دلیلی ندارد که از حیطه اخلاق پای خودمان را خارج کنیم و قضات شریف و وزارتخانه و افراد را محکوم کنیم، خود شما میگویید این نامه که دوخط از آن را خواندید یک مورد عمل ندارد. وقتی یک مورد عمل ندارد چه ربطی به صحن علنی مجلس دارد که میلیون ها نفر گوش می کنند چه حسنی دارد. چه اتفاقی میافتد.
وی ادامه داد: آقای امیرآبادی چرا میگویید یک مورد هم عمل نشده است؟ از شما خواهش میکنم توجه داشته باشید که با آبروی قضات بازی میکنید و قوه قضاییه از شما شکایت میکند، شما یک نامه نوشته شده را در جلسه استیضاح نشان میدهید، مگر بنده سال ۹۵ پای میز استیضاح نرفتم؟ چرا در آن زمان اعلام نکردید؟
آخوندی تأکید کرد: از این جهات متاسفم که بعد از گذشت ۴۰ سال از عمر جمهوری اسلامی هنوز نه حرف مستند و نه حرفی که دادگاه رفته را مطرح میکنید، اگر از چیزی اطلاع دارید، در قوه قضاییه و دادگاه مطرح کنید چرا در جلسه استیضاح مطرح میکنید، همه میدانند که من از جوانی عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی بودم و تمام جوانی خود را برای انقلاب و ایران گذاشتهام و برای انقلاب حاضرم بجنگم و افتخار میکنم، از هیچ سرزنشی دل آزرده نخواهم شد و برای جمهوری اسلامی حاضرم جان فشانی کنم، فرد سیاسی همواره باید دلیرانه حرف خود را بزند.
وزير راه و شهرسازی ادامه داد: در دولت و مجلس حرفم را میزنم و میایستم و از این مملکت دفاع میکنم، راجع به مواردی هم که گفته میشود تا این لحظه از ارقام چند هزار میلیارد تومانی در مورد من گفته شده یا هر رقم دیگری، یک رال یک سنت نه راجع به من و راجع به خانواده من نتوانسته چیزی را در دادگاه ثابت کند.
به گفته عضو کابینه دولت دوازدهم من عرضم این است که خواهش میکنم به حرفها مستدل نگاه کنید، خدمت شما هستم رأی دادید و مردانه میجنگم و اگر رأی ندادید، نظری است که شما تشخیص دادید، ایرادی که به من گرفته میشود این است که این فرد مماشات نمیکند و کسی ایراد نمیگیرد که من لابی و معامله میکنم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در تمام عمرم برای هیچ کاری در هیچ شرایطی با هیچکسی معامله نکردهام، غیرممکن است در بین این نمایندگان عزیز کسی بگوید فلانی تو با من معامله کردهای، دوستان، من ۱۳ شرکت زیر نظر دارم و بیش از ۲۰۰ مدیرکل و اگر یک مدیرکل و یک مدیرعامل یک عضو هیات مدیره پیدا شد که آخوندی برای یک پروژه حتی ابراز تمایل کرده، سفارش که هیچ، تلفن که هیچ فقط یک نفر بگوید ابراز تمایل کرده که فلانی برنده شود اگر پیدا کردید در تمام ایران بگردید و به من بگویید.
آخوندی در پایان خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰۰ مدیرکل زیر نظر من هستند و دهها هیات مدیره زیر نظر من است، اگر نکتهای میگوییم باید محکمه پسند باشد و مبتنی بر دلایل باشد، از اینکه وقت شما را گرفتم پوزش میخواهم و امیدوارم که در هر صورت است آنچه که به مصلحت نظام ایران است برقلب و زبان شما جاری شود و مطمئن باشید در خدمت شما همچنان هستم.
نظر شما