شناسهٔ خبر: 50927 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در رزمایش سفرهای نوروزی خبر داد:

ایجاد ۹۰۰ هزار صندلی در ناوگان عمومی جاده‌ای برای نوروز۹۷/ استقرار ۱۲۰۰ اکیپ راهداری در ۶۷۴ راهدارخانه/ تاکید بر توجه رانندگان برای حفظ جان خود و سرنشینان خودرو

عباس آخوندی وزیر راه از ایجاد ۹۰۰ هزار صندلی در ناوگان عمومی جاده‌ای برای سفرهای نوروزی خبر داد و گفت: : برای سفرهای نوروزی ۶۷۴ راهدارخانه، ۱۲۰۰ اکیپ راهداری به همراه ۹۲۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راهداری به‌منظور خدمت‌رسانی و رفع مشکلات احتمالی مردم در جاده‌ها مستقر هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی صبح امروز با حضور در رزمایش سفرهای نوروزی ۹۷ که در ضلع جنوبی حرم مطهر امام خمینی (ره) برگزار شد ضمن ابراز خرسندی نسبت به حضور در این برنامه اظهار داشت: مدیریت سفر و راه یک مدیریت چندوجهی است که دستگاه‌های مختلفی همچون نیروی انتظامی، هلال‌احمر، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌علاوه تمام رانندگانی که وارد جاده می‌شوند ارکان آن را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: مدیریت راه به دلیل وجود میلیون‌ها راننده که حجم انبوه مسافرت‌ها را تشکیل می‌دهند یک سیستم پیچیده است زیرا این دسته از رانندگان جزو رانندگان حرفه‌ای ناوگان حمل‌ونقل عمومی به شمار نمی‌روند و بسیاری از آن‌ها برای اولین بار تجربه حضور در جاده را پیدا می‌کنند و آشنایی با جاده‌ها ندارند.

آخوندی با اشاره به خستگی و خواب‌آلودگی و حواس‌پرتی به‌عنوان عوامل اصلی تصادفات جاده‌ای گفت: درخواست من از مردم این است که برای حفظ جان خود و سرنشینان خودرو در زمان خستگی و خواب‌آلودگی رانندگی نکنند.

وزیر راه از رشد ۵ درصدی سفرهای نوروزی ۹۷ خبر داد و تصریح کرد: با توجه به افزایش وسایل نقلیه در طی سال‌های اخیر روزهای چهارم و هشتم فروردین و بیست و هشتم اسفند ۹۶ به‌عنوان پیک سفرهای نوروزی پیش‌بینی شده‌اند. به همین خاطر پیشنهاد من به مردم مدیریت و توزیع سفرها است.

نکته بعدی ورود و رانندگی در جاده‌ها باحوصله و اطمینان است. وزیر با اشاره به این مطلب خاطرنشان کرد: ورودی تهران به شمال، آزادراه‌های قم، قزوین، کرج، مشهد و خراسان اشباع خواهند بود لذا از مردم تقاضا می‌شود با آگاهی کامل تصمیم به ورود به این آزادراه‌ها بگیرند.

آخوندی با اشاره به تمهیدات راهداری برای سفرهای نوروزی بیان داشت: برای سفرهای نوروزی ۶۷۴ راهدارخانه، ۱۲۰۰ اکیپ راهداری به همراه ۹۲۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راهداری به‌منظور خدمت‌رسانی و رفع مشکلات احتمالی مردم در جاده‌ها مستقر هستند. همچنین مردم می‌توانند با استفاده از سامانه ۱۴۱ اطلاعات موردنظر از آخرین وضعیت جاده‌ها را دریافت کنند.

وی با اشاره به اقدامات ایمن‌سازی جاده‌ها برای سفرهای نوروزی گفت: علی‌رغم همه مشکلات مالی موجود، مبالغی به ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها برای رنگ‌آمیزی و نصب علائم باهدف آشکارسازی نقاط پرحادثه پرداخت‌شده است. همچنین به‌منظور ترمیم رویه راه‌ها، ۲۷۰ کیلومتر از جاده‌های کشور مورد روسازی قرارگرفته‌اند.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص مبحث مدیریت جاده‌ها نیز گفت: تمام تلاش ما برای مدیریت بهتر است. ازاین‌رو تمام دوربین‌های تصویری و نظارتی به همراه سامانه‌های ثابت و متحرک فعال هستند و ازاین‌رو از همکاران پلیس درخواست شده است که نسبت به‌سرعت غیرمجاز حداکثر سخت‌گیری را داشته  و بلافاصله اعمال قانون کنند.

وی ادامه داد: سامانه‌های تردد شمار فعال هستند و مردم می‌توانند با دسترسی به اطلاعات این سامانه‌ها مسیرهای با ترافیک کمتر را انتخاب کنند و یک سفر مطمئن را برای خود رقم بزنند.

آخوندی بابیان اینکه ۹۰۰ هزار صندلی در ناوگان عمومی جاده‌ای برای سفرهای نوروزی فراهم‌شده است، اظهار داشت: از مردم درخواست می‌شود برای انجام سفرها کمتر از وسایل شخصی استفاده کنند چراکه وسایل حمل‌ونقل عمومی دارای ایمنی و سلامتی بیشتر نسبت به خودروهای شخصی هستند.

وی افزود: همچنان مانند سال‌های گذشته در خدمت مردم هستیم و در تمام تعطیلات تمام نیروهای این وزارتخانه در مدیریت راه‌ها و جاده‌ها بسیج شده‌اند و همکاری با پلیس راهبر نیز همچنان ادامه دارد.

وزیر راه و شهرسازی در پایان خاطرنشان کرد: از تمام خانواده‌ها و فرزندان این مرزوبوم تقاضا دارم در حین رانندگی از هوشیاری لازم برخوردار باشند. امیدواریم نوروزی خرم و شاد همراه با سفرهای ایمن در پیش داشته باشیم.

رزمایش بزرگ ترافیکی و خدمات سفر نوروز ۹۷ با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، سردار حسین اشتری  فرمانده نیروی انتظامی، سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور، عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ، پیر حسین کولیوند سرپرست اورژانس، مسئولان جمعیت هلال احمر به همراه نیروهای امدادی و انتظامی آغاز شد.

نظر شما