شناسهٔ خبر: 51137 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

جاذبه‌های گردشگری ایران:

فرخ آباد زیبا دشت بهشت گردشگران در البرز/ دیار پرجاذبه، زیبا و سرشار از آسودگی

فرح‌آباد روستای فرخ آباد زیبادشت تنها روستای شهرستان فردیس استان البرز، با طبیعتی جذاب و دیدنی و سرشار از طراوت ، سرسبزی و پیشینه ای باستانی و تاریخی پذیرای گردشگران از گوشه و کنار کشور است .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  ایرنا،روستای فرخ آبا دزیبادشت با جمعیتی بیش از۱۲ هزار نفر دارای یک هزار و ۴۰۰ هکتار وسعت و قدمتی چند هزار ساله است که درغربی ترین نقطه شهرستان فردیس قرار دارد. 

فضای سبز مناسب محصور درمیان درختان کهنسال و تنومند و آب و هوای مطبوع چشم اندازهای کم نظیر و زیبا یی در فرخ آباد زیبا دشت به وجود آورده تا جایی که برخی آن را به قطعه ای از بهشت تشبیه می کنند. 

پیشوند روستا برای فرخ آباد که براساس تقسیمات کشوری به آن اطلاق می شود و شاید تا حدودی درآمیختگی و خلط مبحث را در اذهان ایجاد کند، بیشتر دیاری است زیبا تا یک روستا به معنی خاص کلمه، لیکن فرخ آباد با پسوند زیبادشت که به حق زیبنده این منطقه خوش آب و هوا است، در واقع بزرگترین روستای استان البرز به شمار می رود. 

به لحاظ بافت جمعیتی، سه قشر عمده شامل بومیان اصیل فرخ آباد با قدمتی بیش از چهارصد سال ، مهاجران نیشابوری حدود هفتاد سال و مهاجران زنجانی با سکونت بیش از سه دهه شاکله جمعیتی این روستا را تشکیل می دهند. 

قدمت این روستا به دوران باستان پیش از تاریخ بازمی گردد که اثر تاریخی غلامعلی تپه در جنوب روستا از آن جمله است و گمان می رود محل سکونت اولین ساکنان این منطقه بوده است. 

با توجه به یافته های باستان شناسی و کشف سفالینه های اخرایی رنگ، پیشینه آن را به یک هزار سال قبل از میلاد تخمین می زنند. 

غلامعلی تپه مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد است و زال تپه مربوط به دوران سلجوقیان از دیگر آثار این روستا به شمار می رود، همچنین دیوار و برجک نگهبانی مربوط به قلعه فرخ آباد، یک میدان مرکزی که در اطراف این میدانگاه، بناهایی چون عبادتگاه و دیگر ابنیه عمومی نیز مشاهده می شود. 

همچنین در ساخت حمام قدیمی این روستا از آجرهای چهارگوش و ملات ساروج استفاده شده که براثر فرسودگی و عدم مرمت، اواخر سال ۱۳۵۷ تخریب و در قسمتی از آن مسجد جامع ساخته شد . 

جدای از آثار تاریخی و باستانی فرخ آباد زیبادشت، طبیعت این روستا دارای فضاهای سرسبز و چشم نواز، هوای مطبوع و دلپذیر، مرغزارهای با شکوه و منظره های با صفا و آرامش بخش است . 

این طبیعت همه ساله در ایام نوروز و بهار گردشگران فراوانی را به خود فرا می خواند تا برای ساعت ها در چنین دیار پرجاذبه، زیبا و سرشار از آسودگی و فراغ بال طبیعت گردی کنند . 

فرخ آباد زیبادشت به ۲ قسمت زیبادشت شمالی و زیبادشت مرکزی تقسیم بندی شده که زیبادشت شمالی شامل ۱۸۰ قطعه زمین با کاربری باغ ویلا بوده و زیباترین باغ ویلا ها را دارد که با نگهبانی ۲۴ ساعته و با کنترل ورود و خروج فضایی آمن برای گردشگران به وجود آورده است . 

خیابان های اصلی فرخ آباد زیبادشت دارای عرض ۱۸ تا ۲۰ متری است وکوچه های فرعی با مهندسی خاصی آراسته شده است. 

زیبادشت مرکزی نیز همچون زیبادشت شمالی بوده که نسبت به ان وسعت بیشتری را دارا و در حدود ۴۰۰ قطعه زمین شامل می شود و بیشتر باغ ویلا های موجود با بناهای قدیمی منطقه بکری را ایجاد کرده است. 

از این روست که کارشناسان و صاحب نظران امیدوارند، فرخ آباد زیبادشت هیچ گاه به شهر تبدیل نشود و افزایش جمعیت را تهدیدی جدی برای روستا می دانند، چه اینکه با هجوم جمعیت و تبدیل مزارع و باغ های پر درخت و سرسبز این دیار به ساختمان و آپارتمان های چند طبقه، بافت طبیعی و لبریز از شادابی و سرسبزی این روستا را از بین خواهد برد و آن خواهد شد که در طول سالها و دهه های اخیر بر سر روستاهای مشابه آمده است. 

با وجود این، در طول این سالها، روستای زیبای فرخ آباد با مشارکت مردم و خیران نیکوکار به امکاناتی از جمله مدرسه، مرکز درمانی، سالن های ورزشی و بسیاری دیگر از این دست نیازها تجهیز شده است، تا جایی که جوانان این روستا در حوزه های مختلف ورزشی، علمی و فرهنگی به موفقیت های قابل توجهی دست یافته اند. 

مرتضی اسدی مدال آور تیم ربوتیک ایران در آمریکا و حضور فعال جوانان در مسابقات مهم کشوری، قهرمانی تیم فوتسال بانوان در مسابقات لیگ دسته سه کشور و میزبانی از رویدادهای بزرگ ورزشی و فرهنگی در این روستا از مواردی است که ذکر آنها خالی از لطف نیست. 

البته هرچند که بیکاری یکی از مشکلات اساسی جمعیت جوان فرخ آباد زیبادشت محسوب می شود، اما با توجه به موقعیت جغرافیایی، آب و هوای منطقه و باغات سرسبز، بطور قطع با حمایت مسئولان استان البرز و شهرستان فردیس و کمک های خیران، می توان با ساخت یک مجموعه فرهنگی، توریستی و نیز دهکده ورزشی، زمینه جذب سرمایه گذار، ایجاد اشتغال، توسعه، پیشرفت و رونق اقتصادی را برای این منطقه فراهم کرد. 

براین اساس فرماندار فردیس با اشاره به وجود ۲ منطقه صنعتی به نام های داشلیجه و شهرک صنعتی ولیعصر با حدود یکصد واحد تولیدی در نزدیکی این روستا، می گوید: علاوه بر این طبیعت جذاب فرخ آباد زیباشت و توسعه گردشگری می تواند برای مردم منطقه اشتغال آفرین باشد. 

ابوالفضل اینانلو ادامه داد: البته وجود تنها مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان فردیس در روستای فرخ آباد زیبادشت، یکی از مزیت های ارزشمند این روستا و زمینه ساز ایجاد اشتغال برای مردم منطقه است. 

وی افزود: اکنون باغداری بیش از کشاورزی در منطقه رونق دارد که ارزش افزوده زمین، بالا بودن هزینه ها و آسیب های احتمالی محصولات، از مهمترین دلایل رکود و کم رونق شدن کشاورزی در منطقه است. 

وی تاکید کرد: به رغم همه این مشکلات عمده مالکان هنوز هم به کاشت گندم، جو و ذرت و بعضی خرده مالکان به کشت کلم، بامیه و گوجه اقدام می کنند، ضمن اینکه محصولات باغی این منطقه بیشتر بهاره و شامل گوجه سبز، زردآلو و گیلاس است. 

فرماندار فردیس در مورد قدمت و ظرفیت های گردشگری این روستا نیز گفت: وجود محوطه ها و تپه های باستانی از جمله تپه های فرخ آباد که قدمت آنها به هزاره سوم تا پنجم قبل از میلاد بازمی گردد، از جمله ظرفیت های گردشگری این منطقه است. 

اینانلو با اشاره به تشکیل کارگروه مطالعاتی حرفه ای برای شناسایی ظرفیت های شهرستان فردیس توسط متخصصان بخش خصوصی و مطالعه و انتخاب تیم ورزیده برای معرفی این شهرستان افزود: تولید و انتشار اطلس نقشه گردشگری، راه اندازی و تاسیس سازمان های مردم نهاد با توجه به جمعیت بالای فردیس، از جمله اولویت های اصلی برای معرفی هرچه بیشتر ظرفیت های گردشگری این شهرستان است که در دستور کار قرار دارد. 

وی تاکید کرد: روستای فرخ آباد زیبادشت در فردیس به عنوان یکی از قطب های مهم گردشگردی استان البرز، با دقت و حساسیت خاصی تحت مطالعه و بررسی های کارشناسانه از جوانب مختلف است، تا ضمن حفظ بافت فرهنگی روستا و طبیعت زیبا و کم نظیر آن، اقداماتی با هدف بهبود وضعیت اشتغال، رونق اقتصادی و بخصوص ایجاد زیرساخت های لازم برای پذیرش هرچه بیشتر گردشگران به عمل آوریم . 

عضو شورای روستای فرخ آبادزیبادشت به خبرنگار ایرنا گفت: وجود آداب و رسوم محلی، غذاهای سنتی و پخت نان محلی دیار فرخ آبادزیبادشت از جلوه‌های ویژه مردم شناسی است. 

علی اسدی افزود: آب و هوای چهارفصل، ،تنوع پوشش باغی و گیاهی در کنار آثارتاریخی جلوه‌های دیگری از جاذبه‌های گردشگری این روستا است. 

وی ادامه داد:تپه غلامعلی تپه و زال تپه روستا دارای آثاری از هزاره اول قبل از میلاد هستند. 

اسدی گفت: این روستا دارای یک فرهنگسرای به نام فردوسی است که این فرهنگسرا به همت بخش خصوصی و خیرین پورکاشانی ساخته شده است. 

این عضو شورا بیان کرد: در این روستا چندین جشنواره غذای سنتی و صنایع دستی اقوام ایرانی با حضور استاندار البرز و مسئولان استانی برگزار شده است. 

وی اظهار داشت: روستای فرخ آباد و زیبادشت فاصله کمی با شهرستان فردیس و کرج دارد و می‌تواند پذیرای تعداد زیادی از علاقه مندان به گردشگری درروز طبیعت ˈ سیزدهم فروردین ˈباشد. 

اسدی گفت: طبیعت این روستا و چشم اندازهای زیبا و هوای مطبوع بیشترین جذابیت را می‌تواند برای گردشگران داشته باشد. 

روستای فرخ آباد زیبادشت در جنوبی‌ ترین قسمت کرج، در مسیر جاده شهر ماهدشت و مرز بین کرج و صفادشت و در حوزه استحفاظی شهرستان فردیس قرار دارد، این روستا از جنوب به روستای یوسف آباد قوام از توابع شهر صفادشت و از شمال به شهر مشکین دشت و محمدشهر از غرب به منطقه عباس آباد از توابع محمد شهر و از شرق به منطقه خوشنام و پایگاه هوایی فتح محدود می شود. 

شهرستان ۶۰۰ هزار نفری فردیس در جنوب شرقی کلانشهر کرج مرکز استان البرز قرار دارد./

نظر شما