شناسهٔ خبر: 51138 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

رسولی مطرح کرد؛

تاثیر مستقیم توسعه خطوط ریلی در شکوفایی اقتصاد ملی/ امضای تفاهم‌نامه‌ سه میلیارد یورویی با روسیه‌ برای خرید ریل‌باس

رسولی عضوهیات مدیره راه آهن کشور گفت: توسعه خطوط حمل و نقل ریلی در توسعه اقتصاد ملی تاثیر بسیاری دارد به همین دلیل در صدد انجام اقدامات جدیدتر برای توسعه این بخش هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید رسولی در نشست خبری با رسانه‌ها در اهواز با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی یک ضرورت است، افزود: در سال‌های بین ۹۰ تا ۹۵ بالغ بر ۲۱۱ میلیون تن بار توسط شبکه ریلی کشور جابجا شده درحالی که میزان بار جابجا شده توسط خطوط غیر ریلی در همین مدت ۲۴۲ میلیون تن بوده است.

وی کاهش تلفات جاده ای، کاهش مصرف سوخت و آلودگی زیست محیطی را از مزایای استفاده از خطوط ریلی عنوان کرد و یادآور شد: خوزستان از جمله استان‌هایی است که زیر ساخت‌های ریلی در آن فراهم است و بسیاری از مسیر‌های اصلی آن ۲ خطه می‌باشد.

رسولی با اشاره به اینکه خوزستان تنها استان دارای ۲ اداره کل راه آهن است، گفت: یکی از تنگنا‌های ظرفیتی این استان در محور اندیمشک- درود است که به دلیل سختی مسیر هنوز ۲ خطه نشده است که پس از ۶۰ بار بازسازی این محور ارتقاء ایمنی قطار‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی درخصوص بهسازی و نوسازی محور‌های منطقه اداره کل راه آهن جنوب اظهار کرد: در حال حاضر قطار پنج ستاره فدک هفته‌ای یکبار در مسیر اهواز- تهران در تردد است و از اول دی ماه یک قطار عادی در مسیر اهواز به تهران با قطار ۴ تخته لوکس فعال شده است. 

رسولی در خصوص توسعه ناوگان ریلی کشور هم تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌ای به ارزش سه میلیارد یورو با یک شرکت روسیه‌ای و یک تفاهم نامه دیگر به ارزش ۷۲۰ میلیون یورو با یک شرکت از کره جنوبی برای خرید ۴۵۰ ریل باس منعقد شده است تا به شبکه ریلی افزوده شوند. 

عضو هیات مدیره راه آهن کشور با اشاره به اهمیت اتصال خط راه آهن شلمچه - بصره گفت: این مسیر ترانزیتی شامل یک پل و خط ۳۲ کیلومتری است.

وی گفت: ساخت پل این مسیر بر عهده طرف عراقی و ایجاد خط ۳۲ کیلومتری با ایران بود، اما در ادامه به دلیل محدودیت‌های عراق مقرر شد با تامین اعتبار از سوی عراق ساخت پل نیز توسط ایران انجام شود.

وی در خصوص مسیر ریلی اهواز– ایذه- اصفهان نیز اظهار کرد: قرار بود این پروژه به صورت مشارکتی انجام شود، اما به دلیل حجم بالای سرمایه گذاری، پیدا کردن سرمایه گذار بسیار سخت بود به همین دلیل با پیگیری راه آهن و استانداری خوزستان این پروژه به صورت فاینانس انجام می‌شود.

کاهش تاخیر در حرکت قطار به کمتر از ۳۰ ثانیه
در ادامه این نشست معاون مسافری راه آهن کشور با اشاره به آغاز فروش بلیط قطار نوروزی از ۱۶ بهمن ماه گفت: مردم از طریق مراکز فروش بلیط و به صورت اینترنتی می‌توانند بلیط مورد نظر خود را تهیه کنند.

میرحسن موسوی درخصوص اقدامات انجام شده برای ارتقاء ناوگان ریلی افزود: سال گذشته ۳۵۰ واگن بالای عمر ۴۵ سال از رده خارج شدند.

وی گفت: در سال جاری نیز ۲۸۴ واگن بالای ۳۰ سال که کار بازسازی اساسی آن‌ها انجام نشده بود از تردد در مسیر منع شدند.

وی افزود: در سال ۹۶ شاخص تاخیر حرکت قطار از مبدا به زیر ۳۰ ثانیه و شاخص تاخیر قطار از مبدا تا مقصد به زیر ۳۰ دقیقه کاهش یافت این در حالیست که طول برخی مسیر‌های سفر، بیش از یکهزار کیلومتر است.

براساس گزارش ایرنا، در برنامه ششم توسعه دربخش راه آهن، برای حمل مسافر سهم ۲۰ درصدی و برای حمل بار ۳۰ درصد رشد در نظر گرفته شده است.

نظر شما