شناسهٔ خبر: 51160 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران:

ناوگان عمومی مسافربری ایمن‌ترین وسیله نقلیه برای سفرهای جاده‌ای است/ طرح مشترک گشت نامحسوس باهمکاری راهداری و پلیس در ایام نوروز

نشست خبری مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «ناوگان عمومی حمل‌ونقل مسافربری برون‌شهری ایمن‌ترین وسیله نقلیه برای سفرهای جاده‌ای است» گفت: ۴۵ درصد تلفات ناشی از حوادث رانندگی برون‌شهری استان تهران را خودروهای شخصی تشکیل می‌دهند و ۱.۵ درصد تلفات مربوط به تصادفات ناوگان عمومی برون‌شهری استان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجیدرضا نصرالله نژاد، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران ضمن تبریک فرا رسیدن عید نوروز و آرزوی توفیق و بهروزی برای مردم و همکاران تلاشگر حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار داشت: با عنایت به این که طرح خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی از تاریخ ۲۳ اسفند ۹۶ شروع و تا پانزدهم فروردین ۹۷ ادامه دارد، هم‌زمان پیش‌بینی افزایش ترافیک جاده‌ها را در پی خواهد داشت. لذا خدمت‌رسانی مطلوب به مسافران نوروزی توسط این اداره کل بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به سه رویکرد مهم برای آینده تصریح کرد: این سه رویکرد شامل مباحث مختلفی ازجمله ایمنی، حمل‌ونقل هوشمند و فناوری اطلاعات به‌علاوه موضوع اقتصاد حمل‌ونقل جاده‌ای و به‌ویژه ترانزیت است. با توجه به چرخه تولید ثروتی که نقش اساسی را برای ارتقای ارزش پول ملی ایفا می‌کند، لازم است به کمک فعالان بخش، صاحبان حرفه، تشکل‌های صنفی و بخش خصوصی در این راستا باهم اندیشی گام‌های بلندی برداشت.

نصرالله نژاد افزود: با توجه به حجم فزاینده سفر در تعطیلات نوروز ۹۷ و به‌منظور افزایش ظرفیت تردد در محورهای مواصلاتی تسهیل در عبور و مرور و ارتقای ضریب ایمنی از تاریخ ۲۳ اسفند ۹۶ تا پایان فروردین ۹۷ محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های عبور و مرور در محورهای مواصلاتی سراسر کشور اجرا خواهد شد. براین اساس عبور و مرور انواع موتورسیکلت در ایام اجرای طرح نوروزی در تمامی آزادراه‌ها و بزرگ‌راه‌ها، محورهای کرج – چالوس، هراز، فیروزکوه و سایر محورهایی که ضرورتی ایجاب نماید ممنوع است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران همچنین یادآور شد: تردد انواع تریلر و کامیون به غیر از کامیون و تانکرهای حامل مواد سوختی، فاسدشدنی یا دارای مجوز از پلیس راهور ناجا در ایام طرح نوروزی ۹۷، ممنوع است.

وی افزود: هم‌وطنان گرامی جهت آگاهی از محدودیت‌های محورهای استان‌های مختلف می‌توانند با مراجعه به سایت مرکز مدیریت راه‌های کشور به نشانی www.۱۴۱.ir، تلفن گویای ۱۴۱ و اپلیکیشن آن، رباط و تلگرام ۱۴۱ به آخرین اخبار و اطلاعیه‌ها دسترسی پیدا کنند. همچنین سرشماره پیامکی ۱۰۰۰۱۴۱ و ۲۰۰۰۱۴۱ به‌طور شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به هم‌وطنان و مسافران بابت آخرین وضعیت راه‌ها است.

نصرالله نژاد در ادامه به اطلاعات راه‌های استان تهران اشاره کرد و گفت: طول راه‌های استان تهران ۲۸۴۸ کیلومتر شامل ۱۹۷ کیلومتر آزادراه، ۴۵۴ کیلومتر بزرگراه، ۱۹۷ کیلومتر راه اصلی، ۹۲ کیلومتر راه فرعی و ۱۹۰۹ کیلومتر راه روستایی است. همچنین شبکه جاده‌ای استان تهران دارای ۱۷ دستگاه دوربین نظارت تصویری، ۱۲ عدد تابلوی VMS، ۱۰۶ دستگاه سامانه‌های ثبت تخلفات، ۱۳ مرکز معاینه فنی، ۵ شرکت امداد خودرو، ۳۷ مجتمع خدماتی رفاهی بین‌راهی، ۱۳۶ دستگاه تردد شمار، ۱۲ پاسگاه پلیس‌راه، ۲۸ راهدارخانه و ۲۸۶ پل با دهانه بیش از ۱۰ متر است. در شبکه جاده‌ای استان تهران ۳۲۸۰ اتوبوس، ۱۸۶ دستگاه مینی‌بوس و ۲۳۵۶ سواری کرایه بین‌شهری فعالیت می‌کنند.

نصرالله نژاد با اشاره به تلفات و تصادفات استان تهران در ۱۰ ماه نخست سال ۹۶ اظهار داشت: طی این مدت ۲۶۴ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در سطح جاده‌های استان تهران جان خود را از دست داده‌اند. این آمار در مدت مشابه سال قبل ۲۶۶ نفر بوده است.

وی با اشاره به کاهش مستمر تعداد تلفات رانندگی در جاده‌های استان تهران طی چهار سال اخیر بیان داشت: تعداد تلفات در سال ۹۱ ۴۱۳ نفر بوده است که این رقم در سال ۹۲ به ۳۵۳ نفر در سال ۹۳ به ۳۴۷ نفر، سال ۹۴ ۳۲۱ نفر و در سال ۹۵ به ۳۱۵ نفر کاهش یافته است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران با اشاره به آمار مقایسه‌ای تصادفات نوروزی استان بیان داشت: تعداد تصادفات در ایام نوروز از سال ۹۰ تا ۹۶ به ترتیب ۲۵، ۱۵، ۲۲، ۱۷، ۲۳، ۱۱ و ۱۱ نفر بوده است که تعداد تلفات ناشی از حوادث رانندگی در ایام نوروز ۹۶ نسبت به ۹۴ کاهش ۴۵ درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه نگه‌داشتن رکورد کاهش تلفات جاده‌ای در طول ۵ سال مستمر کار بسیاری سخت و دشواری است به آمار مصدومان ناشی از حوادث رانندگی در سطح جاده‌‌های استان اشاره کرد و گفت: در ۱۰ ماهه اول سال ۹۶ بر اساس آمار پزشکی قانونی حوادث رانندگی برون‌شهری ۳۰۶۵۵ مصدوم بر جای گذاشته است که این رقم در سال ۹۵ بالغ بر ۳۱۱۶۵ مصدوم بوده است. با توجه به کاهش ۴۵۱۰ نفری از این آمار نسبت به مدت مشابه شاهد کاهش ۱۳ درصدی مصدومان ناشی از حوادث رانندگی برون‌شهری استان تهران بوده‌ایم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران با اشاره به تمهیدات این اداره کل برای استقبال از سفرهای نوروزی ۹۷ در بخش راهداری اظهار داشت: در خصوص اقدامات پیش از شروع سفرهای نوروزی بیش از ۴۰۰ راهدار با ۲۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راهداری، راهدارخانه‌های استان تهران در حالت آماده‌باش قرار دارند. همچنین حدود ۳۰ هزار تن نمک در سوله‌های راهداری برای مواقع اضطراری ذخیره شده است. به‌علاوه تیم‌های امدادی و فنی در ایام نوروز به صورت ۲۴ ساعته در چند نوبت کاری در تمامی محورها فعال هستند.

نصرالله نژاد از تشکیل تیم‌های گشت نامحسوس و نظارتی راهداری و پلیس به صورت مشترک و همچنین تیم‌های نظارتی باهمکاری انجمن‌های صنفی در پایگاه‌های نوروزی خبر داد و گفت: کشیک‌‌های راهداری بیست و سوم اسفندماه ۹۶ الی ۱۵ فروردین ۹۷ در طول تمامی محورها ازجمله جاجرود، شریف‌آباد، قم و ساوه برقرار است و در ساعات مختلف شبانه‌روز اتوبوس‌های مسافربری را از لحاظ فنی همچون سلامت لاستیک، داشتن کپسول آتش‌نشانی، شیشه جلو و ترمز کنترل می‌کنند.

وی در ادامه بیان داشت: در دو هزار کیلومتر از راه‌های استان خط‌ کشی جاده صورت گرفته و شش هزار علائم ایمنی، ۱۰ هزار چراغ برای روشنایی و ۹ کیلومتر گاردریل و حفاظ‌های ایمنی نصب شده‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران از شناسایی ۵۷ نقطه پرحادثه با کمک پلیس راهور ناجا خبر داد و گفت: از این تعداد ۴۷ نقطه آشکارسازی و ایمن‌سازی شده‌اند و ۵ نقطه نیز در دست اجرا قرار دارد. همچنین ۵ نقطه باقی‌مانده نیز به صورت مشترک با شهرداری‌ها در حال ایمن‌سازی و آشکارسازی است.

نصرالله نژاد در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران با اشاره به اجرای «طرح شبکه سیر همنام» خاطرنشان کرد: در راستای این طرح ۳۱ سرشبکه تشکیل شده که باعث تسهیل در رسیدگی به شکایات مردمی و تشخیص مشکلات شده است که طبق سیاست‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بر همین اساس می‌توان سر شبکه‌ها را رتبه‌بندی کرد.

وی یادآور شد: امسال برای اولین بار شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری جاده‌ای درخواست عدم افزایش قیمت برای سفرهای نوروزی را اعلام کردند که علت اصلی آن کاهش استقبال عمومی از ناوگان عمومی مسافربری در افزایش تمایل نسبت به استفاده از خودرو شخصی است.

وی تصریح کرد: مردم باید در نظر داشته باشند که ناوگان حمل‌ونقل عمومی از حمل‌ونقل جاده‌ای گرفته تا ریلی و هوایی نسبت به خودرو شخصی از ایمنی بیشتری برخوردارند. به‌طور مثال ۴۵ درصد تلفات ناشی از حوادث رانندگی برون‌شهری استان تهران را خودروهای شخصی تشکیل می‌دهند و ۱.۵ درصد تلفات مربوط به تصادفات ناوگان عمومی برون‌شهری استان است.

نصرالله نژاد در پایان با اشاره به کاهش تعداد شرکت‌های امداد خودرو از ۱۷ شرکت به ۵ شرکت گفت: طبق دستورالعمل ابلاغی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با ارزیابی استانداردها و اعلام آن‌ها و همچنین در نظر گرفتن تخلفات ۵ شرکت رفاه ایرانیان، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، آفتاب، شهر طلایی و همراه ناجی ایرانیان به‌عنوان تنها شرکت‌های امداد خودرو قابلیت ارائه خدمات امدادی به مسافران را در طول سفرهای نوروزی دارند. این شرکت‌ها موظف به نصب شناسه و علائم مشخص بابت معرفی خود هستند. همچنین از مردم درخواست می‌شود که در صورت مشاهده هرگونه امداد خودرو متخلف به مأموران راهداری و پلیس‌راه این مسئله را گزارش دهند.

نظر شما