شناسهٔ خبر: 51190 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در مراسم بهره‌برداری از ۶۱ واگن نو و بازسازی شده برای سفرهای نوروزی:

توسعه حمل‌ونقل ریلی نیازمند ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است/ تاكيد بر انتقال بخش عمده حمل و نقل کلانشهرها به ریل/ پيشنهاد به روحانی برای اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی/ طرح اساس‌نامه تأسیس شرکت قطارهای حومه‌ای در دولت

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اين نكته كه باید طی ۲ برنامه دولت و مجلس تصمیم بگیرند که ۵۰ میلیارد دلار برای توسعه حمل و نقل ریلی سرمایه‌گذاری کنند گفت: اتصال تمام مراکز استان‌ها به شبکه ریلی را به رئیس‌جمهوری پیشنهاد كردم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در مراسم ورود واگن‌های مسافری به ناوگان ریلی در راستای ارتقای خدمات مسافری اظهار داشت: در نهایت آینده توسعه حمل و نقل ایران باید در حوزه ریلی باشد زیرا حوزه جاده‌ای رشد بسیار زیادی داشته و به دلیل ماهیت و طبیعت فردگرایانه به رشد خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: البته در خصوص توسعه حمل و نقل جاده‌ای باید ۱۰ کریدور توسعه‌ای کشور تکمیل شود و شبکه آزادراهی نیز از ۲۳۰۰ کیلومتر به ۱۰ هزار کیلومتر افزایش یابد، همچنین شبکه‌های آزادراهی و بزرگراهی کشور به شبکه‌های جاده‌ای بین‌المللی متصل شوند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برای دست‌یابی به یک حمل و نقل سالم، دوستار محیط زیست و افزایش دهنده نرخ بهره‌وری اقتصادی چه در حوزه سوخت و چه در خصوص ناوگان سرانجام به حمل و نقل ریلی در بخش بار و مسافر می‌رسیم.

وی با بیان اینکه عقب‌ماندگی حمل و نقل ریلی نسبت به جاده‌ای بسیار زیاد است گفت: علی‌رغم تمام اقدامات سهم حمل و نقل ریلی نسبت به جاده‌ای به سختی به ۱۰ درصد می‌رسد و برای جبران آن نیاز به سرمایه‌گذاری در حوزه بار داریم.

آخوندی با اشاره به توسعه حمل و نقل ریلی طی سال‌های اخیر گفت: در حوزه شرکت راه‌آهن بیش از ۷۰۰ کیلومتر ریل جدید  و در حوزه شرکت ساخت و توسعه بیش از ۵۱۶ کیلومتر ریل‌گذاری شده است که بنا به اعتقاد متخصصان حوزه ریلی کشور یک اقدام بسیار بزرگ و قابل توجهی صورت گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشنهاد خود به رئیس‌جمهوری مبنی بر اتصال تمام مراکز استان‌ها به شبکه ریلی بیان داشت: نکته بسیار مهم که در زندگی مردم نیز تأثیرگذار خواهد بود حمل و نقل حومه‌ای است به طوریکه حمل و نقل حومه‌ای ریلی نظام شهرسازی در کلانشهرها را تغییر خواهد داد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم یکی از نشانه‌های بسیار با معنی در خصوص ادغام ۲ وزارت‌خانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی را حمل و نقل حومه‌ای دانست و گفت: باید شهرهای حومه کلانشهرها در واقع بهترین شهرها برای سکونت مردم باشند اما علت رنج ساکنان آن‌ها به خاطر فقدان حمل و نقل ریلی حومه‌ای است که برای دست‌یابی به این مهم نیاز به سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری برای دستیابی به رشد چند صد درصدی داریم.

این مقام مسئول تأکید کرد: باید بخش عمده حمل و نقل کلانشهرهای تبریز، اراک، اصفهان، شیراز، مشهد، تهران و تمام کلانشهرهای کشور به روی ریل منتقل شود و در مقابل با افزایش کیفیت زندگی در شهرهای حومه‌ای فشار از مرکز شهرها برداشته شود.

وزیر راه و شهرسازی اذعان کرد: متأسفانه توسعه ریلی در سبک زندگی کمتر شناخته شده و به عنوان یک کار فانتزی دیده می‌شود.

آخوندی با اشاره به پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی و دولت برای توسعه قطارهای حومه‌ای یادآور شد: امروز اساس‌نامه تأسیس شرکت قطارهای حومه‌ای با مشارکت وزارت‌خانه‌های کشور، راه و شهرسازی و همچنین سازمان برنامه و بودجه در هیئت وزیران مطرح شد تا در سال آینده تأسیس آن مورد پیگیری قرار گیرد كه از صندوق توسعه ملی در این زمینه استفاده شود تا بتوانیم زندگی مردم را متحول کنيم.

وی افزود: اگر بتوانیم محورهای اساسی تهران- مشهد، تبریز، بندرعباس و اهواز را برقی کنیم، می‌توانیم حرف‌های قابل قبولی در حوزه بار و مسافر بزنیم. تصور می‌کنم باید طی ۲ برنامه دولت و مجلس تصمیم بگیرند که ۵۰ میلیارد دلار برای توسعه حمل و نقل ریلی سرمایه‌گذاری کنند. البته این رقم بزرگی برای کشور نیست. اما درک روشنی می‌خواهد که سالانه به طور میانگین ۵ میلیارد دلار در حوزه ریلی سرمایه گذاری شود.

وی با اشاره به افتتاح خطوط ریلی فیروزان – کرمانشاه و قزوین – رشت، همچنین انتقال ایستگاه‌های مسافری به داخل شهرها اظهار داشت: ایده‌های بلندی برای توسعه شبکه در ناوگان ریلی در سر داریم که امیدواریم با توجه به سیاست‌های ابلاغی رهبری، بیش از زبان در عمل قابلیت جذب منابع از سرمایه‌های خارجی و صندوق توسعه ملی پیدا کند.

آخوندی با اشاره به تمهیدات ریلی برای سفرهای نوروزی ۹۷ بیان داشت: براي مسافرت شهروندان تا ۱۵ فروردین‌ماه ۴۸۴۰ رام قطار در نظر گرفته شده که نسبت به سال گذشته ۱۵.۷ درصد رشد داشته است همچنین ظرفیت صندلی‌های ایجادی به۱ میلیون و ۸۷۳ هزار  عدد رسیده است که بیانگر رشد ۱۳.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش تعداد مسافران قطار به ۲۴.۵ میلیون نفر در سال ۹۶ گفت: این رقم حاکی از رشد ۶.۵ درصدی نسبت به سال قبل است.

وی در ادامه به واگن‌هایی که امروز طی مراسمی برای ارتقای خدمات سفرهای نوروزی به ناوگان ریلی کشور اضافه می‌شود گفت: امروز ۶۱ واگن شامل ۲۷ واگن نو و ۲۴ واگن بازسازی شده در دست بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

این مقام مسئول افزود: راه‌آهن از نظر مهار تأخیر قطارها در مبدأ و مقصد یک رکورد جدید ثبت کرده است به طوریکه میانگین تأخیر از مبدأ به ۳۰ ثانیه و در مقصد به ۲۸ ثانیه رسیده است.

نظر شما