شناسهٔ خبر: 5126 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در همایش سراسری مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی مطرح کرد:

ممنوعیت تردد سرویس‌های نقلیه ادارات در ایام نوروز/ کاهش ۷ درصدی سوانح رانندگی/ ارجاع بسياري از اتوبوس‌ها برای بررسی مجدد به کارخانه سازنده

وزیر راه و شهرسازی در دهمین همایش مدیران و روسای پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا وزیر راه و شهرسازی گفت: به برکت تلاش پلیس راه، پلیس راهنمایی و رانندگی و تمام افرادی که در سطح راههای کشور فعالیت می‌کنند شاهد کاهش ۷ درصدی سوانح جاده‌ای بودیم اما کاهش تلفات نیاز به تغییر پارادایم، تغییر نگاه و تغییر رویکرد دارد تا بتوانیم جان‌های عزیز رانندگان و خانواده‌های آن‌ها را بیشتر محافظت کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در دهمین همایش سراسری مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی که در مرکز همایش‌های ستاد فرماندهی نیروی انتظامی صبح امروز ۱۸ اسفندماه برگزار شد، گفت: قطعات پلیس راه و پلیس راهنمایی و رانندگی نقش بسیار موثر در ایمنی جان مردم در حمل و نقل درون ‌شهری و برون‌شهری دارد. اگر از میان کارکنان دولت و نظام بخواهیم نمونه‌هایی را مثال بزنیم که متحمل کار سخت و بهره‌وری بالا هستند یک نمونه برجسته آن کارکنان پلیس است که در آفتاب، باد٬ باران، برف و در محیط‌های سخت بدون داشتن میز و سرپناه به مردم خدمت می‌کنند.

وی ادامه داد: من به عنوان یک شهروند و یک مسئول از صمیم قلب از پلیس راهنمایی و رانندگی تشکر می‌کنم که صادقانه از روی اخلاص و وجدان انسانی به مردم سرزمین ایران خدمت می‌کند تا زمینه رفاه بیشتر و ارتقای ایمنی جان مردم فراهم آید.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مدیریت بسیار شایسته‌ای را در راس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی مشاهده می‌کنیم، اظهار کرد: سردار مومنی و سایر همکاران وی نه فقط به صورت تخصصی فعالیت انجام می‌دهند بلکه توانستند موضوع ایمنی و اهمیت آن را از طریق آموزش‌های چهره به چهره و همچنین از طریق رسانه‌ها به یک موضوع اجتماعی تبدیل کنند که باز هم وظیفه خود می‌دانم از مجموعه اقدامات اجتماعی که توسط پلیس راه و راهنمایی و رانندگی در کشور انجام می‌شود تشکر کنم.

وی افزود: زیاد این مطالب را شنیدیم که طی ۴۰ سال گذشته دچار تحولات ساختاری شدیم اما تمرکز جمعیتی در شهرهای بزرگ و تهران امروز تبدیل به یک معضل بسیار مهم شده است به طوری که پس از ۳۶ سال از انقلاب جمعیت کشور به ۷۷ میلیون نفر رسید. ۷۲ درصد از این جمعیت را جمعیت شهری تشکیل می‌دهد که معادل بیش از ۵۵ میلیون نفر می‌شود، این نشان می‌دهد که جمعیت شهری ایران طی این مدت ۵.۵ برابر افزایش یافته است بنابراین مفهوم آن رشد شهرنشینی، افزایش تعداد اتومبیل و مظاهر زندگی شهری است.

آخوندی با بیان اینکه امروز بیش از ۱۶ میلیون خودرو در سطح جاده‌های کشور تردد می‌کنند حال آنکه در اوایل انقلاب آمار ترددها کمتر از ۲ میلیون خودرو بود، افزود: این تحولات پس از انقلاب نشان می‌دهد که با یک پدیده اجتماعی با سرعت بسیار زیاد مواجه هستیم به طوری که تصور می‌کنیم میزان خودروها در ایران طی ۲۰ سال آینده به ۵۰ میلیون خودرو افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نمی‌توان با موضوع اجتماعی به صورت بروکراتیک و اداری برخورد کرد، ادامه داد: باید همه جوانب را در قالب موضوعات اجتماعی بررسی و بازنگری کنیم.

آخوندی با تاکید بر اهمیت ایمنی در جاده‌ها گفت: این موضوع به قدری اهمیت دارد که سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ میلادی از سوی سارمان ملل متحد به عنوان دهه ایمنی راه در جهان نامیده شده است که در این راستا تمام ادارات در جهت افزایش ایمنی راه‌ها باید با یکدیگر هماهنگ شوند.

وی اظهار کرد: در جهت ارتقای ایمنی نیاز به راه ایمن‌تر، خودرو ایمن‌تر، انسانی با رفتار کم خطرتر و اقدامات امدادی بیشتر برای حادثه‌دیدگان داریم بنابراین موضوع ایمنی ابعاد صنعتی، بهداشتی، مدیریتی و اعمال قانون و همچنین بعد انسانی دارد که طی دو سال گذشته در کمیسیون ایمنی راه‌ها به این موضوعات توجه شده است.

مقام عالی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه موضوع ایمنی باید از مرحله طراحی جاده تا مرحله بهره‌برداری و نگهداری همواره مورد توجه باشد تاکید کرد: ایمنی باید از همان آغاز طراحی راه مورد توجه قرار گیرد؛ ایجاد استراحت‌گاه‌ها، اقامت‌گاه‌ها، نحوه اتصال به راه‌های شریانی کشور و ترافیک شهری نیز باید از همان ابتدای طراحی جاده مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: "راه‌ها" موجود زنده و پویایی هستند که مرتبا مورد فرسایش قرار می‌گیرند بنابراین همه بخش‌های آن باید به صورت سالانه اعم از علائم، خط کشی‌ها و سایر موارد ارزیابی شوند. طی دو سال گذشته در کمیسیون ایمنی راه‌ها موفق شدیم همه راه‌های شریانی کشور را مورد ارزیابی قرار دهیم.

این عضو کابینه دولت یازدهم توضیح داد: در بخش مربوط به خودروی ایمن‌تر چه در سطوح خودروهای عمومی و شخصی اقدامات خوبی در کمیسیون ایمنی راه‌ها صورت گرفته به طوری که با هماهنگی سازمان استاندارد تمام اتوبوس‌ها مورد بررسی قرار گرفتند که در این زمینه حتی یک تیم بررسی بین‌المللی نیز به ایران دعوت شد در نتیجه مشخص شد مالکان بسیاری از اتوبوس‌ها پس از بهره‌برداری تغییراتی در اتوبوس‌ها اعمال می‌کردند که کمیسیون موظف کرد تا همه اتوبوس‌ها برای بررسی مجدد به کارخانه سازنده ارجاع داده شوند، این موضوع برای کامیون‌ها و خودروهای شاسی بلند نیز در کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بر اساس تصمیم کمیسیون ایمنی راه‌ها هر گونه تردد سرویس های نقلیه ادارات که برای درون شهر مورد استفاده قرار می‌گیرند برای ایام نوروز ممنوع اعلام شد بنابراین موضوع ایمنی خودرو در دستور کار کمیسیون ایمنی راه‌ها قرار دارد البته راه بسیار زیادی برای کاهش سوانح در پیش داریم اما در جهت توجه به استانداردهای اجباری تلاش می‌کنیم گرچه کیفیت خودرو با درآمد مردم ارتباط مستقیم پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه مدیریت ایمنی راه محصول مشترک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و پلیس راهنمایی و رانندگی است گفت: طی دو سال گذشته این هماهنگی‌ها بین دو مجموعه به خوبی وجود داشته است.

آخوندی در توضیح مطلب فوق افزود: استفاده مشترک از سخت‌افزار و همچنین در حوزه میزان تبادل اطلاعات از جمله همکاری‌های مشترک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و نیز پلیس راهنمایی و رانندگی است؛ در حوزه استفاده مشترک از سخت‌افزار برای اولین بار تمام دوربین هایی که توسط پلیس و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در جاده‌های کشور نصب شده‌اند به یک مرکز واحد متصل شدند، در بخش تبادل اطلاعات نیز طی دو سال گذشته هماهنگی‌های بسیار خوبی میان دو دستگاه انجام شد.

وی با اشاره به مدیریت "جسم راه" و مدیریت "تردد" گفت: مدیریت جسم راه بر عهده وزارت راه و شهرسازی و مدیریت تردد نیز بر عهده پلیس راهنمایی و رانندگی است که در این زمینه نیز  همکاری خوبی بین دو مجموعه وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در نظر داریم تا در هر ۲۰ کیلومتر از راه‌های شریانی کشور حداقل یک دوربین کنترل سرعت داشته باشیم، گفت: در حال حاضر حدود ۴۵۰ دوربین ثبت سرعت در جاده‌های کشور نصب هستند که طی ۳ سال آینده به ۲۲۰۰ دوربین افزایش می‌یابد که برای نصب حدود ۱۸۰۰ دوربین ثبت سرعت تامین اعتبار شده است. مذاکرات مفصلی را در چند ماه گذشته با یک شرکت انجام داده‌ایم تا مراحل نصب این دوربین‌ها به صورت یکپارچه انجام شود و اطلاعات به صورت آنلاین در اختیار مردم و همچنین در اختیار پلیس برای اعمال قانون و در اختیار سایر اقشار اعم از متخصصان و افراد عام قرار گیرد. امیدواریم امسال این قرارداد امضا شود و از سال‌ آینده مراحل اجرایی نصب این دوربین‌ها آغاز شود.

وی با تاکید بر اهمیت نگهداری سیستم‌های هوشمند گفت: ممکن است عده‌ای برای تامین منافع خود بخواهند این دوربین‌ها را غیر فعال کنند بنابراین نگهداری از آن‌ها یکی از موضوعات بسیار مهم است.

آخوندی با اشاره به کاهش ۷ درصدی سوانح در مجموع حمل و نقل دورن‌شهری و برون‌شهری که پیش از سخنرانی وی از سوی سردار مومنی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور اعلام شد، گفت: به برکت تلاش پلیس راه، پلیس راهنمایی و رانندگی و تمام افرادی که در سطح راههای کشور فعالیت می‌کنند شاهد کاهش ۷ درصدی سوانح جاده‌ای بودیم اما کاهش تلفات نیاز به تغییر پارادایم، تغییر نگاه و تغییر رویکرد دارد تا بتوانیم جان‌های عزیز رانندگان و خانواده‌های آن‌ها را بیشتر محافظت کنیم.

وی به دو اصل دسترسی به اطلاعات آزاد و همچنین اصل آموزش به منظور ارتقای ایمنی اشاره کرد و گفت: تغییر رفتار رانندگان یک موضوع بسیار مهم اجتماعی است. قاعدتا اندیشه ما این است که اگر اطلاعاتی که از تردد در جاده‌ها و سوانح در اختیار پلیس است در اختیار رانندگان نیز قرار گیرد؛ می‌تواند در رفتار رانندگان تاثیرگذار باشد بنابراین اصل دسترسی آزاد به اطلاعات و اصل آموزش به رانندگان اصول بسیار مهم است.

وزیر راه و شهرسازی از راه‌اندازی سامانه جامع سوانح رانندگی خبر داد و گفت: تمام اطلاعات سوانح از طریق این سامانه (۱۴۱.ir) در اختیار مردم قرار می‌گیرد، این سامانه حاوی تمام اطلاعات جاده‌ای وزارت راه وشهرسازی، اطلاعات تردد خودروها، پلیس، هلال احمر و امداد و نجات است که در قالب یک سامانه جمع‌آوری و به صورت آنلاین برای همه  قابل مشاهده است. محل رخداد حادثه، وضعیت تردد خودروها نحوه امدادرسانی و میزان تلفات از جمله اطلاعاتی است که در این سامانه قرار دارد.

وی افزود: البته تمام اطلاعات این سامانه باید یکپارچه شده و طی سه سال آینده تبدیل به یک سامانه ملی و جامع شود.

آخوندی گفت: اگر فرهنگ رانندگی از طریق پلیس، رسانه‌ها و صدا و سیما به مردم آموزش داده شود می‌توانیم شاهد تغییر رفتار رانندگان طی ۵ تا ۱۰ سال آینده باشیم، به همین منظور کمیته اجتماعی و فرهنگ رانندگی در کمیسیون ایمنی راه‌ها تشکیل شده است.

همچنین وزیر راه و شهرسازی از راه‌اندازی سامانه تلفنی و امداد مشترک SOS خبر داد و توضیح داد: نمونه این سامانه در قم راه‌اندازی شده است که همه دستگاه‌ها مانند پلیس، هلال احمر، امداد و نجات و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان به صورت یکپارچه به ارایه خدمات می‌پردازند./

نظر شما