شناسهٔ خبر: 51399 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

جاذبه‌های گردشگری ایران:

همدان؛ گردشگری در دل تاریخ

میدان امام همدان همدان با پیشینه چند هزار ساله و برخوردار از مواهب طبیعی بکر، شگفت آور و جاذبه های گردشگری بی نظیر، در موسم تولد دوباره زمین، گردشگران بسیاری را به سوی خود فرا می خواند تا بهترین تجربه گذران تعطیلات نوروزی را به پیشگاه مسافران تقدیم کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا استان همدان که با زیبایی های دلفریبش در دامان کوه الوند پهنه گسترانیده و با هیبتی استوار با تمدن سه هزار ساله در میان کهن‌ ترین شهرهای جهان طنازی می کند، این روزها میزبان گردشگرانی است که از اقصی نقاط این سرزمین آمده اند تا شکوه و عظمت تاریخ را در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین به نظاره بنشینند.

استان همدان با بیش از سه هزار سال قدمت، تلفیقی زیبا را از جاذبه های متعدد باستانی و تاریخی همچون تپه هگمتانه، آرامگاه مشاهیری و بزرگانی همچون بوعلی سینا و باباطاهر و جاذبه های طبیعی همچون غارعلیصدر، آبشار گنجنامه و انواع سراب ها به نمایش گذاشته است.

این استان هم‌ اکنون به عنوان پنجمین شهر گردشگری کشور شناخته می‌ شود و دارای بیش از یکهزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده است که یکهزار اثر آن ثبت ملی شده اند.

غار علیصدر

غار علیصدر به علت وجود گذرگاه های ممتد آبی و دریاچه های وسیع و قابل قایقرانی که در سرتاسر غار گسترده شده اند یکی از زیباترین جلوه های طبیعی ایران و جهان و پدیده ای منحصر به فرد در نوع خود است که فقط معدودی از غارهای جهان مثل غار مولیس در فرانسه و غارهای شوالیه و بوکان در استرالیا چنین زیبائی های خیره کننده ای وجود دارد.
در سالیان اخیر این غار پربازدیدترین جاذبه گردشگری استان همدان بوده و همه ساله میزبان گردشگران بسیاری از شهرهای داخلی و کشورهای خارجی بوده است.

آرامگاه بوعلی سینا

بوعلی سینا از مشهورترین و تاثیرگذارترین فیلسوفان و دانشمندان ایرانی تبار جهان اسلام است که ۴۵۰ کتاب در زمینه های گوناگون و بویژه علم پزشکی و فلسفه نوشته است و باید او را حکیم هزاره ها و جانشین بزرگ فارابی و شاید بزرگ ترین نماینده حکمت در تمدن اسلامی بر شمرد.
آرامگاه این دانشمند بی نظیر و تکرار نشدنی که در زمره فیلسوفان بزرگ جهان قرار دارد در میانه میدانی به نام او در همدان واقع شده است که با درختان چنار کهنسال، باغچه های موزون بنایی زیبا و تندیسی که معرف این میدان است، تفرجگاه زیبایی را به وجود آورده است که چون نگینی در قلب این شهر کهن می درخشد.
این بنای یادبود حدود ۵۰ سال است که به نماد شهر همدان تبدیل و تاکنون سه بار نوسازی شده است و همه ساله به ویژه در ایام نوروز پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

آرامگاه باباطاهر

باباطاهر عریان، یکی از مشهورترین دو بیتی سرایان ایرانی است که آرامگاهش در همدان با مجموعه منشورهایی مزین به دوبیتی های عارفانه و شورانگیز به میعادگاه دوستداران شعر و ادب تبدیل شده است.
باباطاهر همدانی از شعرا و عرفای بزرگ ایرانی است که در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم می زیسته و به دلیل وارستگی و دل بریدن از تعلقات دنیوی، عنوان باباطاهر عریان را لقب گرفته است.
برج آرامگاه باباطاهر شاهکاری ممتاز و بدیع از معماری عصر جدید و تلفیقی از معماری قرن های هفتم و هشتم هجری و عصر حاضر را خلق کرده است و بر فراز تپه ای کم ارتفاع در مرکز میدانی سر سبز و مستطیل شکل به همین نام واقع شده است.
درشکه های قدیمی با اسب های زیبا و ظاهر آراسته نیز مسیر دور آرامگاه باباطاهر را طی می کنند تا بازدیدکنندگان این جاذبه گردشگری، برای دقایقی دوری از زندگی ماشینی را تجربه کنند و درشکه سواری را نیز به خاطرات نوروزی خود بیفزایند.

آبشار و سنگ نبشته های گنجنامه

آبشار گنج‌نامه با ۱۲ متر ارتفاع در مسیر صعود به ارتفاعات کوه الوند و در کنار کتیبه‌های گنج‌نامه قرار دارد، این آبشار دارای آب دائمی است و در زمستان ها نیز در جریان است.
وجود قندیل‌های یخی در فصول سرد، زیبایی این آبشار را دوچندان و خیل عظیمی از یخ نوردان را به خود جذب می‌کند و در فصول گرم سال نیز علاوه بر حضور گردشگران، صخره نوردان در بلندی های اطراف این آبشار سنگنوردی می‌کنند.
سنگ‌نبشته‌های گنج‌نامه نیز که نوشتارهایی از دوران داریوش و خشایارشای هخامنشی است بر دل یکی از صخره‌های الوند در فاصله پنج کیلومتری غرب همدان و در انتهای دره عباس‌آباد حکاکی شده‌است و بر غنای تاریخی و باستانی این مجموعه می افزاید.
دهکده تفریحی توریستی گردشگری همدان که از مناطق نمونه گردشگری همدان محسوب می‌شود در پنج کیلومتری همدان و در منطقه تاریخی طبیعی گنجنامه قرار گرفته و توسط بخش خصوصی فعالیت می کند و به عنوان یکی از قویترین قطب های گردشگری ایران و خاورمیانه مطرح شده و با ظرفیت روزانه پنج هزار نفر، قابلیت ارائه انواع خدمات فرهنگی، ورزشی، تفریحی و اقامتی را به گردشگران داخلی و خارجی دارا است.

تپه هگمتانه

سایت باستانی هگمتانه با وسعتی قریب به ۴۰ هکتار در دل بافت قدیمی شهر همدان واقع شده است، این اثر باستانی با توجه به اشارات تاریخی و برداشت های اولیه محققان علوم تاریخ و باستان شناسی به عنوان هگمتانه باستانی و در برگیرنده کاخ ها و آثار دوره ماد و هخامنشی معرفی شده است و به صورت گسترده ای مورد استقبال و بازدید گردشگران ایرانی وخارجی است.
همچنین وجود ۲ کلیسای 'گریگوری استپان' و کلیسای 'حضرت مریم' نیز بر غنای فرهنگی و تاریخی این مجموعه افزوده و آن را به نقطه گردشگری ویژه ای در شهر همدان تبدیل کرده است.

گنبد علویان

گنبد علویان با قدمت ۹۰۰ ساله، معماری و گچبری جذاب، ویژگی های منحصر به فرد کالبدی و ظرافت تزیینات داخلی به نوعی میراث دار معماری کهن ایرانی و اسلامی در استان همدان است.
گنبد علویان را که به اذعان کارشناسان آثار باستانی، از آثار تاریخی مربوط به سده های میانی دوره اسلامی و قرون ششم و هفتم هجری قمری است می توان اثری ارزشمند و کم نظیر از لحاظ هنر گچبری و آجرکاری دانست.

تاریخچه بنای گنبد علویان همدان به قرن ششم هجری قمری و دوران سلجوقی باز می گردد و از آثار معماری آرامگاهی آن دوران به شمار آورد و محدوده مرکزی شهر همدان و فاصله میان میدان عین‌القضات تا میدان امامزاده عبدالله(ع) این شهر قرار دارد.

بقعه استر و مردخای

از جمله یادمان های مذهبی به جای مانده از قوم کلیمی در همدان بقعه آرامگاه استر ومردخای است. این مکان همه ساله پذیرای زائرین کلیمی و بازدید کنندگان زیادی از نقاط مختلف ایران و جهان است و زائران کلیمی در ایامی ویژه مراسم مذهبی خویش را در این مکان اجرا می کنند.

امامزاده محسن (کوه)

بقعه امامزاده محسن(ع) نیز که به واسطه قرارداشتن بر فراز تپه ای در دامنه شمالی الوند در زبان عامه مردم به 'امامزاده کوه' شهرت یافته است با داشتن حدود ۷۰۰ سال سابقه تاریخی ظرفیتی مهم برای گردشگری مذهبی و طبیعی همدان محسوب می شود.
بقعه امامزاده محسن(ع) در انتهای دره سرسبز و مصفای برفین قرار گرفته و برای رسیدن به آن باید حدود ۱۵ کیلومتر از شهر همدان دور شد و با عبور از شهر مریانج و روستاهای سولان، توئین، موئین و وفرجین به دره‌ای وسیع رسید که مقبره امامزاده محسن(ع) را در درون بقعه ای ساده اما زیبا و پرشکوه در دل خود جای داده است.

برج قربان

این بنای تاریخی در محله زندی ها و در نزدیکی دبیرستان ابن سینا در شهر همدان قرار گرفته و گفته می شود مدفن شیخ الاسلام حسن بن عطار حافظ ابوالعلاء و جمعی از امرای سلجوقی است که در قرن هفتم و هشتم هجری به طرز ساده و بی پیرایه ای ساخته شده است.
کاروانسراها، آب انبارها، خانه های قدیمی در کنار آثاری چون حمام حاج آقا تراب نهاوند، عمارت لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی، آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی و بقعه حیقوق نبی (ع) تویسرکان و سراب گیان نهاوند از دیگر آثار تاریخی و باستانی و از جاذبه های شاخص گردشگری استان همدان است که همه ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است.

نظر شما