شناسهٔ خبر: 51502 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی خبر داد؛

ابلاغ ضوابط بلندمرتبه‌سازی تهران در بهار امسال/ تصویب طرح‌های توسعه شهری مناطق آزاد در شورای‌عالی شهرسازی و معماری/ تدوین سیاست اجرایی صیانت از رودخانه‌های شهری

محمد سعید ایزدی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران اهم موضوعاتی را که در سال ۹۷ در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران طرح خواهند شد اعلام کرد و از ابلاغ ضوابط بلندمرتبه سازی تهران در۳ ماه آینده و ساماندهی طرح‌های توسعه شهری مناطق آزاد در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران خبر داد.

محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره بخشی از موضوعاتی که برای سال ۹۷ در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران طرح خواهند شد و در آینده شهرهای کشور تاثیرگذار خواهند بود به ارایه توضیحاتی پرداخت.

ایزدی گفت: موضوع تغییرات اقلیمی که سال ۹۶ در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران طرح شد و همچنین موضوع رودخانه‌های در سال ۹۷ در دستور کار شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران قرار می‌گیرد و با بحث و تبادل نظر به سیاست‌های اجرایی تبدیل می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی از دیگر موضوعات مهمی که در سال ۹۷ در دستور کار شورا قرار خواهد گرفت را موضوع تعیین‌تکلیف مناطق آزاد با طرح‌های توسعه شهری عنوان کرد و افزود: در حال حاضر، منطقه آزاد، رابطه روشنی در طرح‌ها و برنامه‌های خود با شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ندارد. به همین منظور ما در وزارت راه و شهرسازی دستورالعملی را تهیه کرده ایم که انشاء الله به زودی به نتیجه خواهد رسید و بسیار مثمرثمر خواهد بود.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: دفتر نظارت بر طرح های توسعه و عمران مطالعه ای را در اینباره (تعیین تکلیف مناطق ازاد با طرح‌های توسعه شهری) سفارش دادند که در حال انجام است و سالجاری نتیجه مطالعه در شورای‌عالی طرح و به تصویب خواهد رسید. با تصویب این طرح، بلاتکلیفی که در دو دوره قبل با ابلاغیه معاونت معماری و شهرسازی برای مناطق آزاد اعلام شد و بر اساس آن ابلاغیه مناطق آزاد، آزادانه بدون آنکه طرح‌های شهری آنها در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران طرح شود می‌توانستند طرح تهیه کنند برطرف می‌شود.

ایزدی تصریح کرد: در این دوره از شورا اصرار داریم که اینکار به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران بیاید و به روش نوینی در شورا به تصویب برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که یادمان نرود که مناطق آزاد نیز بهرحال بخشی از سرزمین ایران هستند و این سرزمین نیازمند این است که طرح‌ها و برنامه‌های یکپارچه‌ای داشته باشد، گفت: وزیر راه و شهرسازی در اسفندماه ۹۶ سفری به استان هرمزگان داشتند و در جریان سفر خود از جزیره قشم نیز بازدید کردند و در آن سفر تاکید داشتند که بندر قشم با تمامی توانی که دارد تقریبا بلاتکلیف است و نیازمند این است که مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

ایزدی خاطرنشان کرد: هم اکنون پهنه‌های فراوانی داریم که نیازمند توجه ویژه هستند و در مناطق آزاد نیز واقع شده اند و به دلیل عدم انطباق و هماهنگی با مناطق آزاد و طرح های جامع و تفصیلی وضعیت مناسبی ندارند که باید تعیین‌تکلیف شوند.

وی یادآور شد: بخشی از حاشیه نشینی ها نیز عمدتا در کنار مناطق آزاد شکل گرفته اند. زیرا مناطق آزاد حصاری دور خود می‌کشند و به هیچ عنوان ارتباطی را با پیرامون خود که به آن سرزمین اصلی می‌گویند برقرار نمی‌کنند. در همین راستا و بر اساس مسئولیت اجتماعی این مورد را در چابهار در دستور کار داریم. در هرمزگان و همچنین در بوشهر در دستور کار داریم و اینها مناطقی هستند که حتما باید موردتوجه قرار بگیرند.

معاون وزیر راه و شهرسازی از موضوعات دیگری که سال ۹۷ در دستورکار شورای‌عالی شهرسازی و معماری قرار خواهد گرفت را کار مشترکی با شورای فرهنگ عمومی ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد و گفت: شورای فرهنگ عمومی که به ریاست وزیر محترم ارشاد تشکیل می‌شود بیانیه و مصوبه‌ای را ابلاغ کردند که قرار است بر اساس آن کار فرهنگی مشترکی را برای اعتلای معماری ایرانی- اسلامی انجام دهیم. این نیز از جمله کارهایی است که در سالجاری حتما به نتیجه خواهیم رساند و در این راستا هم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی می تواند دستگاه هایی را که جزو شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند اعم از صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و بقیه نهادها را ترغیب و تشویق کند تا به سمت ارتقای معماری و ترویج فرهنگ معماری ایرانی و اسلامی برویم.

ایزدی ادامه داد: در سالجاری همچنین موضوع بلندمرتبه سازی را در تهران که موضوع پرجنجالی نیز شده است به سرانجام می‌رسانیم. قراردادی را با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در رابطه با این موضوع داریم که سالجاری حتما به نتیجه خواهد رسید. اولین خروجی نیز درآمده است و در نظر داریم که در سه ماه آتی ضوابط بلندمرتبه سازی را در تهران ابلاغ می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر، پیش نویس مطالعات بلندمرتبه سازی در مشهد نیز مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

در این راستا اگر بتوانیم سند راهنمایی را در رابطه با بلندمرتبه سازی با تاکید بر تهران دربیاوریم این سند می تواند به سایر شهرها تعمیم پیدا کند در قالب یکسری از ضوابط عام.

تعیین تکلیف تهیه طرح های جامع و تفصیلی شهری مناطق آزاد کشور، شورای فرهنگی عمومی و بلندمرتبه سازی در سه مقیاس طرح سرزمینی، طراحی شهری و معماری بتواند اهم فعالیت های ما را تشکیل دهد.

امیدوارم سال آینده بتواند آغاز کننده اقداماتی نیز باشیم که در مدیریت یکپارچه و هماهنگ به آن نیازمندیم. توقعی که دکتر آخوندی از ما دارد این است که بتوانیم انسجامی را حداقل بین حوزه مسکن با شهرسازی به وجود بیاوریم. تعادل بخشی به سیاست ها در حوزه شهرهای جدید، عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن. ما باید بتوانیم تعادلی بین این سه حوزه که شامل توسعه درونی، توسعه تدریجی و توسعه منفصل است معاونت معماری و شهرسازی بتواند هماهنگی بین این سه حوزه سیاستگذاری و توسعه و زیرمجموعه های وزارت راه و شهرسازی ایجاد کند. امیدوارم کارآیی بیشتری را در سه حوزه توسعه ایجاد کنیم.

نظر شما