شناسهٔ خبر: 51516 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

جاذبه های گردشگری ایران؛

آرامگاه حکیم هزاره‌ها فخر دیار هگمتانه/ همدان، شهری کهن با جاذبه‌های باستانی و طبیعی

همدان بیش از یک هزار سال از حیات حکیم شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا می‌گذرد و همچنان این فیلسوف، دانشمند و طبیب مشهور ایرانی، فخر هگمتانه پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین است و آرامگاهش بر صفحه گردشگری این دیار می‌درخشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بوعلی سینا از مشهورترین و تاثیرگذارترین فیلسوفان و دانشمندان ایرانی تبار جهان اسلام است که ۴۵۰ کتاب در زمینه های گوناگون و به خصوص علم پزشکی و فلسفه نگاشته و به اعتقاد بسیاری او را باید حکیم هزاره ها و جانشین بزرگ فارابی و شاید بزرگ ترین نماینده حکمت در تمدن اسلامی برشمرد. 

آرامگاه این دانشمند بی نظیر و تکرار نشدنی که در زمره فیلسوفان بزرگ جهان قرار دارد در میانه میدانی به نام او در همدان واقع شده است که با درختان چنار کهنسال، باغچه های موزون، بنایی زیبا و تندیسی که معرف این میدان است، تفرجگاه زیبایی را به وجود آورده که چون نگینی در قلب این شهر کهن می درخشد. 

این بنای یادبود حدود ۵۰ سال است که به نماد شهر همدان تبدیل شده و تاکنون سه بار نوسازی شده و همه ساله به ویژه در ایام نوروز پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است. 

طرح و نقشه بنای فعلی با معماری مهندس 'هوشنگ سیحون' به سبک معماری قرنی که حکیم در آن می زیسته، از روی قدیمی ترین بنای تاریخ دار اسلامی یعنی برج قابوس بن شمگیر در استان گلستان اقتباس شده است اما به جای ۱۰ ترک در اینجا ۱۲ ترک تعبیه شده تا بیانگر ۱۲رشته علوم و دانشی باشد که این دانشمند بزرگ در آنها تبحر داشته است. 

محل فعلی آرامگاه بوعلی سینا منزل مسکونی ابو سعید دخوک دوست صمیمی بوعلی سینا بوده است که او نیز در جوار بوعلی سینا مدفون است. 

ایوانی که در جلو بنا تعبیه شده با دری چوبی به سرسرای آرامگاه متصل می شود و در ۲ طرف سرسرا ۲ سنگ قبر مشاهده می شود. آنکه در سمت راست گذارده شده سنگ قبر قدیم بوعلی سیناست که قدمتش به ۱۱۰سال می رسد و سنگ قبر دیگر مربوط به ابوسعید دخدوک دوست ابوعلی سینا است که شیخ مدتی نزد او مهمان بوده و منزلش در همین محل قرار داشته است. 

در بالای دیوارهای داخلی محوطه آرامگاه، ۲۰ قصیده معروف عینیه که از آثار شیوای ابن سینا در حکمت و فلسفه است روی ۴۰ لوح سنگ مرمر به خط ثلث مرقوم شده است و در طرفین سرسرای اولیه، ۲ تالار وجود دارد که یکی از آنها به عنوان کتابخانه و دیگری به عنوان موزه مورد استفاده قرارگرفته است. 

تالار جنوبی آرامگاه به عنوان موزه به نگهداری سکه، سفال، برنز و سایر اشیای کشف شده مربوط به هزاره های قبل از میلاد و دوران اسلامی اختصاص یافته و در تالار شمالی، کتابخانه ای مشتمل بر هشت هزار جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی و غرفه هایی مربوط به آثار بوعلی سینا و شعرا و نویسندگان همدانی نگهداری می شود. 

تندیس بوعلی سینا که کتابی در دست دارد، کار استاد هنرمند ابوالحسن صدیقی از سنگ یک پارچه مرمر سفید قم ساخته شده است که بر فراز پایه تخته سنگ گرانیت در شرق میدان آرامگاه نصب شده و بر شکوه این مجموعه می افزاید. 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان در خصوص جایگاه این بنای ارزشمند در میان گردشگران این استان، گفت: سالانه در ایام مختلف سال به خصوص تعطیلات نوروز، گردشگران بسیاری با هدف بازدید از این آرامگاه تاریخی به استان همدان سفر می کنند. 

علی خاکسار اضافه کرد: آرامگاه بوعلی سینای همدان در نوروز ۹۷ نیز همچون سال های گذشته بعد از غار علیصدر دومین جاذبه گردشگری پربازدید استان در ایام نوروز بوده است. 

وی با بیان اینکه از ۲۸ اسفندماه ۹۶ تا هفتم فروردین بیش از ۳۸ هزار و ۳۶۲ نفر از آرامگاه بوعلی سینا بازدید کرده اند، ادامه داد: هم اکنون آرامگاه بوعلی سینا در کنار غار علیصدر، آرامگاه باباطاهر و تپه هگمتانه از پر بازدید ترین اماکن تاریخی و گردشگری استان همدان به شمار می رود. 

به گزارش ایرنا، استان همدان با بیش از سه هزار سال قدمت، تلفیقی زیبا را از جاذبه های متعدد باستانی و تاریخی همچون تپه هگمتانه، آرامگاه مشاهیری و بزرگانی همچون بوعلی سینا و باباطاهر و جاذبه های طبیعی همچون غارعلیصدر، آبشار گنجنامه و انواع سراب ها به نمایش گذاشته است. 

این استان هم‌ اکنون به عنوان پنجمین شهر گردشگری کشور شناخته می‌ شود و دارای بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و توریستی شناسایی شده است که یک هزار اثر آن ثبت ملی شده اند. 

 

نظر شما