شناسهٔ خبر: 51527 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در ایام نوروز صورت گرفت؛

مروری بر سفرها و بازدیدهای مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بنادر جنوب کشور

بازدید ٤ فروردین بود که محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی، سفر خود به شهرهای بندری کشور را آغاز کرد؛ شهرهایی که مدت‌ها است مقصد گردشگران دریایی هستند، اما نوروز ٩٧ با سال‌های گذشته برای آنها تفاوت قابل‌توجهی دارد. چرا که سازمان بنادر و دریانوردی، عزم خود را برای ارایه خدمات بهتر و مناسب‌تر به مردم جزم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از سال گذشته یکی از اولویت های سازمان بنادر و دریانوردی توجه به گردشگری دریایی است و برای آنکه مردم با خاطره ای خوش از شهر های بندری به شهرهای خود بازگردند از سرمایه گذاران و فعالان این عرصه دعوت به عمل آورد تا به فعالیت بیشتر در این بنادر بپردازند.

سازمان بنادر و دریانوردی نوشت: بدین جهت روند نوسازی شناورهای فرسوده، خرید شناورهای جدید و نصب اسکله های شناور برای ارایه خدمات مناسب در دستور کار قرار گرفت به گونه ای که در روزهای پایانی سال گذشته پروژه های متعددی در این بخش به بهره برداری رسید.

از این رو ٢٥ اسفند ماه طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز در پرددترین مسیر دریایی کشور در پایانه مسافری بندر شهید حقانی(بندرعباس) با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.در تعطیلات نوروز امسال ۶۳ شناور مسافری با ظرفیت ۷ هزار و پانصد صندلی به مهمانان نوروزی خدمات رسانی می‌کنند و همچنین ۵۳ شناور و ۶۵ لندینگ کرافت در شهرستان‌ها و جزایر استان در تعطیلات نوروز تردد می‌کنند.

حاصل این تلاش ها نشان می دهد که ورود و خروج مسافر و گردشگر دریایی از شروع طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز، در حال افزایش است. در ١١ روز رقم ثبت شده ورود و خروج مسافر بیش از ٢ میلیون و ٣٠٤ هزار نفر بوده است و در همین مدت رقم ورود و خروج گردشگر دریایی به حدود دومیلیون نفر(یک میلیون و ٩٥٢ هزارنفر) نزدیک شده است. در سایر بخش های گردشگری دریایی هم اعداد ثبت شده، روند رو به رشدی را نشان می دهد.

برای آنکه طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز با موفقیت به پایان برسد و چالش های که فعالان این عرصه و حتی مردم با آن مواجه هستند، مشخص شود، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی طی ٥ روز به بنادر جنوبی کشور رفت تا به صورت چهره به چهره با مردم و مدیران بنادر صحبت کند.

نباید روند یکنواختی در بنادر داشته باشیم

مقصد اول وی استان هرمزگان بود. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با حضور در بندر شهید حقانی بندرعباس (بزرگترین پایانه گردشگری دریایی کشور) که با هدف نظارت برخدمت رسانی به مسافران نوروزی صورت می گیرد، شخصا و به صورت مستقیم نحوه خدمات رسانی به مسافران و گردشگران دریایی را مورد ارزیابی قرار داد و از روند ترددهای مسافری به مقصد جزایر قشم و هرمز بازدید کرد. بازدید از بندر پهل، گورزین قشم، ذاکری قشم، چارک و بندر مسافری کیش هم از دیگر برنامه های سفر وی بود.

وی در این استان خطاب به مدیران بندری استان هرمزگان گفت: در طرح نوروزی تسهیل سفرهای دریایی، دو مقوله "کیفیت خدمات ارائه شده و ایمنی مسافران" در اولویت کاری است. چنانچه شاهد نارضایتی در ارائه خدمت به مسافران و گردشگران باشیم، ضروری است که با چاره اندیشی و اتخاذ تدابیر لازم سطح کیفی خدمات ارائه شده را ارتقا بخشیم چرا که در غیر این صورت روند یکنواخت را پشت سر گذاشته ایم.

وی در نشست های صمیمی که با مدیران بنادر داشت، نسبت به پیگیری درخواست ها و تحقق مطالبات جامعه دریایی و بندری غرب هرمزگان که قابلیت اجرایی دارند قول مساعد داد.

اختصاص بندر مکمل

روز ششم فروردین نوبت به استان خوزستان رسید. محمد راستاد طی سفر دو روزه اش به استان خوزستان از تاسیسات بندری، ترمینال مسافربری خرمشهر و بنادر تابعه آبادان با هدف بررسی روند خدمت رسانی به گردشگران و  مسافران نوروزی  بازدید کرد. مهم ترین گفته وی در جریان این بازدید محور اختصاص بندر مکمل با برخورداری از ویژگی های پسکرانه ای و رسوب گذاری مناسب در نزدیکی محل بندر آبادان بود.

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: توسعه زیرساخت ها و تجهیزات به همراه جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی، معرفی فرصت های بازرگانی و همچنین افزایش همکاری مشترک اقتصادی با کشور همسایه عراق از اهم برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی برای تحقق رشد و بالندگی بنادر از جمله بندر خرمشهر است.

امیدواریم سفر دریایی رونق گیرد

وی بعداز بازدید از بنادر خرمشهر و آبادان در هفتمین روز سال ٩٧ به بندر امام خمینی (ره)رفت و نحوه خدمت رسانی به مهمانان نوروزی را بررسی کرد. این بندر در فاصله ۸۵ کیلومتری شرق آبادان ، ۱۲ کیلومتری غرب ماهشهر و ۱۰۵ کیلومتری شهر اهوازاست و می توان گفت یکی از مهم ترین بنادر کشور است. راستاد، از تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری غلات، پروژه احداث سیلو، حوضچه های اسکله های مجتمع بندری و سایر بخش های این بندر دیدن کرد و به کارگران بندر قول داد که کیفیت ارایه خدمات به آنها ارتقا پیدا کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این بندر هم، بر اعطای تسهیلات به فعالان بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در تاسیسات زیربنایی و شناورهای خاص گردشگری تاکید کرد و گفت: امیدواریم سفر دریایی رونق گیرد و از فرصت ها و ظرفیت های موجود استفاده شود. وی ادامه داد: در جهت توسعه گردشگری دریایی در هر نقطه ساحلی که ظرفیت و تقاضای گردشگری دریایی وجود داشته باشد،امکانات لازم را برقرار خواهیم کرد.

 ارتقای ایمنی بنادر کوچک و توسعه ناوگان گردشگری دریایی با اتکاء به توان داخلی

بعدازظهر هفتمین روز سال جدید محمد راستاد، به بوشهر رفت و از اسکله های دیلم و گناوه بازدید کرد. معاون وزیر راه و شهرسازی در پنجمین روز سفر خود(هشتمین روز سال ۹۷) به اسکله های محمد عامری، بوالخیر، لاور ساحلی، خورشهاب، جفره و شیلات رفت و در آنجا به سه موضوع اشاره کرد. یک آنکه در راستای ارتقا ایمنی بنادر کوچک، تجهیز آنها به شناور آتشخوار در دستور کار سازمان بنادر قرار گرفته است. دومین نکته هم این بود که این سازمان، با پرداخت تسهیلات با سود مناسب از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ورود به توسعه زیرساخت های بنادر حمایت می کند. سومین موضوعی که در آخرین روز سفر کاری مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام شد این بود که برای توسعه ناوگان گردشگری دریایی کشور، این سازمان از توان و تخصص تولیدکنندگان داخلی استفاده خواهد کرد تا بتواند در جهت شعار سال ٩٧، حمایت از کالای ایرانی گام بردارد.

نظر شما