شناسهٔ خبر: 51550 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از مجموعه باغ کتاب تهران مطرح کرد:

حمل و نقل انسان‌محور در دستورکار سیاست ملی و محلی قرار گیرد/ ورود شورای‌عالی شهرسازی به طرح میدان فرهنگ در پیرامون مجموعه باغ کتاب تهران

بازدید وزیر وزیر راه و شهرسازی در بازدید از باغ کتاب تهران، گفت: حمل و نقل انسان‌محور به صورت جدی و واقعی در دستور کار سیاست ملی و محلی قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به همراه معاون خود محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی، کامبیز مشتاق گوهری مدیرکل دفتر طرح های کالبدی وزارتخانه و تعدادی از مدیران، کارشناسان و معماران در دهمین روز از نوروز ۱۳۹۷ از مجموعه باغ کتاب تهران به عنوان یکی از مراکز فرهنگی، آموزشی و تجاری شهر تهران بازدید بعمل آورد. در این بازدید مسئولان مجموعه باغ کتاب تهران و همچنین سام تهرانچی معمار باغ کتاب تهران ضمن استقبال از آخوندی و هیات همراه وی بخش های مختلف مجموعه باغ کتاب تهران و محیط پیرامون را به بازدیدکنندگان معرفی کرد و نکاتی را در رابطه با مجموعه ارایه داد.

وزیر راه و شهرسازی درباره نقشی که باغ کتاب تهران به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی در دل پایتخت ایفا می‌کند گفت: باغ کتاب تهران مجموعه‌ای ارزشمند است که برای بازدید عموم به ویژه در ایام تعطیلات بسیار جای مناسبی است. این مکان بیشتر به مفهوم زندگی صلح آمیز است.

وی در رابطه با تعامل شورای‌عالی معماری و شهرسازی ایران و انجام پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران، خاطرنشان کرد: اینها در ادامه یکدیگر هستند و مشکل ما این است که در برخی از زمان‌ها در مقابل هم قرار می‌گیرند. بدین‌معنا که شهرداری، حکومت محلی است و دولت، حکومت مرکزی است و اینها باید در ادامه یکدیگر تعریف شوند نه در مقابل هم.

آخوندی تصریح کرد: اصلی‌ترین مساله تهران حمل و نقل آن است. لذا حمل و نقل یکپارچه چه در درون و بیرون شهر و چه در همه شقوق حمل ونقل مهمترین مساله ای است که باید برای آن راهکاری داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سوق دادن تهران به سمت و سوی انسان محوری رویاست یا می‌تواند شکل واقعی به خود بگیرد؟ گفت: داشتن حمل و نقل ایمن و پویا بسیار سهل الوصول است اگر موضوع را به صورت واقعی در استراتژی اصلی مراکز مدیریت شهری قرار بگیرد و اینها اصلا رویا نیست. مهم این است که این موضوع به صورت جدی و واقعی در دستور کار سیاست ملی و سیاست محلی قرار بگیرد.

محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی نیز در این بازدید به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های عمومی شهر تهران از کیفیت مناسبی برخوردار است و در بسیاری از جشنواره جایزه برده است امروز مورد بازدید قرار گرفت.

ایزدی ادامه داد: در صدد هستیم از ویژگی‌های مثبت این پروژه در پروژه‌های مختلفی که در وزارتخانه تعریف می‌شود به ویژه برای پروژه‌ای که در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی و ترمینال سلام داریم، استفاده کنیم.

در این بازدید، از بخش‌های مختلف مجموعه باغ کتاب تهران، همچون انتشارات کودک و نوجوان، سالن سینما و پردیس سینمایی آن که با پرده ای به ابعاد ۲۰۰ مترمربع به عنوان دومین پرده سینمایی ایران به شمار می‌رود و سالنی ۴۵۰ نفره است که در طراحی آن از مشاوران و معماران اروپایی همچون کشور سوئیس بهره گرفته شده است، کافه کودک و نوجوان، باشگاه رباتیک باغ کتاب تهران که در آن باشگاه کودکان و نوجوانان به ویژه نوجوانان در طراحی ربات‌ها و ساخت آن همکاری داند، بازدید بعمل آمد.

وزیر راه و شهرسازی در این بازدید از محیط پیرامونی مجموعه باغ کتاب تهران نیز بازدید کرد. به گفته وزیر راه و شهرسازی در فاصله سال‌های ۷۲ تا ۷۴ بخش شرقی آن که هم‌اکنون در حال ساخت وساز است قرار بود به صورت میدان فرهنگ با کاربری فرهنگی آماده شود تا در فضای شب که خطراتی را برای شهروندان ایجاد می‌کند تبدیل به محیط امنی شود که متاسفانه در آن سال‌ها و سال‌های بعد ساخته نشد.

در این بازدید عضو کابینه دولت یازدهم از معاون خود در حوزه معماری و شهرسازی خواست تا موضوع پیگیری احداث میدان فرهنگ در بخش شرقی فضای پیرامونی مجموعه باغ کتاب تهران بار دیگر مطرح شود و مقدمات اجرای آن تصمیم‌گیری شود.

در پایان بازدید از باغ علم کودکان که دارای ۸ تالار تو در تو برای بازدید کودکان ۶ تا ۱۲ ساله است و شامل ۴ داستانِ بدن، خانه، شهر و زمین است و همچنین سینما فضای سه بعدی بازدید بعمل آمد.

گفتنی است، مجموعه باغ کتاب تهران،‌ در منطقه اراضی عباس‌آباد تهران واقع شده‌است. این باغ از شرق با کتابخانه ملی ایران، از شمال‌شرق با فرهنگستان‌های علوم، و زبان و ادب فارسی، از شمال‌غرب با باغ هنر، و از غرب با باغ‌موزه دفاع مقدس همسایه است.

وسعت باغ کتاب تهران ۱۱۰ هزار متر مربع است که ۶۵ هزار متر مربع آن ساختمان نمایشگاهی، تالارها همایش و اداری است و مابقی آن را فضای سبز و یک دریاچه مصنوعی تشکیل می‌دهد. فضای داخلی باغ کتاب تهران شامل چهار بخش اصلی با نام‌های بهارستان (کودک و نوجوان)، خیالستان (فناوری‌های دیجیتال)، نگارستان (سالن‌های سینما) و سروستان (عمومی و بزرگسال) است و در دوطبقه ساخته شده‌است.

مدیریت بهره‌برداری و تأسیس این مجموعه بر عهده سید مجید حسینی مدیرعامل مؤسسهٔ نشر شهر (وابسته به شهرداری تهران) بوده‌است. هزینهٔ ساخت پروژهٔ باغ کتاب در طول دورهٔ اجرا بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

نظر شما