شناسهٔ خبر: 51841 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون استاندار سیستان و بلوچستان خبر داد:

پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی راه‌آهن چابهار – زاهدان

ریل گذاری معاون استاندار سیستان و بلوچستان گفت: خط ریلی چابهار-زاهدان به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین و اقتصادی‌ترین طرح‌های ریلی کشور حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، باقر کرد معاون استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به روند تکمیل راه‌آهن چابهار-زاهدان گفت: خط ریلی چابهار به زاهدان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و اقتصادی‌ترین طرح‌های ریلی کشور به طول ۶۱۰ کیلومتر از سال ۸۹ آغازشده و هم‌اکنون حدود ۳۰ پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: این خط به ۸ قطعه تقسیم‌شده که ۴ قطعه از آن به طول ۳۱۰ کیلومتر از چابهار تا ایرانشهر به‌عنوان فعال‌ترین قطعه‌ها هم‌اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیشرفت فیزیکی ۴ قطعه دیگر هم در مجموع کمتر از ۳۰ درصد است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان بابیان اینکه هم‌اکنون ۲ هزار و ۳۵۷ نفر نیروی انسانی و ۶۰۶ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین در این طرح ملی مشغول کار هستند، تصریح کرد: در مسیر چابهار به ایرانشهر ۶۶ پل بزرگ ۱۰۰ تا ۵۰۰ متری، ۱۲ دستگاه تونل، ۱۴ ایستگاه (چهار مورد اصلی و ۱۰ ایستگاه فرعی) و ۷۲۲ آب رو پیش‌بینی‌شده که با سرعت خوبی در حال ساخت است.

کرد با بیان اینکه به دستور استاندار سیستان و بلوچستان عملیات احداث ۴ قطعه دیگر مسیر ایرانشهر تا زاهدان هم با جدیت ادامه دارد، افزود: تاکنون ۳۰۰ میلیون دلار از منابع داخلی برای این پروژه هزینه شده است و حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دلار دیگر نیز برای آن اعتبار نیاز است.

وی با تأکید بر اقتصادی بودن این پروژه، خواستار تکمیل به‌موقع آن شد و گفت: عمده بارهای ترانزیتی که از هند به کشورهای آسیای میانه و شرق اروپا و از این کشورها به کشورهای «آیورا» و حوزه اقیانوس هند صادر می‌شوند اصطلاحاً ریل‌پسند هستند و به‌صرفه و اقتصادی‌تر است تا با ریل ترانزیت و صادر شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان بابیان این‌که چابهار نزدیک‌ترین و به‌صرفه‌ترین مسیر برای تبادلات تجاری آسیای میانه و شرق اروپا با کشورهای حوزه اقیانوس هند و آیوراست، عنوان کرد: از آنجایی که چابهار مسیر جایگزین این کشورها برای مبادلات تجاری بارهای ریل پسند است، با پیگیری‌های انجام‌شده و تقویت زیرسازی، ظرفیت جابجایی راه‌آهن چابهار- زاهدان از ۲ و نیم میلیون تن به ۷ و نیم میلیون تن در سال افزایش یافت.

نظر شما