شناسهٔ خبر: 51881 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شاملو خبر داد؛

تهیه و اجرای طرح ۱۱۰ روستای هدف گردشگری در سال ۹۷/ اجرای طرح هادی و بهسازی محیط روستا در ۹۹۸ روستا/ بازنگری طرح هادی ۳۴۴۸ روستا در دستورکار

محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ضمن اعلام تهیه و اجرای طرح های عمران روستایی ۱۱۰ روستای هدف گردشگری در سال ۹۷، گفت: بازنگری طرح هادی ۳۴۴۸ روستا و اجرای طرح هادی و بهسازی محیط ۹۹۸ روستای جدید در سال ۹۷ در دستورکار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دارد.

محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اقدامات آن معاونت در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای رونق گردشگری در روستاهای سراسر کشور و همچنین مجموعه اقداماتی که در رابطه با عمران روستایی در دستورکار بنیاد قرار دارد به ارایه نکاتی پرداخت.

شاملو گفت: بحث گردشگری روستایی و بهسازی و احیای بافت‌های روستایی یکی از احکام قانون برنامه است. خوشبختانه در برنامه ششم توسعه در سال ۹۲ حکمی صادر شد که ۳۰۰ روستای هدف گردشگری و روستاهای دارای بافت با ارزش در برنامه کاری بنیاد با همکاری دستگاه‌های متولی کارهای تهیه و اجرای طرح های آنها را انجام دهند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: اقداماتی را شروع کرده‌ایم و به رغم محدودیت‌های اعتباراتی که وجود داشت برای سال جاری ما حدودا ۱۱۰ روستا را در برنامه کاری خود داریم و ۵۰ روستای نیمه تمام را در برنامه کاری خود قرار داده‌ایم که ۴۴ میلیاردتومان نیز اعتبار برای این مورد، مصوب شده است.

شاملو تصریح کرد: امیدواریم این بخش طی سالجاری و سال آینده از رشد خوبی برخوردار باشد و ما بتوانیم به اهدافی که در برنامه ششم توسعه برای آن هدفگذاری شده، دست یابیم.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین با اعلام این مطلب که در بحث تهیه و اجرای طرح های هادی کار بسیار گسترده‌ای پیش‌بینی شده است، گفت: تهیه طرح هادی ۴۵۰۰ روستا در برنامه کاری سالجاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دارد که از این تعداد ۱۰۵۲ روستا، روستاهای جدیدی هستند که در فاصله سرشماری ۹۰ تا ۹۵ به روستاهای زیر ۲۰ خانوار بودند که جمعیت آنها به بالای ۲۰ خانوار جمیت شان افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: بازنگری طرح‌های هادی ۳۴۴۸ روستا نیز را در دستور کار داریم.

شاملو یادآور شد: یکی از کارهایی که ما در سال جاری به جد پیگیری خواهیم کرد موضوع بازنگری طرح‌های هادی است. اینکار به دو علت انجام خواهد شد. نخست در راستای حفاظت از اراضی ملی و اراضی کشاورزی و جلوگیری از زمین‌خواری است که تلاش ما این است در این بازنگری تا آنجاییکه می‌توانیم اراضی کشاورزی و اراضی باغی را از محدوده روستاها خارج کنیم یا آنکه در وضعیت موجود آنها تثبیت صورت بگیرد و از ساخت و ساز مسکن روی این اراضی جلوگیری شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: نکته دوم روستاهایی هستند که دوره ۱۰ ساله طرح هادی در آنها به اتمام رسیده است و مردم برای ساخت و سازهای جدید و با توجه به رشد جمیعت به شدت مردم در مضیقه هستند و اینها را در اولویت قرار می دهیم تا کار در آنها انجام بپذیرد.

به گفته شاملو، در زمینه اجرای طرح های هادی و بهسازی محیط روستا نیز ۹۹۸ روستای جدید در برنامه کاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دارد که بهسازی محیط روستای آنها اجرا خواهد شد و ۳۵۲۰ روستا هم پروژه‌های نیمه تمام است که اینها در برنامه کاری سالجاری بنیاد قرار دارد.  

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین گفت: در زمینه صدور اسناد مالکیت روستایی نیز باید توجه داشته باشید که این کار با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک انجام می پذیرد. در واقع ما به نمایندگی از مالکان ساختمان‌ها، پرونده را تشکیل می‌دهیم، نقشه ثبتی را تهیه و کارهای اداری‌اش را انجام می‌دهیم اما مرحله نهایی صدور سند از طریق سازمان ثبت انجام می پذیرد.

شاملو اعلام کرد: در حدود ۱۸۰ هزار واحد روستایی و شهری زیر ۲۵ هزار نفر در شهرها در برنامه سال ۹۷ قرار دارد. در حال حاضر ۳ میلیون و ۱۸۸ هزار واحد روستایی ما تاکنون طی سال های گذشته سند دار شده اند. در حدود ۱۹۰ هزار واحد شهری در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر که ظرف ۴ تا ۵ سال سند دار شدند.

وی ادامه داد: در سال گذشته و در فاصله سال‌های ۹۴ تا ۹۶ کار گسترده‌ای را در آسفالت معابر روستایی داشتیم. استحضار دارید که ما در روستاها شبکه معابر روستایی در حدود ۲۵۰ هزار کیلومتر است و قالب این شبکه شبکه خاکی است و مردم در تردد خود در این مناطق به ویژه در فصل زمستان و ایام تابستان به دلیل گرد و غبار، مشکلاتی را دارند.

شاملو افزود: دفع آب‌های سطحی و آسفالت معابر یا روسازی با استفاده از مصالح بومی و محلی از اولویت های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این مناطق بوده است. خوشبختانه در این بخش طی ۳ سال گذشته ما با استفاده از قیر رایگان و با مشارکت خود مردم، شوراها، دهیاری‌ها چیزی در حدود ۶۰ میلیون مترمربع از مساحت معابر داخل روستا را در طول ۸۳۰۰ کیلومتر آسفالت کردیم که کار بسیار گسترده ای بوده و باعث رضایتمندی مردم شد.

وی گفت: امیدواریم در سال جاری هم با تصویب سهمیه قیری که در بودجه سال ۹۷ به تصویب مجلس رسیده است بتوانیم فعالیت خود را کماکان با بهره‌گیری از مشارکت خود مردم، ادامه دهیم.   

نظر شما