شناسهٔ خبر: 51883 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

جزئیات دیدار معاون اول نخست وزیر ازبکستان با وزیر راه و شهرسازی ایران:

مذاکره بر سر کریدورهای بین‌المللی مشترک‌المنافع/ آمادگی ازبکستان برای خرید نفت ایران و حمل از طریق ریلی/ جزییات تهاتر بدهی‌ها و مطالبات شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای

جلسه آچیلبای رحمت‌اف معاون اول نخست وزیر و رئیس شرکت راه‌آهن جمهوری ازبکستان با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران در ساختمان شهید دادمان دیدار کرد و وزیر راه و شهرسازی ایران پش از استماع اظهارت وی پیشنهادات استراتژیک در حوزه حمل‌ونقل بار و مسافر را مطرح کرد و سر انجام پس از موافقت طرف ازبکستانی با اکثر آنها مقرر شد موارد باقیمانده در جلسات کارشناسی جداگانه مورد بررسی قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بعد از ظهر روز دوشنبه ۲۰ فروردین‌ماه ۱۳۹۷، آچیلبای رحمت‌اف معاون اول نخست‌وزیر و رئیس شرکت راه‌آهن جمهوری ازبکستان با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران در ساختمان شهید دادمان دیدار کرد.

در این جلسه عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سعید محمدزاده معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و علی عابدزاده معاون وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، وزیر راه و شهرسازی ایران را همراهی کردند.

همچنین عبد اله یف سفیر جمهوری ازبکستان در تهران، خواجه یف رئیس بخش بازاریابی شرکت ملی هوایی ازبکستان، بورناشف معاون رئیس کمیته دولتی در امور سرمایه‌گذاری، کمال اف معاون رئیس شرکت راه‌آهن ازبکستان، دخانوف رئیس آژانس حمل‌ونقل خودرو، نعمت اف رئیس بخش تجارت شرکت ملی هوایی ازبکستان، اکراموف رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ازبکستان نیز آچیلبای رحمت‌اف معاون اول نخست‌وزیر و رئیس شرکت راه‌آهن جمهوری ازبکستان و رئیس هیئت اعزامی به ایران را همراهی کردند.

در ابتدای جلسه وزیر راه و شهرسازی ایران ضمن ابراز خوشامدگویی به معاون اول نخست‌وزیر ازبکستان و هیئت همراه بیان داشت: همواره از دیدن دوستان ازبک خوشنود می‌شویم. تاکنون چهار مرتبه با جناب آقای غنی اف دیدار داشته‌ام که همه آن‌ها سودمند و بسیار مثبت بوده است.

برنامه ریزی ازبکستان برای دعوت از رئیس جمهوری ایران در تابستان

معاون اول نخست‌وزیر و رئیس شرکت راه‌آهن جمهوری ازبکستان ضمن ابراز خوشنودی از حضور در ایران اظهار داشت: قابلیت افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور وجود دارد و در راستای بهبود شرایط تجاری میان طرفیم در حال برنامه‌ریزی برای بازدید رسمی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران از کشور ازبکستان در تابستان هستیم.

وی افزود: هدف ازبکستان، توافق با ایران برای افزایش دو تا سه برابری حجم مبادلات تجاری میان دو کشور است. به‌طوری‌که در نظر داریم حجم مبادلات تجاری میان دو کشور از ۳۲۵ میلیون دلار در سال گذشته به ۵۰۰ میلیون دلار در سال جاری و ۱ میلیارد دلار در آینده نزدیک است.

آمادگی ازبکستان برای خرید ۱ میلیون تن نفت در گام اول

آچیلبای رحمت‌اف با بیان اینکه ازبکستان به دنبال خرید نفت از ایران است، گفت: برنامه‌ریزی ما در ابتدا خرید یک‌میلیون تن و در آینده افزایش آن به سه میلیون تن است. همچنین در راستای تعاملات دوجانبه به دنبال صادرات ملزومات مورد نیاز ایران از ازبکستان هستیم؛ که البته درزمینهٔ حمل‌ونقل کالا باید موانع برطرف شود که می‌توان در قالب یک توافق‌نامه به آن دست یافت.

معاون اول نخست‌وزیر و رئیس شرکت راه‌آهن جمهوری ازبکستان با اشاره به اهمیت کریدورهای ترانزیتی عبوری از ایران خاطرنشان کرد: با توجه به دور بودن ازبکستان از دریا‌ها و اقیانوس‌ها و لزوم عبور از سه کشور برای دسترسی به آب‌‌های آزاد، در تأسیس کریدور ترکمنستان-ازبکستان-ایران-عمان شرکت کردیم و امیدواریم به سرانجام برسد که در همین راستا پیشنهاد ما برگزاری یک گردهمایی در عشق‌آباد با موضوع افزایش اثربخشی این کریدور ترانزیتی و مذاکره کارشناسان یا یکدیگر است.

وی افزود: در خلال سفر رئیس‌جمهور افغانستان به ازبکستان در سال ۲۰۱۷ مذاکراتی با رئیس‌جمهور ازبکستان در خصوص کریدور ایران-افغانستان و ازبکستان صورت گرفت تا راه‌آهن مزارشریف-هرات احداث شود که سند تاریخی آن به امضا رسید.

آچیلبای رحمت‌اف یادآور شد: راه‌آهن حیرتان- مزار شریف به طول ۱۰۰ کیلومتر در سال ۲۰۰۹ توسط مهندسان ازبکستان احداث شد که قابلیت جابجایی ۴ میلیون تن بار را دارد. همچنین مقرر شده در آینده امتداد این خط از مزار شریف-هرات به طول ۶۶۰ کیلومتر از سوی یک کنسرسیوم بین‌المللی احداث شود که ازبکستان در کنسرسیوم مذکور برای تأمین منابع مالی شرکت خواهد کرد.

 معاون اول نخست‌وزیر و رئیس شرکت راه‌آهن جمهوری ازبکستان با اشاره به هزینه ساخت این پروژه ۲.۷ میلیارد دلار امریکا خواهد بود که ازبکستان و افغانستان هرکدام ۵۰۰ میلیون دلار تأمین می‌کنند؛ اما سایر مبالغ باقی‌مانده از دیگر نهاد‌های مالی بین‌المللی تأمین شود تا ظرف ۴ سال به اتمام برسد.

درخواست ازبکستان برای تسریع ساخت راه‌آهن خواف-هرات

وی در ادامه خطاب به‌طرف ایرانی درخواست کرد که راه‌آهن خواف-هرات سریع‌تر به اتمام برسد و دو ایستگاه تعویض بوژی‌های واگن نیز احداث شود تا بتوانیم با هدف حمل میلیون‌ها تن بار از طریق این خط آهن به بنادر چابهار و بندرعباس نیز دسترسی داشته باشیم.

رحمت‌اف در حال حاضر مذاکرات مربوط به احداث راه‌آهن ۲۸۰ کیلومتری «اوش-ارکیشتم» در آینده نزدیک عملیات اجرایی آن به پایان خواهد رسید که در صورت اتمام این کریدور به نزدیک‌ترین امن‌ترین و سودآورترین مسیر تبدیل می‌شود. لذا امیدواریم در این جلسه به نتایج خوبی در مورد این کریدور دست‌یابیم زیر رئیس‌جمهور ازبکستان به جد در حال پیگیری این کریدور و منتظر شنیدن پاسخ ایران است.

درخواست ازبکستان از ایران برای اعمال تخفیف‌های حمل پنبه بر روی سایر کالا‌ها

معاون اول نخست‌وزیر و رئیس شرکت راه‌آهن جمهوری ازبکستان از وزیر راه و شهرسازی به خاطر تخفیف‌های اعمال‌شده در حمل کالا از مسیر‌های ایرانی تشکر کرد و گفت که این اقدام منجر به حمل ۱ میلیون تن کالا بین دو کشور شد. در حال حاضر در ازبکستان کارخانه‌های نساجی متعددی ساخته‌شده است، بر این اساس از فروش محصول پنبه به‌صورت خام جلوگیری شده است لذا درخواست ما مبنی بر اعمال تخفیف محسوب شده پنبه برای حمل سایر کالا است. البته در نظر داریم ۵۵۰ هزار تن کالا‌های مختلف را از طریق مسیر ایران ترانزیت کنیم.

وی در ادامه نسبت به برقراری هفته‌ای دو پرواز از جانب هواپیمایی ازبکستان به ایران اعلام آمادگی کرد و گفت: در صورتی این پرواز‌ها از استقبال بیشتری برخوردار شد، تعداد پروازها نیز افزایش خواهد یافت و در مقابل می‌توانیم شاهد برقراری پروازهای مستقیم از ایران به ازبکستان باشیم.

این مقام مسئول در دولت ازبکستان یادآور شد: البته طبق گفته سفیر ازبکستان در ایران، ۵۰۰۰ نفر علاقه‌مند سفر به ایران وجود دارند که مجبورند از طریق سایر کشورها خواسته خود را عملی کنند.

رحمت‌اف همچنین اظهار داشت: راه‌آهن ازبکستان آماده همکاری با راه‌آهن ایران درزمینهٔ تعمیر قطار و تولید و تعمیر واگن است.

در ادامه جلسه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران در پاسخ به درخواست‌ها و پیشنهادات طرف ازبک گفت: خبرهای خوب و صبحت های بسیار دلگرم کننده‌ای بود. اینکه حمل‌ونقل ایران و ازبکستان از طریق جاده، ریل، هوا فعال شوند کاملاً مورد موافقت ما قرار دارد.

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر ارتباط ریلی بین دو کشور بسیار خوب است اما تصور ما این است که میزان بهره‌برداری می‌تواند به‌مراتب بیشتر از وضعیت کنونی باشد.

آخوندی با اشاره به کریدور معروف به «عشق‌آباد» گفت: این کریدور خوبی است اما همچنان در عرف بین‌المللی تبدیل به کریدور نشده است و از یک تعرفه با ثبات برخوردار نیست.

اعلام آمادگی ایران برای احداث لجستیک پارک‌ها در بنادر و مرزها

وزیر راه و شهرسازی ایران نسبت به استقرار اجزا این کریدور اعلام آمادگی کرد و گفت: حتی آمادگی ایجاد لجستیک پارک‌های مکمل این کریدور در بنادر و مرزهای ایران نیز وجود دارد تا از حد اکثر ظرفیت کریدور عشق‌آباد بهره‌برداری شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: البته علاوه همکاری‌های دوجانبه در قالب این کریدور می‌توان در صورت تمایل کشور ترکمنستان همکاری سه‌جانبه در این کریدور و ایجاد لجستیک پارک پایه‌ریزی کرد.

وی در ادامه بیان داشت: همچنین این آمادگی وجود دارد که در اطراف مرز ایران با ترکمنستان نسبت به ایجاد لجستیک پارک در مرزهای سرخس و اینچه‌برون، هم‌چین در صورت راه‌اندازی کریدور دیگر از طریق افغانستان، در خواف نیز اقدام کنیم.

۴ سوال وزیر راه و شهرسازی ایران از نماینده کشور ازبکستان

وزیر راه و شهرسازی ایران در ادامه چند سؤال مبنی بر (۱) چگونگی استقبال ازبکستان از حمل نفت ایران و (۲) چگونگی تأمین مالی ۲.۷ میلیارد دلاری راه‌اندازی کریدور ریلی خواف-هرات-مزارشریف- حیرتان مطرح کرد. (۳) امکان بررسی تعیین استاندارد خط برای اعمال کمترین تعداد دفعات تغییر بوژی و جلوگیری از افزایش هزینه‌ها (۴) بررسی امکان ایجاد حمل‌ونقل مسافری از طریق ریل، جاده، هوا بین دو کشور ایران و ازبکستان با تأکید بر تسهیل شرایط سفر ازجمله روادید مطرح کرد.

وی افزود: با تسهیل شرایط در صدور روادید بین ایران و روسیه تعداد تقاضای سفر به این کشور از طریق حمل‌ونقل هوایی رشد داشته است که با توجه به علاقه‌مندی ایرانی‌ها به سفر در کشور‌های آسیای میانه می‌توان حوزه حمل‌ونقل مسافر در شقوق مختلف را راه‌اندازی کرد؛ اما باید در نظر داشت که سختگیری در صدور روادید موجب خالی ماندن ظرفیت‌ها می‌شود.

آخوندی همچنین از مذاکره در مورد تعرفه‌های حمل بار نیز استقبال کرد و گفت: در مورد پیشنهاد شما برای همکاری درزمینهٔ واگن‌ها نیز می‌توان یک بررسی مشترک داشته باشیم.

معاون اول نخست‌وزیر و رئیس شرکت راه‌آهن جمهوری ازبکستان در پاسخ به سؤال عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: علاوه بر اعلام آمادگی افغانستان برای پرداخت سهم خود به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار، بانک‌های بین‌المللی آسیایی و اسلامی آماده تأمین منابع مالی باقیمانده هستند و ازبکستان نیز سهم ۵۰۰ میلیون دلاری دیگر را تأمین می‌کند.

وی در خصوص استاندارد‌های خطوط ریلی کریدور نیز اظهار کرد: استاندارد پیشنهادی برای خط آهن افغانستان تا هرات ۱۵۲۰ و از هرات به خواف استاندارد خط ۱۴۳۵ است که ایستگاه‌های بوژی در آنجا مستقر خواهند شد.

رحمت‌اف تصریح کرد: حمل نفت ایران فقط از طریق راه‌آهن باید انجام شود. ما از ایستگاه‌های تخلیه مایعات ایران استفاده خواهیم کرد. اگر نیاز باشد قطار و واگن‌های مخصوص از ازبکستان برای کمک اعزام خواهند شد.

در ادامه وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران نکات مهم و قابل توجه مربوط به مذاکرات را تشریح کرد و گفت: در مورد تعرفه ها مشکلی وجود ندارد و با کلیات مباحث مطرح شده از جانب شما موافق هستیم اما این توافق نیازمند برگزاری یک جلسه هماهنگی با شرکت راه‌آهن است و به جای اینکه در مورد کالا صحبت کنیم. با توجه به اضافه شدن محصول نفت یک حجم قابل توجهی را در نظر بگیریم زیرا می‌توان برای آن در قالب نظام پلکانی تعرفه تعریف کرد.

آخوندی افزود: تاجیکستان نیز برای خرید نفت ایران وارد مذاکره شده است که می‌توان از همین مسیر برای انتقال نفت به صورت یکپارچه بهره جست.

پیشنهاد آخوندی برای راه‌اندازی قطار برنامه‌ای باری بین ایران و ازبکستان

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه می‌توانیم به صورت مشترک در خصوص ایجاد قطار برنامه‌ای باری بین ازبکستان و ایران داشته باشیم، گفت: نکاتی که در خصوص لجستیک پارک‌ها مطرح کردم مربوط به تعریف قطارهای برنامه‌ای باری بود.

وی با اشاره به مسائل حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: عوارض متقابل حمل‌ونقل جاده ای با احتساب ۴۰۰ دلار نسبتاً بالا است و این آمادگی برای توافق دو جانبه برای کاهش عوارض وجود دارد.

وی افزود: یک زنجیره‌ی مطالبه-بدهی بین شرکت‌های ایرانی و ازبک وجود دارد و پیشنهاد ما تهاتر و تسویه‌حساب آن‌ها با یکدیگر است.

پاسخ رئیس هیئت ازبکستان به پیشنهادات استراتژیک وزیر راه و شهرسازی ایران

آچیلبای رحمت‌اف معاون اول نخست‌وزیر و رئیس شرکت راه‌آهن جمهوری ازبکستان در پاسخ به پیشنهادات وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران گفت: در صورت اعلام برنامه زمان‌بندی در مسیر مشخص و مکانیسم سیر قطارها بر اساس الگوی گردشی (اسلحه هفت‌تیر) این آمادگی وجود دارد که در قالب ناوگان به تاجیکستان برای حمل بار و نفت نیز کمک کنیم. همچنین آمادگی برای مذاکرات در خصوص تهاتر مطالبات و بدهی‌ها نیز وجود دارد.

آخوندی در پایان با اشاره به آمار پروازهای انجام به کشورهای آسیای میانه در ایام نوروز ۹۷ بیان کرد: با کشور‌های ارمنستان، آذربایجان، گرجستان به ترتیب ۱۳۹، ۱۶۵، ۱۷۲ پرواز انجام‌شده است. لذا می‌تواند نتیجه گرفت که امکان همکاری جدی درزمینهٔ‌ پروازهای مستقیم بین دو کشور ایران و ازبکستان وجود دارد.

نظر شما