شناسهٔ خبر: 51964 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل فرودگاه‌های استان آذربایجان شرقی خبر داد:

آمادگی فرودگاه شهید مدنی برای میزبانی تبریز ۲۰۱۸/ تامین اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریالی برای توسعه فرودگاه

فرودگاه تبریز با آغاز رویداد گردشگری تبریز ۲۰۱۸ و انتخاب این شهر به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام، نیاز به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل این شهر بیش از پیش احساس می‌شود. از آنجا که هوانوردی یکی از مهم‌ترین راه‌های حمل و نقل بین‌المللی است، توجه به این حوزه اهمیت دوچندان دارد. مدیرکل فرودگاه‌های استان آذربایجان شرقی می‌گوید که فرودگاه تبریز برای میزبانی از این رویداد آماده است و با انجام اقداماتی چون گسترش خدمات، توسعه زیرساخت‌ها با تامین اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریالی و افزایش پروازهای بین‌المللی، حضور گردشگران خارجی در تبریز را تسهیل می‌کند.

تبریز ۲۰۱۸ عنوان رویدادی است که آغاز روند توسعه گردشگری در تبریز و استان آذربایجان شرقی به شمار می‌آید. تبریز در سال جاری میلادی به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده است؛ پایتختی که دستکم برای یک سال یکی از مقاصد اصلی گردشگران کشورهای مسلمان محسوب خواهد شد. این رویداد همزمان با شروع سال جاری میلادی آغاز شده و از سوم فروردین ماه سال جاری خورشیدی، در قالب جشن جهانی نوروز به صورت رسمی افتتاح شده است. اکنون گردشگران زیادی بازدید از تبریز را در برنامه سفرهای خود قرار داده‌اند.

اما ناگفته پیداست که گردشگری پیوندی ناگسستنی با صنعت حمل و نقل دارد. لازمه حضور گردشگران در یک مقصد وجود زیرساخت‌های مناسب برای انتقال مسافران است. در دنیای امروز که سرعت و امنیت به اولویت‌های اصلی حمل و نقل بدل شده‌اند، صنعت هوانوردی حرف اول را در سفرهای برون مرزی می‌زند. از همین رو می‌توان گفت که فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز، دروازه اصلی ورود گردشگران خارجی به این شهر و اولین نقطه مواجهه اکثر این گردشگران با رویداد تبریز ۲۰۱۸ است.

«فرودگاه تبریز اولین جایی است که اکثر گردشگران تبریز ۲۰۱۸ از ایران می‌بینند.» این گفته مدیرکل فرودگاه‌های استان آذربایجان شرقی است. مصطفی صفایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در این رابطه می‌گوید: « اولین ذهنیت گردشگران از تبریز در فرودگاه شکل می‌گیرد. اگر این ذهنیت مثبت باشد، در ادامه سفر نیز تداوم می‌یابد و در نهایت به توسعه گردشگری منجر می‌شود.»

او می‌افزاید: « اکنون تلاش ما در فرودگاه تبریز این است که ذهنیت مثبتی برای گردشگران ایجاد کنیم.» تسهیل ورود گردشگران از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که در این رابطه انجام گرفته است. به گفته صفایی فرودگاه تبریز مذاکرات زیادی با گمرک، پلیس و وزارت امور خارجه انجام داده تا بتواند ورود گردشگران به تبریز را تسهیل کند. این مذاکرات نتایج زیادی را به همراه داشته که به عنوان مثال می‌توان به تسهیل و کاهش زمان صدور ویزای الکترونیک به گرشگران اشاره کرد. آنطور که صفایی می‌گوید، فرودگاه تبریز برای میزبانی از تبریز ۲۰۱۸ آماده است.

توسعه پروازهای خارجی، کلید گسترش گردشگری 

خدمات رفاهی در فرودگاه نقش بسیار مهمی در خلق تجربه مثبت مسافر دارد، اما بی‌شک اولین وظیفه هر فرودگاهی ارائه خدمات پروازی و فراهم آوردن امکان نشست و برخاست هواپیماهاست. حال این سوال پیش می‌آید که فرودگاه تبریز به عنوان دروازه پایتخت گردشگری جهان اسلام چه سهمی از حمل‌ونقل هوایی کشور دارد و ظرفیت‌های این فرودگاه برای توسعه صنعت هوانوردی چیست؟ با رجوع به آمار تجمعی پروازها در سال ۹۶ که توسط گروه آمار هوانوردی و فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران منتشر شده است، می‌توان فهمید که فرودگاه شهید مدنی تبریز در ۱۱ ماهه نخست سال ۹۶ با ۱۴ هزار و ۵۳۶ نشست و برخاست و انتقال یک میلیون و ۸۰۳ هزار و ۶۶۸ مسافر، بعد از فرودگاه‌های مهرآباد، مشهد، امام خمینی (ره)، شیراز، اصفهان، اهواز و کیش در رتبه هشتم بین فرودگاه‌های ایران ایستاده است.

پروازهای خارجی بخش مهمی از پروازهای تبریز را تشکیل می‌دهند. در حال حاضر پروازهای برنامه‌ای به مقاصد بغداد، نجف، استانبول، ازمیر، آدانا، دبی و هامبورگ از این فرودگاه انجام می‌شوند. اما به گفته مدیر کل فرودگاه‌های استان آذربایجان شرقی این پروازها در آینده افزایش خواهند داشت. صفایی در این باره می‌گوید: « در حال حاضر پروازهای فصلی از فرودگاه شهید مدنی تبریز به مقاصدی چون باکو و ایروان برقرار می‌شود. اما تلاش بر این است که این پروازها تبدیل به پروازهای منظم و برنامه‌ای شود.»

وی می‌افزاید: « برنامه‌ریزی‌ها برای افزودن مقاصد جدید به پروازهای فرودگاه تبریز وجود دارد. در حال حاضر دو هواپیمایی جورجین و بلغاریا برای برقراری مسیرهای جدید به گرجستان و بلغارستان ابراز تمایل کرده‌اند.»

به گفته صفایی فرودگاه تبریز در حال حاضر ظرفیت لازم برای گسترش پروازهای خارجی را دارد و آماده است با ایرلاین‌ها در این رابطه مذاکره کند.

گسترش زیرساخت‌ها برای افزایش ظرفیت

پذیرش بیشتر مسافران خارجی نیازمند گسترش زیرساخت‌های فرودگاهی است. اما فرودگاه شهید مدنی تبریز چه اقداماتی در این مورد انجام داده است؟ مدیرکل فرودگاه‌های تبریز می‌گوید: « این فرودگاه دو طرح توسعه‌ای بزرگ در دست دارد. مناقصات این طرح‌ها انجام شده و پیمانکاران و مشاوران انتخاب شده‌اند. روند احداث این طرح‌ها نیز از اسفند ماه سال گذشته آغاز شده است»

به گفته صفایی، توسعه فضای پارکینگ هواپیماها یکی از این طرح‌ها است. برای این طرح ۲۵۰ میلیارد ریال تامین اعتبار شده و با اجرای آن تعداد استندهای پارک هواپیما از ۶ به ۱۲ افزایش پیدا خواهد کرد.

وی می‌افزاید: « توسعه ۱۰۰۰ متری ترمینال پروازهای داخلی نیز پروژه دیگر فرودگاه است که برای آن ۵ میلیارد ریال تامین اعتبار شده است.»

بی‌شک رویداد تبریز ۲۰۱۸ می‌تواند کلیدی برای توسعه صنعت گردشگری در آذربایجان شرقی و حتی ایران باشد. در صورت برنامه ریزی صحیح حضور گردشگران در تبریز به زمان این رویداد منحصر نشده و در سال‌های آتی تداوم خواهد داشت. اما این اتفاق نیازمند گسترش زیرساخت‌های حمل و نقل است و تقویت توان فرودگاهی یکی از مهم‌ترین اقدامات در این حوزه خواهد بود.

نظر شما