شناسهٔ خبر: 52030 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

داودپور در سمینار تجربه کره جنوبی در انتقال پایتخت اداری مطرح کرد:

سبک‌سازی یکی از راهکارهای اصلی برای رفع مشکلات پایتخت است/ تغییر پایتخت یک مسئله دفعی نیست/ نقش مؤثر شهرهای جدید در فرآیند سبک‌سازی تهران

زهره داودپور عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با بیان این مطلب که توزیع نقش‌های مختلف در سراسر کشور به عنوان سیاست اصلی آمایش سرزمینی ایران از پیش از انقلاب به شمار می‌رفته است گفت: در حقیقت سبک‌سازی تهران به عنوان یکی از اهداف اصلی ما برای رفع مشکلات این کلانشهر محسوب می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد، درحال حاضر تهران دارای نقش‌های متعددی است که باعث شده به جاذب‌ترین منطقه برای سکونت در کشور تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی زهره داودپور عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با حضور در سمینار تجربه کره جنوبی در انتقال پایتخت اداری بیان کرد: بحث انتقال پایتخت در ایران از ۱۰۰ سال گذشته تا کنون همواره در زمان بروز مشکلات کالبدی و اجتماعی  مطرح شده و به نوعی به تقویت نگاه تمرکززدایی می‌پردازد.

داودپور در ادامه بحث انتقال پایتخت اداری و راه‌حل مشکلات تهران را ۲ موضوع به هم پیوسته ولی با راه و روش مواجهه جداگانه قلمداد کرد و افزود: تهران مشکلات بسیار پیچیده‌ای دارد که همواره تصور می‌شود راه‌حل رفع آن انتقال پایتخت است، درحالی که باید به این مسئله توجه کنیم مسئله انتقال پایتخت تنها بحث انتقال پایتخت اداری نیست بلکه جنبه‌های دیگری مانند پایتخت اقتصادی و سیاسی نیز در آن دیده می‌شود.

وی در این‌باره ادامه داد: طبق نتایج به دست آمده از مطالعه تجارب جهانی در این حوزه همواره انتقال پایتخت چه در حوزه سیاسی و چه اداری در کشورها با مقاومت ملت روبه رو بوده است چراکه طبق آمار معمولا شهر منتقل شده پاسخگوی حجم فعالیت‌های مورد نیاز در آن حوزه بوده است.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه با بیان این مطلب که توزیع نقش‌های مختلف در سراسر کشور به عنوان سیاست اصلی آمایش سرزمینی ایران از پیش از انقلاب به شمار می‌رفته است گفت: در حقیقت سبک‌سازی تهران به عنوان یکی از اهداف اصلی ما برای رفع مشکلات این کلانشهر محسوب می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد، درحال حاضر تهران دارای نقش‌های متعددی است که باعث شده به جاذب‌ترین منطقه برای سکونت در کشور تبدیل شود.

این مقام مسئول با تأکید بر ضرورت سبک‌سازی نقش‌ها و واگذاری وظایف جدید به تهران گفت: ما در کشور از دهه ۶۰ تا ۸۰ میلادی تلاش کردیم تا برخی از نقش‌های تهران را به مناطق مختلف کشور منتقل کنیم که طی بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم نواحی دوردست مانند مناطق محروم، نزدیک مانند شهرهای جدید و مناطقی که فاصله‌ای متوسط حدود ۱۲۰ کیلومتر با پایتخت کشور دارند می‌توانند بهترین گزینه برای این کار محسوب شوند.

وی همچنین با بیان این نکته که تغییر پایتخت یک مسئله دفعی محسوب نشده و باید به تدریج اتفاق بیفتد گفت: بدون شک شهرهای جدید می‌توانند در یک فرایند تدریجی در پذیرش این نقش بسیار مؤثر باشند.

داودپور در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به تجربه کره جنوبی در انتقال مراکز اداری و سیاسی گفت: در این اقدام برخی از نقش‌های شهر مادر پالایش و در فاصله‌ای نزدیک از شهر مادر مستقر شد، امری که قطعا به عنوان انتقال کلی پایتخت در این کشور محسوب نمی‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: ما در حال حاضر به نگاهی دوباره و توزیع مجدد فعالیت‌های و نقش‌های کلانشهر تهران داریم تا ضمن شناسایی برای سبک‌سازی برنامه‌ریزی شوند، به تصور من انتقال پایتخت به عنوان یک تصمیم‌گیری سیاسی مطرح شده و هدف اصلی آن استفاده بهینه از فرصت‌های موجود است./

نظر شما