شناسهٔ خبر: 52089 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

فراخوان مسابقه بزرگ معماری و شهرسازی/ «ایده‌ای برای بازآفرینی مجموعه صنعتی ریسباف اصفهان»

ریسباف هدف این مسابقه دست‌یابی به ایده‌ها و سناریوهایی خلاقانه، تأثیرگذار، خاطره‌انگیز، كارا و در عین احترام به ارزش‌های تاریخی-فرهنگی موجود مجموعه كارخانه ریسباف جهت دستیابی به فضایی سرزنده و جذاب در این نقطه از شهر اصفهان است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه وشهرسازی استان اصفهان، حجت اله غلامی مدیركل راه وشهرسازی استان گفت: هیچگاه ریسباف به عنوان یك پروژه مطرح نبوده، بلكه ریسباف همواره به عنوان یك تغییر رویكرد مطرح شده و سعی شده تا از تخریب این كارخانه به عنوان یكی از كارخانجات باقیمانده از دوران صنعتی و تاریخی ایران جلوگیری گردد.

وی گفت: طبق سیاست های وزارت متبوع در خصوص برنامه های مورد نظر برای احیا و بازآفرینی این كارخانه و تبدیل به فضای مناسب شهری،  تك روی نخواهد شد  و به همین منظور مسابقه ای بزرگ در سطح ملی به منظور بازآفرینی كارخانه ریسباف اصفهان برگزار خواهد شد.

غلامی در توضیح نحوه برگزاری این مسابقه اظهار داشت: دراین باره هیات داوران و چارچوب و فرمت های اولیه مشخص شده و همه علاقمندان ، صاحبنظران، كارشناسان، دانشجویان و دانشگاهیان و مشاوران حرفه ای و بین المللی می توانند در این مسابقه بزرگ معماری و شهرسازی شركت نمایند.

مدیركل راه وشهرسازی در ادامه بیان داشت: شركت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و اداره كل راه و شهرسازی استان اصفهان از طریق برگزاری مسابقه، نسبت به جمع‌آوری ایده‌ها جهت بازآفرینی مجموعه صنعتی ریسباف اقدام می نمایند كه این مسابقه تحت نظارت دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی و با حضور نماینده دبیرخانه در جلسات داوری برگزار می گردد.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی از طریق شركت عمران و بهسازی شهری ایران و اداره كل راه و شهرسازی اصفهان پس از تملك این مجموعه صنعتی زیبا و ارزشمند كه در فهرست آثار ملی كشور نیز به ثبت رسیده است، در نظر دارد این مجموعه را به زندگی شهری اصفهان بازگردانده و تبدیل به مركزی فعال، پویا و سرزنده برای اهالی شهر اصفهان و گردشگران این شهر نماید. كارخانه ریسباف مجموعه‌ای هفت هكتاری با ساختمان‌هایی شامل سوله‌های تولید و تكمیل كارخانه و انبارها است كه دو سبك معماری سنتی ایرانی و معماری وارداتی غربی در ابتدای قرن حاضر در آن دیده می‌شود. درعین‌حال این مجموعه وسیع عرصه‌های باز زیادی را نیز در خود دارد.

هدف این مسابقه دست‌یابی به ایده‌ها و سناریوهایی خلاقانه، تأثیرگذار، خاطره‌انگیز، كارا و در عین احترام به ارزش‌های تاریخی-فرهنگی موجود مجموعه جهت دستیابی به فضایی سرزنده و جذاب در این نقطه از شهر اصفهان است. ایده‌های ارسالی برای شركت در این مسابقه باید هر دو حوزه كاربری جدید و كالبدی مجموعه میراث صنعتی ریسباف را پوشش دهد.

گفتنی است كلیه شهروندان، هنرمندان، معماران، شهر سازان، دانشجویان می توانند در این مسابقه شركت نموده و همچنین در صورت نیاز با پست الكترونیكی دبیرخانه مسابقه به آدرس: risbaf.regeneration@gmail.com مكاتبه فرمایند.

شایان ذكر است طبق برنامه زمان‌بندی، دریافت مدارك از تاریخ ۲۶ فروردین ماه تا ۲۶ اردیبهشت ماه سالجاری و داوری آثار به‌ منظور انتخاب ۲۰ ایده منتخب تا تاریخ ۵ خردادماه و اعلام نتایج برگزیدگان در تاریخ ۸ خردادماه خواهد بود كه اطلاعات این فراخوان در سایت الكترونیكی شركت عمران و بهسازی شهری ایران و اداره كل راه وشهرسازی استان اصفهان جهت بهره برداری لازم قابل ملاحظه می باشد.

نظر شما