شناسهٔ خبر: 52203 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

صالحی تشریح کرد؛

تصویب طرح تفصیلی هفت منطقه شهر قم در کمیسیون ماده پنج استان/ ممنوعیت اجرای هر نوع نماهای رومی و کامپوزیت

حسین صالحی مدیر شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان قم گفت: حوزه مدیریت شهرسازی و معماری دارای وظایف ذاتی و فعالیت‌های مرتبط با آن از جمله برگزاری جلسات، کارگروه‌ها و کمیسیون‌های مختلف است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، حسین صالحی مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم اظهار کرد: این مدیریت از چهار اداره معماری و طراحی شهری، اداره نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران شهری، اداره طرح‌های کالبدی و دبیرخانه کمیسیون‌های تخصصی مسکن و شهرسازی تشکیل شده است.

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی بیان کرد: وظایف حوزه مدیریت شهرسازی و معماری در قالب ۱۱ بند تعریف‌ شده که ازجمله می‌توان به راهبری و نظارت بر امر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری (مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری ایران)، قوانین مربوطه و طرح‌های شهرسازی و معماری، عمران شهری و طرح‌های شهری، همچنین راهبری و نظارت بر تهیه و اجرای طرح‌های توسعه و عمران (جامع) ناحیه، مجموعه‌های شهری و جامع شهری، طرح‌های تفصیلی، طرح‌های معماری و طراحی شهری، طرح‌های ویژه، شهرک‌ها و شهرهای جدید اشاره کرد. 

صالحی افزود: راهبری دبیرخانه‌های کمیسیون‌های تخصصی مسکن و شهرسازی و کمیسیون ماده ۵ در استان و نظارت بر تنظیم قرارداد با مهندسین مشاور به‌منظور تهیه طرح‌های توسعه و عمران (جامع) ناحیه، مجموعه‌های شهری و جامع شهر، تفصیلی، طرح‌های ویژه، طراحی شهری و معماری و طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی از دیگر وظایف این مدیریت است.

وی در خصوص اقدامات و فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه مدیریت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: طرح جامع شهر قم و طرح‌های جامع و تفصیلی شهرهای کهک، جعفریه، قنوات، دستجرد و سلفچگان تهیه و تصویب شده است.

صالحی در خصوص اقدامات انجام‌شده در مورد تصویب محدوده الحاقی شهر قم تصریح کرد: محدوده الحاقی به بافت فرسوده شهر قم از ۱۰۷۴ هکتار به حدود ۱۷۵۰ هکتار در کمیسیون ماده پنج و شورایعالی شهرسازی و معماری ایران تصویب شده‌است و هم‌اکنون در دستور کار ابلاغ دبیرخانه شورای عالی قرار دارد.

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم در مورد خط محدوده شهر قم تشریح کرد: تدقیق خط محدوده شهر با توجه به مغایرت محدوده طرح تفصیلی با محدوده طرح جامع شهر و تصویب در کمیسیون ماده پنج و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و تأیید نهایی در شورای عالی شهرسازی و معماری  انجام‌شده است و در حال حاضر در دستور کار ابلاغ دبیرخانه شورا قرار دارد.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات انجام‌شده در حوزه مدیریت شهرسازی و معماری، تصویب طرح جامع ناحیه‌ای در کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی و نیز شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و ارسال به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری برای تصویب نهایی بوده است.

صالحی از تصویب طرح تفصیلی مناطق یک تا هفت شهر قم در کمیسیون ماده پنج استان خبر داد و گفت: در ذیل تصویب طرح تفصیلی شهر، مواردی از قبیل بررسی و تصویب مسیر خطوط A و B قطار شهری و ایستگاه‌های آن، جانمایی پارکینگ‌های عمومی در محدوده طرح براساس نیاز و تصویب طرح توسعه جنوبی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) حدفاصل شبستان امام خمینی (ره) تا چهارراه شهدا در کمیسیون ماده پنج انجام‌شده است.

 مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم در خصوص فعالیت‌ها و اقدامات حوزه طراحی این مدیریت توضیح داد: تهیه طرح طراحی شهری خیابان چهارمردان حدفاصل خیابان ارم تا خیابان عمار یاسر، تهیه طرح خیابان آذر حدفاصل پل علیخانی تا عماریاسر در دست انجام بوده و تهیه طرح طراحی شهری حدفاصل ایستگاه مرکزی راه‌آهن تا حرم مطهر در دستور کار این حوزه قرار دارد.

وی ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سفر سال ۱۳۸۹ به شهر مقدس قم مبنی بر رعایت ضوابط و معماری و شهرسازی اسلامی- ایرانی در ساخت‌وسازها بیان کرد: دستورالعمل ضوابط سیما و منظر شهری در کمیسیون ماده پنج استان تهیه و تصویب و برای اجرا به شهرداری و مراجع ذی‌ربط ازجمله سازمان نظام‌مهندسی ابلاغ شده است.

صالحی ضمن اشاره به برگزاری جشنواره نمای برتر استان خاطرنشان کرد: با تصویب در کمیسیون ماده پنج استان، اجرای هر نوع نماهای رومی و کامپوزیت ممنوع بوده و مجریان و مالکین در زمان اخذ پایان کار با مشکل مواجه خواهند شد.

نظر شما