شناسهٔ خبر: 52312 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

طاهرخانی در اولین نشست مدیران عامل شهرهای جدید در سال ۹۷ اعلام کرد:

شهرهای جدید پایلوت نظام شهرسازی کشور هستند/ ضرورت توسعه پایه‌های اقتصادی و فعالیت‌های شهری در شهرهای جدید/ لزوم افزایش همکاری با شهرداری‌ها برای ارتقای شاخص‌های تاب‌آوری شهری

حبیب‌اله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید بکارگیری نوآوری، خلاقیت و استفاده از اقدامات نوین را امری ضروری در دستور کار ایجاد و توسعه شهرهای جدید دانست و افزود: قطعا شهرهای جدید پایلوتی برای نظام شهرسازی در کشور هستند که مسئله‌ای دفعی نبوده و باید به تدریج نهادینه و بروز پیدا کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید طی سخنرانی در اولین نشست مدیران عامل شهرهای جدید کشور در سال ۹۷ در تشریح راهبردها و اولویت‌های اصلی کاری طی این سال جدید بیان کرد: قطعا توجه به پایه‌های اقتصادی و مالی در پروژه‌های شهرهای جدید و مشارکت با بخش خصوصی از رویکردهای اصلی ما در سال جدید خواهد بود، چرا که ما باید همزمان با توانمندکردن شرکت‌های تابعه از لحاظ مالی، نیم‌نگاهی به توسعه پایه‌های اقتصادی و فعالیت‌های شهری خود با توجه به ظرفیت‌های موجود داشته باشیم.

طاهرخانی در ادامه با تأکید بر ضرورت بازنگری مجدد به ظرفیت‌های موجود در شهرهای جدید نیز اعلام کرد: قطعا هریک از شهرها با توجه به شرایطی که دارند قابلیت توسعه در یک ظرفیت را خواهند داشت که ظرفیت درمانی، صنعتی، گردشگری و ... می تواند نمونه‌ای از آن‌ها به شمار رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین توجه بیشتر به مجموعه‌های به نسبت فقیرنشین (درقالب مسکن مهر) با توسعه فعالیت‌های اقتصادی خرد در شهرهای جدید را از دیگر اقدامات اساسی در دستور کار سال جدید دانست و گفت:  با توجه به آنکه همواره شعار اصلی در سیاست ایجاد شهرهای جدید ارائه زندگی شهری به سبکی نوین بوده است پس اگر ما در این فرآیند به تکرار حرکت‌های غیرپایدار شهری در این مناطق نیز بپردازیم کار مهمی انجام نداده و اشتباه کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید بکارگیری نوآوری، خلاقیت و استفاده از اقدامات نوین را امری ضروری در دستور کار ایجاد و توسعه شهرهای جدید دانست و افزود: قطعا شهرهای جدید پایلوتی برای نظام شهرسازی در کشور هستند که مسئله دفعی نبوده و باید به تدریج نهادینه و بروز پیدا کند.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود توجه به انسان محوری، حمل و نقل عمومی، شهرسازی ریل پایه، هویت و فرهنگ، ایجاد فضاهای عمومی، ایجاد مجموعه‌های فرهنگی و اجتماعی در شهرهای جدید را مسئله‌ای مهم و الزامی اعلام کرد و گفت: بدون شک مسئله زیست‌پذیری و کیفیت محیطی بسیار مهم بوده و باید ارتقا یابد، از سویی دیگر توسعه فضاهای سبز شهری، توسعه حوزه نظافت و محیط شهری و همچنین موضوع صرفه جویی در مصرف منابع و انرژی از دیگر موارد با اهمیتی به شمار می‌رود که در اولویت‌های ما در سال ۹۷ نیز دیده شده است.

طاهرخانی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر اهمیت موضوع تاب‌آوری در شهرهای جدید بیان کرد: در حال حاضر شهرهای ما شرایط مناسبی در برابر حوادث نداشته و باید در بخش ایمنی محیط و مدیریت بحران تقویت شوند که قطعا همکاری با شهرداری‌ها در این حوزه ملزم خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین پیش از این با بیان اینکه طبق آخرین سرشماری انجام گرفته در ایران، جمعیت شهری کشور حدود ۷۴ درصد اعلام شده است گفت: ایران در ۲ الی ۳ دهه اخیر شاهد یک دوره شهرنشینی بسیار شتابان بوده است، شرایطی که شهرنشینی در دهه پیش‌رو را با چالش‌های متعددی در حوزه‌هایی از جمله کیفیت زندگی، زیست‌پذیری و تاب‌آوری در برابر حوادث مواجه کرده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید استفاده از دانش و تجارب کشورهای با سابقه در حوزه توسعه شهری از جمله کره‌ جنوبی را یکی از راه‌حل‌های اصلی در رفع این موانع دانست و گفت: تجربیات و دانش سایر کشورها در این امر موجب می‌شود تا در مسیر اتخاذ تصمیمات مسیری منطقی را طی کرده و همچنین از فرصت محدود مواجهه با مشکلات به نحو مناسب‌تری استفاده کنیم./

نظر شما