شناسهٔ خبر: 52375 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مسعود مالکی خبر داد:

افتتاح ۴۳ کیلومتر باند دوم بزرگراه‌ و ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی در سیستان و بلوچستان/ آغاز احداث طرح‌های بازآفرینی شهری در ۱۳ هکتار

راهسازی مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در تشریح اقدامات سال گذشته استان گفت: سال گذشته ۴۳ کیلومتر باند دوم بزرگراه‌ها و ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی با اعتبار ۹۰ میلیارد تومان افتتاح شد.

مسعود مالکی مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه راه و مسکن طی سال ۹۶ گفت: سال گذشته ۴۳ کیلومتر باند دوم بزرگراه‌ها و ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی با اعتبار ۹۰ میلیارد تومان افتتاح شد.

مالکی با بیان این که باند دوم بزرگراه چابهار-میلک جزء اولویت‌های استان است، گفت: بخشی از آن شروع شده از زاهدان به زابل حدود ۲۰۰ کیلومتر است که از این مقدار ۹۰ کیلومتر آسفالت شده و باند دوم آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته و بقیه هم به طول ۳۰ کیلومتر در دست اجراست که امیدواریم در صورت تأمین اعتبار ۱۲۰ میلیاردی ۷۵ کیلومتر دیگر هم آغاز شود.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های اعتباری توانستیم در این چند سال حدود ۴۷۰۰۰ تن قیر به پیمانکاران تحویل داده شد و اسناد خزانه هم در ۲ سال گذشته حدود ۴۷ میلیارد تومان تزریق شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان عنوان کرد: برگزاری ۷ جلسه کمیته ایمنی در سال گذشته همچنین وجود تعامل با دستگاه‌های مرتبط مثل پلیس‌راه، اورژانس جاده‌ای، هلال‌احمر و اداره راهداری باعث شد کاهش چشمگیری در آمار تصادفات و تلفات داشته باشیم. با توجه به محرومیت استان در سال‌های گذشته و گستردگی راه‌ها در ابتدای سال ۹۲ درصد برخورداری آسفالت روستایی استان ۲۷ درصد بود که الآن به ۳۹ درصد رسیده یعنی ۱۲ درصد رشد داشتیم، همچنین در حوزه شمال استان حدود ۷۰۰ کیلومتر راه روستایی ساخته شده که حدود ۱۰۵۰۰ خانوار در قالب ۲۲۰۰ روستا از راه روستایی بهره‌مند شدند.

وی عنوان کرد: در بخش بازآفرینی شهری طی سال گذشته ۴۳ مصوبه داشتیم، حدود ۲۷ پروژه قرارداد بسته شد که بعضی از این پروژه‌ها در حال اجرا و بعضی آماده بهره‌برداری هستند.

مالکی افزود: اولین استانی هستیم که پیش‌نویس سند اقدام مشترک بازآفرینی شهری آن به تصویب رسیده و خود سند طی هفته آینده رونمایی می‌شود. در این سند تمام مواردی که در بحث بازآفرینی شهری است با توجه به رویکرد وزارتخانه در بحث اندیشه ایرانشهری در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص یکی از اقدامات بازآفرینی در سال گذشته گفت: در دهه فجر سال گذشته حدود ۱۳ هکتار زمین در بحث ساخت مسکن مقاوم و تأمین فضاهای مورد نیاز مثل فضاهای آموزشی، ورزشی و فرهنگی در قالب این طرح دیده شدند، کلنگ‌زنی شد که در انتظار دستورالعمل جدید هستیم تا با مشارکت بخش خصوصی این پروژه‌ها آغاز شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در خصوص پرونده مسکن مهر گفت: عملیات اجرایی مسکن مهر در استان به پایان رسیده تا هفته دولت امسال پرونده آن بسته خواهد شد؛ تاکنون ۲۰۸۰۰ واحد مسکن مهر سهمیه استان بوده؛ از این تعداد، ۱۲۸۰۰ واحد سهم شمال استان است که ۱۱۷۵۰ واحد آن تأمین شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته و بقیه ظرف ۱تا ۲ ماه آینده بهره‌برداری می‌شوند.

وی افزود: خدمات روبنایی و زیربنایی مسکن مهر تأمین شده از نظر مقاوم‌سازی نیز مقررات ملی ساختمان با نظارت سازمان نظام‌مهندسی در آن رعایت شده و از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

مالکی عنوان کرد: در بخش شهرسازی و معماری طرح جامع تمامی ۲۰ شهر استان تهیه و ابلاغ شده و بازنگری طرح جامع زاهدان و زابل در کارگروه زیربنایی به شورای عالی شهرسازی ارسال شد که به زودی مصوب می‌شود؛ در ابلاغ طرح تفصیلی ۲۰ شهر، ۱۷ طرح انجام شده و ۳ شهر دیگر در دست اقدام است.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در بخش املاک و حقوقی گفت: حدود ۷۲۰۰ سند تک‌برگی به نمایندگی از سازمان ملی زمین و مسکن اخذ شد و برای حدود ۴۶۰۰ هکتار اراضی از اول سال ۹۲ سند مالکیت اخذ گردید، همچنین از ۳۷ هکتار اراضی رفع تصرف شد.

وی ادامه داد: در بخش فنی و مهندسی ظرف ۳ سال گذشته ۷ پروژه بزرگ تحویل داده شده از جمله بیمارستان ۴۸ تختخوابی زهک و بیمارستان ۳۲ تختخوابی دوست‌محمد، همچنین چند پارک، مجتمع فرهنگی -هنری و کتابخانه مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

وی در خاتمه گفت: در حوزه هوایی نیز پروازها در استان به طور مرتب برقرار است و از فرودگاه زاهدان به سراسر کشور روزی ۴ تا ۶ پرواز انجام می‌شود، همچنین پروازهای خارجی از جمله دوبی برقرار است و یک پرواز نیز از چابهار به مسقط هر هفته انجام می‌شود.

نظر شما