شناسهٔ خبر: 52424 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حق‌شناس مطرح کرد؛

طرح مسکن اجتماعی نیازمند ۲۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار است

جواد حق شناس معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: اجرای طرح مسکن اجتماعی که در قالب آن ۱۰۰ هزار واحد مسکونی احداث خواهد شد نیاز به ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حق‌شناس، در حاشیه بهره‌برداری از پروژه مسکونی ۲۰۴ واحدی پارس در شهرستان مرودشت، گفت: طرح احداث مسکن اجتماعی از مصوبه دولت است و این بنیاد همچنان امیدوار به اجرای آن است زیرا عملیاتی شدن این طرح در تامین مسکن اقشار مختلف جامعه به ویژه قشر با سطح درآمدی متوسط و پایین نقش موثری دارد.

وی ادامه داد: تخصیص تعدادی از واحدهای مسکن اجتماعی به افراد آسیب پذیر و همچنین اعطای تسهیلات خرید مسکن به مددجویان زیر پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی از جمله زیر برنامه های مسکن اجتماعی است.

حق‌شناس اضافه کرد: نهادهای حمایتی، شناسایی اقشار مشمول این طرح و اولویت بندی های لازم را انجام داده اند و بنیاد مسکن نیز سهمیه هر استان را در این زمینه تعیین کرده است که امیدواریم در سال ۹۷ با تخصیص اعتبارات مورد نیاز، این طرح اجرایی شود.

وی به ایرنا گفت: همچنین اعطای تسهیلات ساخت مسکن به آن دسته از اقشارآسیب پذیر که مایل هستند مسکن ملکی برای خود بسازند از جمله زیر برنامه های مسکن اجتماعی است و چنین افرادی پس از معرفی شدن از سوی نهادهایی مانند کمیته امداد و بهزیستی می توانند از تسهیلات مورد نظر برخوردار شوند و اقدام به ساخت واحد مسکونی کنند.

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیان کرد: تامین اعتبار برای پرداخت کمک هزینه اجاره و کمک هزینه رهن واحد مسکونی نیز در برنامه های مسکن اجتماعی لحاظ شده است که این مهم می تواند گشایشی برای افرادی باشد که توان خرید مسکن ندارند.

حق‌شناس، رویکرد مشارکتی در احداث مسکن را موضوعی بسیار ضروری و حائز اهمیت دانست و گفت: با کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور هماهنگی های لازم برای مشارکت در احداث مسکن مشارکتی انجام شده و در صورتی که تسهیلات بانکی و یارانه این طرح تخصیص یابد، بنیاد مسکن آماده اجرای آن است.

واگذاری بیش از ۲۷ هزار واحد مسکن مهر در فارس

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس هم در این آیین بیان کرد: تا کنون ۲۷ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر که شامل ۹۲ درصد کل واحدهای مورد تعهد این بنیاد در استان فارس است تکمیل و به متقاضیان واگذار شده است.

عطاء الله زمانی افزود: هشت درصد باقی‌ مانده از مسکن مهر در این استان مربوط به تعاونی‌های مسکن است که به دلیل عدم تامین آورده متقاضی، هنوز تکمیل نشده است.

وی بیان داشت: اجرای طرح های مسکن شهری در استان فارس صرفا برای ایجاد سرپناه نیست بلکه در این طرح ها نیازهای کلی مجتمع های مسکونی مانند، توسعه فضای سبز، تامین فضای آموزشی و تربیتی، احداث مسجد و فضای مذهبی و تامین مکان هایی برای گذران اوقات فراغت خانواده ها پیش بینی شده است.

زمانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: تا کنون نیز ۲۶۴ هزار جلد سند روستایی در استان فارس صادر شده است و در حال حاضر ۶۳.۷ درصد املاک روستایی این استان دارای سند مالکیت است.

او گفت: در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت تاکنون ۲۳ هزار و ۹۰۰ جلد سند صادر شده است، امسال نیز سه هزار جلد سند روستایی و چهار هزار و ۴۰۰ جلد سند شهری در استان فارس صادر خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس با بیان اینکه تاکنون ۸۹ هزار و ۵۰۰ قطعه زمین به روستاییان این استان واگذار شده و ۲۱.۵ درصد خانوارهای روستایی از خدمات واگذاری زمین بهره‌مند شده‌اند، گفت: در سال ۹۷ نیز ۲ هزار قطعه زمین به متقاضیان واگذار می‌شود.

در ادامه این آیین، پروژه مسکونی ۲۰۴ واحدی پارس در شهرستان مرودشت که در زمینی به مساحت ۱۴ هزار و ۵۰۰ متر مربع با زیر بنای ۲۲ هزار و ۲۲۰ متر مربع در قالب واحدهای مسکونی یک تا سه خوابه احداث شده، افتتاح شد.

بخشی از هزینه ساخت این مجتمع مسکونی با اعطای ۸۱ میلیارد و  ۶۰۰ میلیون ریال تسهیلات تامین شده است.شهرستان مرودشت در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

نظر شما