به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابطعمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، نشست همانديشي سياستهاي بخش راهداري و حملونقل جادهاي در سال ۹۷ با حضور معاون وزير راهوشهرسازي، نماينده وليفقيه و رئيس ستاد اقامه نماز كشور، مديران كل راهداري و حملونقل جادهاي سراسر كشور، رؤسا و مسئولين تشكلهاي صنفي بخش حملونقل جادهاي در تهران برگزار شد.
در ابتدای این نشست حجتالاسلاموالمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز كشور با ارائه بحثی از سلسله درسهایی از قرآن پیرامون ارزش و منزلت خدمت به مردم در قرآن كریم و جایگاه معنوی و اخروی آن نزد پرودگار سبحان به ویژه خدمت در راهداری و حملونقل جادهای و به مردم به حاضران و مدیران توصیههایی برای قدرشناسی نعمت و توفیق خدمتگزاری را داشتند و پیش از سخنان وی حجتالاسلام والمسلمین ناصری امام جماعت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای توضیحاتی از فعالیتهای سازمان در زمینه اقامه نماز و نمازخانههای بینر اهی ارائه نمود.
بر اساس این گزارش در این همایش، عبدالهاشم حسننیا معاون وزیر راهوشهرسازی و رئیس این سازمان با اشاره به این كه مجموع اعتبارات سازمان راهداری و حملونقل جادهای در مركز و استانها در سال باید یك نگاه اقتصادی داشت و چون وظیفه ذاتی ما خدمت است چنانچه این خدمت مورد رضایت مردم قرار گیرد قطعاً رضایت از مجموعه سازمانی، وزارتخانه و دولت برقرار خواهد شد.
وی آنالیز نمودن داشتهها و خواستهها و مطالبات هموطنان را برای ادامه خدمت یك ضرورت برشمرد و افزود: با امكانات در اختیار و با خرد جمعی باید به خواستههای مردم اندیشید و برآورده كردن آنها با كیفیت و اصولی تلاش نمود.
حسننیا بخش خصوصی همكار سازمان راهداری و حملونقل جادهای را به جهت فعالیتهای اقتصادی یك ركن اصلی خواند و ادامه داد: همراهی فعالان بخش را به جهت نگاه و نقش آنها در اقتصاد كشور باید ارج نهاد و برای جلب همكاری بیشتر آنها برنامه داشت. وی از مدیران خواست تا با برگزاری جلسات درون استانی با متصدیان و مسئولین امر و پیگیری از شورای برنامهریزی استانها جهت اخذ اعتبارات بخش، بیش از گذشته جدیت داشته باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی، ایمنی راهها را از مهمترین برنامههای سازمان دانست و گفت: در برخی از آزادراهها و بزرگراههای كشور تعداد تصادفات و تلفات قابل تأمل است لذا باید وضع موجود را بازنگری كرد و به لحاظ كیفی تغییر اساسی در آنها ایجاد كرد.
حسننیا یكی از سیاستهای سازمان را پرداخت به موقع پیمانكاران و مشاوران و بخش خصوصی طرف قرارداد قلمداد كرد و خاطرنشان كرد: تلاش خواهد شد تا سه ماهه سوم سالجاری بخش اعظم مطالبات پرداخت شود.
این گزارش میافزاید داریوش امانی معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای، ضمن اظهار امیدواری از تعامل بیشتر و متقابل با مدیران ورؤسای تشكلهای صنفی بخش حملونقل جادهای در سالجاری، افزود: رویكرد ما در این سازمان برگزاری نشستهای مشترك فصلی با مسئولین اصناف و رؤسای تشكلهای صنفی است، و به تبع از این موضوع در ادارات كل استانی با مجموعه فعالان استانی خواهد بود لذا باتوجه به اهمیتی كه در امر سرمایهگذاری در بخش حمل و نقل جادهای در كشور وجود دارد و بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل كالا و مسافر در كشور در بستر حملونقل جادهای صورت میگیرد. ضرورت دارد كه تعامل و هماهنگی بخش حاكمیتی با فعالان بخش خصوصی بیش از هر زمان گره زده شود.
وی خاطرنشان كرد: مدیران ادارات كل راهداری و حملونقل جادهای استانها میبایست نشستهای مشتركی با تشكلهای صنفی برگزار كنند و با دریافت نقطهنظرها و پیشنهادها، به مطالب و مباحث ارایه شده، رسیدگی نمایند.
حیدر مطاعی معاون راهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای دیگر سخنران این نشست بود كه رسیدگی دقیق و شفافسازی قراردادهای پیمانكاری و مشاورهای پس از طرح ادغام راهداری كه در دست اقدام است به عنوان یكی از برنامههای اصلی سازمان و ادارات كل راهداری و حملونقل جادهای خبر داد و ادامه داد: روشن شدن مطالبات بخش عمرانی و راهداری همچنین پیگیری و اقدام لازم جهت شفافسازی از دغدغههای اصلی سازمان است كه در حال انجام است. وی اقدامات پیشگیرانه و حفاظتی رویههای راه در سالجاری با عملیات كم هزینه و پرسود مانند قیرپاشی و سایر روشها را جز اولویتهای برنامه حوزه راهداری یاد كرد.
در ادامه مباحث این نشست مهران قربانی عضو هیأت عامل سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به ۷ اردیبهشت روز ملی ایمنی حمل و نقل فعالیتها و تلاشهای ادارات كل استانی در حوزه ایمنی را بسیار مهم و با ارزش قلمداد كرد و گفت: راه ایمنتر، خودروی ایمنتر، استفاده كنندگان ایمنتر، نظارت و اعمال قانون قویتر، سیستم امداد و نجات مؤثرتر به عنوان پنج دستورالعمل جهانی است كه باید به طور جدی در كشور به آن پرداخت و موضوع آموزش در كشورهای در حال توسعه خیلی تأثیر فوری را نخواهد داشت. وی استفاده از آمارها و آسیبهای شناخته شده در پیشبرد برنامههای مدیریتی یك ضرورت دانست و افزود: در حوزهی ایمنی باتوجه به كمبود اعتبارات چارهای نیست كه مدیریت هزینه جدی تلقی گردد.
محمد نوری مدیر حراست سازمان راهداری و حملونقل جادهای نیز با سخنانی درخصوص تغییر روند رسانهای، مسائل اقتصادی و اجتماعی، همراهی و هوشیاری مردم عزیز در ثبات امنیت كشور را قابل ارزش توصیف كرد و نظارت مستمر را به عنوان پیشگیری مهم برشمرد.
در ادامه این نشست جمعی از مدیران ادارات كل راهداری و حملونقل جادهای استانها، برگزاری این جلسات را در جهت ارتقای تعاملات بخش دولتی و خصوصی درخصوص اجرای سیاستها، اهداف و برنامههای توسعه راهداری و حملونقل مؤثر دانستند.
براساس این گزارش الزام هماهنگسازی سیاستهای اجرایی سازمان در سراسر كشور، در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و اجتماعی كشور و توجه به منابع و اعتبارات موجود در جهت اجرای پروژههای پیشبینی شده و یا در دست اجرا، اصلاح چارت تشكیلاتی ادارات كل استانها و رفع مشكلات موجود به ویژه بعد از تغییرات و ادغام صورت گرفته، تأمین منابع اعتباری در جهت اجرای هرچه بهتر پروژهها و همچنین تأمین و پرداخت مطالبات پیمانكاران طرف قرارداد پروژههای سازمان از جمله مواردی بود كه از سوی مدیران كل استانها مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
این گزارش حاكی است تأكید بر انجام هماهنگیها و تعاملات لازم بین دستگاهها و سازمانهای ذیربط در سطح استان درخصوص ارتقای فرهنگ ترافیكی كه در نهایت منجر به كاهش تصادفات جادهای و تلفات ناشی از آن میشود موضوعی بود كه در این نشست از سوی برخی مدیران كل استانی به ویژه استانهای پرتصادف مطرح شد.
در بخش دیگری از این نشست، عامری مدیرعامل اتحادیه شركتهای تعاونی مسافربری كشور، گلپاگون دبیر كانون انجمنهای صنفی مؤسسات و شركتهای حملونقل جادهای كالای داخلی كشور، خادمیزاده رئیس كانون انجمنهای صنفی رانندگان حمل و نقل جادهای مسافر كشور، جلیلهوند رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شركتهای حمل و نقل سنگین (بوژیداران)، حاج محمدعلی مدیرعامل اتحادیه تعاونی سواری كرایههای كشور، كریمی دبیر كانون سراسری انجمنهای صنفی كارفرمایی كامیونداران كشور، جاوید رئیس انجمن صنفی شركتهای حملونقل بینالمللی ایران، مؤمنی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی مسافربری و خانبلوكی رئیس كانون انجمنهای صنفی كارگری رانندگان ناوگان ترابری جادهای كالای داخلی كشور و رئیس اتحادیه شركتهای تعاونی حملونقل بار كشور طی سخنانی به مسائل بخش، برنامههای كلان و فعالیتهای بخش خصوصی به عنوان همراهان حاكمیت، همچنین برخی از مشكلات مبتلابه بخش حملونقل جادهای كالا و مسافر و رانندگان پرداختند و نظرها و پیشنهادهای خود را درخصوص ارتقای بهرهوری از طریق تعامل بیشتر و افزایش اختیارات مدیران اصناف و تشكلهای صنفی ارایه كردند.
نظر شما