شناسهٔ خبر: 52679 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

سیاست آمریکا مرکانتالیستی و رجعت به دوران پیش از اقتصاد آزاد است/ آمريكا امنیت جهان و بیش از همه اروپا را تهديد می‌كند/ ایران نقش بی‌بدیلی در شکل‌گیری دو تمدن ایران‌شهری و اسلامی دارد/ تاكيد بر گفتگوی اقتصادی مستقيم با اتحاديه اروپا

سخنرانی وزیر وزیر راه و شهرسازی در ششمین همایش تجاری و بانکی ایران- اروپا با تأکید بر اینکه ایران طرف قابل اعتمادی برای ادامه مذاکرات بین‌المللی است،‌ گفت: همانطور که در مذاکرات سیاسی با اتحادیه اروپا وارد صحبت شدیم بايد در موضوعات اقتصادی نیز وارد بحث و گفتگو شويم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در ششمین همایش تجاری و بانکی ایران- اروپا ضمن اظهار خرسندی به جهت حضور در همایش فوق ابراز امیدواری کرد تا گفتگوی مؤثر و سودمندی را در همایش، ارائه کند.

آخوندی گفت: موضوع بنیادینی که قصد دارم در مورد آن گفتگو كنم تحولات جهان در این موقعیت زمانی و نقش اروپا در تحولات کنونی است، معتقدم در موقعیتی از تاریخ به سر می‌بریم که اروپا نقش تعیین‌کننده‌ای دارد تا دنیا را به سمت صلح ببرد و یا اینکه با يك اشتباه کمک کند تا جنگ و ناآرامی در دنیا توسعه یابد که قطعا این موضوع اثر تعیین‌کننده‌ای بر مباحث بانکی و سرمایه‌گذاری خواهد داشت که موضوع این همایش است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بی‌گمان دنیا در وضعیت فعلی در حال انتقال از یک وضعیت تعادل تک‌قطبی به جند قطبی است، غرور و نخوت و سیاست‌های سراسر اشتباه امریکا این روند را تسریع خواهد کرد. به گمان من، اتفاقاتی که در دنیا در حال رخ دادن است بسیار عمیق‌تر و جدی‌تر از کشمکش‌هایی است که در قالب دیپلماتیک و مذاکرات برجام و سوریه و یمن و غیره در حال انجام است. در پسِ این گفتگوها تحولات سخت‌تر و عمیق‌تری وجود دارد که نمی‌توان منکر آن‌ها شد و به راحتی از کنارِ آن‌ها گذشت.

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: در حالیکه امریکا روند ارتجاعی، رخوت و عقب‌گرایی را طی می‌کند، آرایش نیروها در جهان در حال تغییر بنیادین است. زمانی آمریکا خود را مراقب، محافظ، نگهبان و پایگاه جهانِ آزاد و اقتصاد بازار و رقابتی می‌دانست. اوج ظهور و بروز این چهره از امریکا مربوط به دوران جنگ سرد است. در آن زمان ادعای آمریکا این بود که از نظریه رقابت و بازار آزاد در جهان حمایت می‌کند، بعد از فروپاشی شوروی این موضوع به تدریج موقعیت خود را از دست داد. بلا فاصله تعدادی از اندیشمندان امریکایی از جمله ژوزف نای اظهار نگرانی کرده و گفتند که امریکا به تنهایی نمی‌تواند به‌پیش رود و باید متحدانی داشته باشد و گرنه از درون دچار تعارض می‌شود. ما این وضعیت را از این سوی جهان می‌بینیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین اظهار کرد: آنچه که از اقدامات اخیر رئیس جمهوری آمریکا می‌فهمم ارتجاع و بازگشت به سیستم مرکانتالیستی (سوداگرایی) است. رئیس جمهور کنونی آمریکا راجع به اقتصاد و بازار آزاد صحبت نمی‌کند بلکه در واقع در مورد سیستم مرکانتالیستی قرن‌های پانزدهم تا هجدهم اروپا صحبت می‌کند که البته صحبت‌های خطرناکی است. دوران حاکمیت مرکانتالیست‌ها همواره همراه با جنگ و خونریزی بوده‌است و می‌تواند امنیت جهان را به مخاطره بیندازد.   

این مقام مسئول با یادآوری این مطلب که اکثر مخاطبان همایش در مورد جنگ‌های دوران مرکانتالیستی مطالبی را خوانده‌اند و با آن آشنایی دارند، پرسش هایی بنیادین را مطرح کرد و گفت: آیا می‌توانیم رفتار این فرد (رئیس جمهور آمریکا) و دستگاه اداری جدید آمریکا را با تئوری بازار آزاد، سیستم WTO و معیارهای اقتصاد آزاد، ارزیابی کنیم؟

رويارويي جهان و بخصوص اروپا با تهدیدهاي بزرگ

وی با تاکید بر اینکه با بیان مطالب خود قصد ارایه مباحث آکادمیک را ندارد، گفت: مهم است که بدانیم جهان با چه تهدید بزرگ و از قضا اروپا با چه تهدید بزرگی مواجه می شود، اگر جایی که خود را قدرت جهانی می داند به نظام مرکانتیلیست تغییر کند. باید ببینیم که چه آثار وحشتناکی از این تغییر در دنیا رخ خواهد داد.

آخوندی ادامه داد: بد نیست گریزی داشته باشیم به وضعیت رژیم اسرائیل. این رژیم به عنوان رژیم اشغالگر هیج‌گاه واجد مشروعیت نبوده ولی در سال‌های اخیر شاهدیم که از این حیث و از نظر افکار عمومی در دنیا در بدترین وضعیت و موقعیت قرار دارد و همین وضعیت سبب شده تا این رژیم اشغالگر دست به اقدامات خطرناک و پرریسکی بزند. این رژیم پیشتر نیز تروریسم دولتی را تعقیب می‌کرده و اکنون بی‌محاباتر اقدام می‌نماید.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در کنار این دو روند انحطاطی، آرایش قدرت در جهان در حال تغییر بنیادین است. قدرت‌هایی چون هند، روسیه و چین در حال تحکیم وضعیت و موقعیت خود هستند و در صحنه‌ جهانی حضور دارند. فارغ از اینکه ما دوست داشته باشیم یا نه، آنها اهداف مشخصی دارند و در پی‌گیری سیاست‌های خود تردیدی ندارند. در واقع این کشورها سیاست‌های روشن و آشکاری را در جهان تعقیب می‌کنند و برای خود موقعیت جدیدي در جهان ایجاد می‌کنند.

وی در ادامه سخنرانی خود، گفت: در کنار این کشورها، قدرتی که قدرت مردد در جهان است و هنوز نتوانسته موضع خود را مشخص کند، تنها اروپاست. در حال حاضر اروپا در وضعیت تردید به سر می برد. از یکسو حجم معامله‌ها و مبادله‌هایی که با آمریکا دارد موضوعی نیست که به راحتی قابل چشم پوشی باشد و از سوی دیگر به نظرم برای اندیشمندان اروپایی کامل روشن است که آنچه در آمریکا در حال پیگیری است ۱۰۰ درصد ارتجاعی است و به توسعه و صلح جهانی نمی انجامد. آنان هرچند این موضع را با صراحت بیان نمی کنند اما این نگرانی ها را در مقالات متعددی که به نگارش درآمده دیده ام.

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: در مذاکراتی که با اروپایی ها داشتیم مکرر می‌گویند که حجم معاملات زیادی با آمریکا دارند. نکته‌ای که فکر می‌کنم از جهت استراتژیک مهم است و تمایل دارم که مورد توجه جمع اروپاییان حاضر در جلسه قرار گیرد این است که آیا اروپا درصورت تداوم سیاست‌های مرکانتالیستی امریکا می‌تواند هم‌چنان از منافع اقتصادی خود بهره‌مند باشد؟ و یا آنکه قربانی سیاست امریکا خواهند شد. چون سیاست امریکا هم امنیت جهان را به مخاطره می‌اندازد و هم ‌نهایتا در سیاست مرکانتالیستی اتخاذی نهایتا روبروی اروپا نیز خواهد ایستاد.  

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: فکر می‌کنم چنانچه سیستم فعلی آمریکا تداوم یابد همین منافع موجود اروپا موردخطر قرار می‌گیرد و این بحث مهمی است که فکر می‌کنم زمان آن رسیده است تا در مورد آن بی‌پرده بحث کنیم.

ما وارث تمدن چند هزارساله ایران‌شهری هستیم

آخوندی گفت: ما  در ایران کم و بیش به موقعیت تاریخی و موقعیت جغرافیایی، اقتصادی و سیاسی خود آگاهیم. هرچند که ما هم دارای خطاها و ضعف‌های روشنی هستیم. اما، در هر صورت ما ایرانیان وارث تمدن چند هزارساله ایران شهری هستیم که نقش تعیین کننده‌ای را در دنیا ایفا کرده‌ایم و همچنین در شکل‌گیری تمدن اسلامی نیز نقش ایران موثر و تعیین‌کننده بود. در واقع ما ملت شناخته شده‌ای در جهان هستیم که رئیس جمهوری فرانسه نیز هنگامی که در کنگره آمریکا صبحت می‌کرد به این نکته اشاره‌ای داشت.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ما در حال بازخوانی موقعیت خود در منطقه و جهان هستیم. اگرچه خطاهایی نیز داریم اما فکر می‌کنم می‌توانیم بازخوانی موفقی از موقعیت خود در منطقه و جهان داشته باشیم. آنچه ما به شکل تاریخی فراگرفته‌ایم وفای به عهد و تعهداتمان است. مبنای این سخن نیز پایداری ما به قرادادهاست.

وی همچنین خاطرنشان کرد: نکته ای که باید مدنظر دنیا قرار گیرد این است که ما تمدنی متشکل از اقوام گوناگون هستیم و بنابراین بحث تسامح، تساهل و سازگاری را یاد گرفته‌ایم و این موضوع آموزه چند هزار ساله ما ایرانیان است. بنابراین نهایتا ما می‌توانیم با هم زندگی کنیم و قطعا می‌توانیم مسائل خود را با همسایگان خود به سرانجام برسانیم.

آخوندی تصریح کرد: به رغم نقشه‌هایی که در منطقه وجود دارد ما هم به منافع و هم به مسئولیت‌هایمان فکر کرده‌ایم و می‌کنیم. ما هیچ جنگی را شروع نکرده‌ایم و در عین حال قبول کردیم که باید مسئولیت خود را در منطقه ایفا کنیم.

وی همچنین با تاکید مجدد بر پای‌بندی ایران به مذاکرات بین‌المللی، اعلام کرد: ما قطعا طرف قابل اعتمادی برای مذاکره هستیم و قبول داریم که باید با قواعد بین‌المللی بازی کنیم. ما می‌فهمیم که هواپیمایی و دریانوردی بدون پیوستن به قواعد بین‌المللی قابل انجام نیست، همانطور که بانکداری نیز قواعد بین‌المللی دارد و به آن نیز واقفیم و می‌توانیم با آن کار کنیم.

بايد از صلح در منطقه در جهت توسعه اقتصادی و سیاسی مراقبت کنیم

وزیر راه و شهرسازی افزود: واقفیم اگر پیمان‌هایی بین‌المللی وجود دارد ما نیز باید با استفاده از آن ظرفیت‌ها منافعمان را حفظ نماییم. ما در گفتگوی منطقی و از موضع برابر مشکلات را حتما حل خواهیم کرد. در عین حال، نکته‌ای که هم اکنون با آن مواجهیم بنیادی‌تر از مسئولیت‌های بانکی است و آن این است که چگونه از صلح در منطقه در جهت توسعه اقتصادی و سیاسی مراقبت کنیم.

آخوندی گفت: فهم من این است که آنچه که آمریکا انجام می دهد بحث اقتصادی نیست بلکه بازگشت خطرناک و اقدام خطرناک در جهت ناپایداری در سطح جهان است و ما به عنوان یک ملت از اروپا این انتظار را داریم تا نقش تاریخی خود را ایفا کند. بازگشت به مرکانتالیسم برای جهان پرمخاطره است. آنچه که هم اکنون در منطقه از طرف آمریکا شاهد هستیم حفظ صلح از طریق سرکوب و تحقیر ملت‌هاست. با سرکوب، صلح برقرار نمی‌شود. ما نیاز به مشارکت و همکاری بین‌المللی داریم.

دو پیشنهاد آخوندي به اروپايي‌ها

آخوندی گفت: ما دو پیشنهاد داریم. یکی این است که بعد از برجام دو دسته مذاکرات داشتیم. مذاکرات سیاسی که توسط وزارت خارجه و مقام‌های سیاسی دنبال می‌شد و یک سلسله مذاکرات اقتصادی که ما دنبال می‌کردیم. مشکل ما با اروپا از همان ابتدا تردیدی بود که اروپا در مذاکرات اقتصادی داشت و نمی‌توانست از مذاکرات اقتصادی حمایت سیاسی کند. در مذاکرات اقتصادی، اروپا همواره نگران رفتارهای خشن و همراه با تنبیه و یک‌جانبه آمریکا بود و نگران این بود که اگر در مذاکرات اقتصادی به نتیجه برسد، آیا حمایت سیاسی را خواهد داشت؟ ارتباط بین این دو حوزه قوی نبود.

این مقام مسئول تصریح کرد: فکر می‌کنم باید خوش‌بین و امیدوار باشیم که اروپایی‌ها به این نتیجه برسند که اگر بخش سیاسی از بخش اقتصادی مراقبت نکند بخش سیاسی‌شان هم تداوم نخواهد یافت و این همان بحث کلیدی است.

آخوندی گفت: این بحث کلیدی است که نیاز به ادامه مذاکرات است تا به فهم جدیدی از ۲ سال مذاکرات گذشته برسیم. به هیچ وجه نباید خسته شویم زیرا مذاکرات و تحولات در این سطح حتما در مدت زمان طولانی میسر می‌شود و کاملا طبیعی است که به طول بینجامد.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: شخصا هیچ‌وقت در این مدت نه خسته شدم و نه خوش‌بینی‌ام را از دست دادم زیرا معتقدم می‌توانیم این فهم را پیدا کرده و آن را اشاعه دهیم و مذاکرات را با اصلاح مسیر به جای روشنی برسانیم.

وی همچنین در مورد دیگر پیشنهاد خود، گفت: پیشنهادم این است که همانطور که در مذاکرات سیاسی با اتحادیه اروپا وارد صحبت شدیم در مذاکرات اقتصادی نیز وارد گفتگو شویم و در موضوعات و مسائل اقتصادی نیز با اتحادیه اروپا بحث و گفتگو کنیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: شاید اگر در بخش سیاسی، اراده سیاسی برای این موضوع باشد و به تفاهم پایدار برسیم در آن صورت شروع دور مذاکرات با اتحادیه اروپا در حوزه‌ اقتصادی موثر باشد و بتواند به ادامه و تدوام مذاکرات بین‌المللی کمک کند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در این مدت با اروپایی‌ها مذاکرات فراوانی داشتیم و البته خود را محدود به مذاکره با اروپا نکردیم و با چینی‌ها و روس‌ها نیز وارد گفتگو شدیم و قراردادهای خوبی بستيم و در لجستیک و تجارت نیز اقدامات مناسبی داریم.

آخوندی افزود: در بخش‌های تخصصی همچون مسکن نیز علاقمندیم با اروپایی‌ها همکاری کنیم. همچنین در بحث اصلاح سیستم بانکی خود نیز علاقمندیم از تجارب اروپایی‌ها استفاده کنیم.

وی در پايان گفت: اگرچه هماهنگی زیادی با اروپا داریم اما باید مطمئن شویم که اروپا با یک اراده‌ سیاسی قوي می‌خواهد در لایه‌ها و سطوح عمیق‌تری روابط اقتصادی خود را با ایران توسعه دهد و می‌خواهد نقش موثرتری را ایفا کند. در حال حاضر اروپا مردد است و امیدوارم که از تردید به نفع صلح جهانی خارج شود. ما می‌توانیم در موضوعات مهم با یکدیگر گفتگوی صریح، مثمرثمر و بدون تعارفی داشته باشیم.

نظر شما