شناسهٔ خبر: 5270 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه: تشکیلات مستقل مدیریت بحران در کشور ایجاد شود

احمد مجیدی معاون امور دولت و هماهنگی استان های وزارت راه و شهرسازی گفت: تشکیلات مستقل و با ساختار مناسب مدیریت بحران باید در کشور ایجاد شود.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از ایرنا، احمد مجیدی در دوره آموزشی مدیریت بحران در ایلام افزود: مبنای حقوقی بحث مدیریت بحران، سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون اساسی است.


وی ادامه داد: افزایش و گسترش آموزش و آگاهی در زمینه فرهنگ ایمنی و آماده سازی مسوولان و مردم یکی از مهمترین سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه مدیریت بحران است که هنوز به طور کامل گسترش پیدا نکرده است.

وی اظهار کرد: گسترش و تقویت مطالعات علمی و پژوهشی، ایجاد مدیریت واحد، ممنوعیت و جلوگیری از ساخت وسازهای غیرفنی و ناامن و الزامی کردن بیمه از دیگر بندهای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است که باید اجرایی شود.

معاون امور دولت و هماهنگی استان های وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قانون در موضوع مدیریت بحران پنج ساله بوده و تا پایان امسال مهلت دارد، گفت: در بحث قانونی نیز در حال تهیه لایحه ای برای ارائه به مجلس به منظور دایمی شدن قانون در این زمینه هستیم.

مجیدی افزود: یکی از موارد جدید در این قانون اضافه شدن سختی کار به حقوق و مزایای شاغلان در زمینه مدیریت بحران است.

معاون امور دولت و هماهنگی استان های وزیر راه و شهرسازی گفت: مدیریت بحران شامل چهار مرحله پیش بینی و پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و بازتوانی است.

وی با اشاره به اینکه در بحث پیش بینی با استفاده از ابزارهای دقیق و فناوریهای نوین، زمان و مکان وقوع حوادث تخمین زده می شود، ادامه داد: پیشگیری پیش، هنگام و پس از وقوع حادثه با هدف کاهش آثار زیانبار انجام می شود.

وی اظهار کرد: در مرحله آمادگی با تمرین و اجرای مانور، توانایی جامعه در انجام مراحل مختلف مدیریت بحران افزایش می یابد و این مهمترین و اصلی ترین وظیفه مدیران است.

معاون امور دولت و هماهنگی استان های وزیر راه و شهرسازی گفت: مقابله شامل ارائه خدمات اضطراری به دنبال وقوع بحران با هدف نجات جان و مال انسانها، تامین رفاه نسبی برای آنها و جلوگیری از گسترش خسارات احتمالی است.

مجیدی گفت: اطلاع رسانی، هشدار، جستجو، نجات، بهداشت و درمان، تامین امنیت، تدفین، کنترل مواد خطرناک و مهار آتش از جمله اقداماتی است که در مرحله مقابله انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه آمادگی و برنامه ریزی نقش تعیین کننده دارد، ادامه داد: ورود بدون آمادگی، برنامه ریزی و آموزش به این مرحله باعث ضرر و زیان بیشتر شده و هزینه های مقابله را افزایش می دهد.

وی اظهار کرد: در مرحله بازسازی و بازتوانی نیز اقدامات برای برگرداندن وضعیت به حالت عادی انجام می شود که اکنون ما در مرحله مقابله و بازسازی هستیم و سالهاست که اعتبار ناچیزی برای پیشگیری در نظر گرفته می شود.

وی تاکید کرد: مدیریت مناسب بحران نیازمند گسترش فرهنگ ایمنی و رعایت اصول مقاوم سازی در ساخت و سازها در سراسر کشور است.

کارگاه آموزشی مدیریت بحران با حضور معاون وزیر راه و فرمانداران، بخشداران و اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان ایلام برگزار شد.

معاون وزیر راه برای شرکت در آیین تودیع و معارفه مدیران کل جدید و قدیم راه و شهرسازی به استان ایلام سفر کرده است.

نظر شما