شناسهٔ خبر: 52775 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در پانل دوم نشست هم‌اندیشی با تشکل‌های حرفه‌ای مطرح شد:

از گلوگاه‌های نوسازی ناوگان باری جاده‌ای تا موانع سرمایه‌گذاری بازار مسکن در زمان رکود

جلسه دومین پانل نشست هم‌اندیشی وزیر راه و شهرسازی با تشکل‌های حرفه‌ای به ریاست معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی برگزار شد و هر یک از اعضا به ارائه چالش‌ها و راهکارهای موجود در بخش‌های ناوگان باری جاده‌ای کشور، لجستیک و سرمایه‌گذاری بخش مسکن و ساختمان پرداختند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی پانل دوم نشست هم‌اندیشی وزیر راه و شهرسازی با تشکل‌های حرفه‌ای بعد از ظهر روز گذشته به ریاست حامد مظاهریان و حضور محمد خانبلوکی رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان جاده‌ای کشور، مسعود پلمه دبیر انجمن کشتی‌رانی، یونس جاوید رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، سید ابوالفضل بهره‌دار رئیس انجمن مهندسی حمل‌ونقل ریلی ایران،‌ بهمن دادمان رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی و بهروز گتمیری رئیس انجمن جامعه مهندسان مشاور برگزار شد.

در این پانل نیز هر یک از اعضا ضمن ارائه و تشریح گزارش‌های کوتاه از چالش‌های موجود در صنوف حمل‌ونقل و مسکن به ارائه راهکار‌های مد نظر تشکل خود پرداختند.

در ابتدا بحث نوسازی ناوگان باری جاده‌ای کشور مطرح و مشکلات موجود در فراینده نوسازی همچون قیمت بالای ناوگان داخلی نسبت به ناوگان خارجی با احتساب نرخ روز دلار و بالا بودن عوارض گمرکی برای واردات آن تشریح شد، همچنین مدل نوسازی ناوگان باری ترکیه و چگونگی تسخیر بار منطقه و اروپا به‌طور خلاصه بیان شد.

در ادامه عدم افزایش نرخ کرایه حمل‌ بار جاده‌ای از سال ۹۳ تاکنون در برابر افزایش نرخ عوارض جاده‌ای. بیمه شخص ثالث و سایر موارد مطرح شد و پیشنهاد تعیین شاخص تن کیلومتر برای محاسبه نرخ کرایه حمل و حذف الگوی تعیین توافقی کرایه حمل، احتساب سن بازنشستگی رانندگان بر مبنای قوانین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و افزایش حقوق بازنشستگی آن‌ها مطرح شد.

همچنین درخواست شد تا وظیفه صدور کارت هوشمند به صنف سپرده شود تا از ورود افراد گوناگون برای استفاده از بیمه رانندگان جلوگیری و زمینه برای رانندگان حرفه‌ای فراهم شود.

در بخش مسکن نیز ضمن اشاره به رکود حاکم بر بازار مسکن، عنوان شد که میزان سختگیری در اخذ عوارض و مالیات بسیار شدید است و مانع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شرایط کنونی می‌شود. همچنین مطرح شد که دولت می‌تواند برای جذب سرمایه خارجی از بخش خصوصی کمک بگیرد و به وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد شد که برای پیگیری و تحقق قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار که یکی از معاونان به‌عنوان مسئول پیگیری این قانون معرفی شود.

در ادامه نسبت به نگاه منفعت و درآمد دولت به لجستیک انتقاد شد درحالی‌که لجستیک به‌عنوان موتور محرک شقوق مختلف صنعت باید فرصت محور و از حمایت در راستای رقابت برخوردار باشد. همچنین مطرح شد که قابلیت استفاده از پتانسیل فنی-مهندسی در کشور به‌ویژه در حوزه ریلی بسیار زیاد است و می‌توان از این ظرفیت برای بررسی و رفع مشکلات و چالش‌ها به‌ویژه در بخش ریلی و بهبود وضع بهره‌وری به‌ویژه بیشتر استفاده کرد.

گفتنی است در پایان پانل دوم حامد مظاهریان رئیس این پانل و معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از روسای انجمن‌ها و تشکل‌ها حرفه‌‌ای به خاطر حضور و بیان نقطه نظرات خود، از زحمات شهرام اجتهادی مشاور وزیر راه و شهرسازی به خاطر برگزاری این گردهمایی قدردانی کرد.

نظر شما