شناسهٔ خبر: 52788 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان مازندران:

خانه گفت‌وگو نقطه عطفی در بحث بازآفرینی مازندران/ جزو معدود استان‌های دارای سند حاشینه نشینی هستیم

سعید میرزاپور رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان مازندران گفت: در خصوص پرداختن به مقوله حاشیه‌نشینی جزو معدود استان‌هایی به شمار می‌آییم که با یک وفاق بین دستگاهی و سازمانی، سند حاشیه‌نشینی بر اساس مطالعات وزارت راه تبیین شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید میرزاپور رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان مازندران در خصوص بحث بازآفرینی در این استان اظهار داشت: استان مازندران به‌واسطه شرایط خاص محیطی و ساختاری که از حیث تراکم جمعیت و اقلیم برخوردار است، از موقعیت خطیری در حوزه بازآفرینی پایدار برخوردار است.

وی افزود: حسب این دو موضوع که مشمول برنامه‌های عمران و بهسازی وزارت راه و شهرسازی در استان مازندران است در سال گذشته با رویکرد وزارتخانه که تبیین و تدوین شد، برنامه‌های مدونی را با هماهنگی‌های صورت گرفته با دستگاه‌های دخیل در ذیل ستاد بازآفرینی شهری تبیین شد که آغاز یک طلیعه میمون را در ابتدای کار شاهد بودیم.

میرزاپور در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه بازآفرینی در استان مازندران در سال گذشته با اشاره به تکلیف قانونی طبق برنامه ششم توسعه تصریح کرد: سال گذشته حسب تکلیف قانون برنامه ششم ۸ محله را از مجموع ۴۸ محله‌ای که تکلیف قانونی مجموعه در برنامه است در ۵ سال پیش رو همراه با فعالیت‌های اجماعی مشترک با دیگر دستگاه‌ها آغاز کردیم.

وی ادامه داد: این تعداد محله در کنار ۸ محله دیگری است که وزارت شهرسازی و عمران و بهسازی استان اقدام به اجرای پروژه‌های عمرانی آن‌ها کرده که از محل اعتبارات و ردیف‌های تخصیص داده‌شده بوده است. البته این میزان در سال نخست ۸ محله بود و در سال جاری ۹ محله به‌عنوان اولویتمان تبیین و مشخص‌شده است.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان مازندران با تأکید بر اینکه برنامه‌های ارتقای کیفیت محلات یک برنامه یک یا دوساله نیست، گفت: این برنامه‌ریزی‌ها یک برنامه‌ریزی چندساله را همراه با استمرار طلب می‌کند که این برنامه از گذشته یک برنامه مفصل و مدون است که همچنان ادامه دارد.

وی افزود: اعتقاد ما در استان این است توانستیم در این مسیر گفتمان و ادبیات بازآفرینی را در سطح استان برای متولیان و کسانی که تصمیم گیران و نماینده حاکمیت در استان هستند تبیین و تفسیر کنیم که اتفاق مهم و بزرگی به شمار می‌آید. البته در این مسیر شخص استاندار و معاونان ایشان در این مسیر به‌خوبی همراه ما هستند و دیگر دستگاه‌هایی که جزو ستادهای بازآفرینی هستند در کارگروه‌های مختلف ما را همراهی می‌کنند.

میرزاپور ادامه داد: برداشتمان این است که این حرکت یک اتفاق بزرگ در سال گذشته بود و این قدم برداشتن در این مسیر را ارزنده می‌دانیم. خوشبختانه با تعامل بین دستگاهی با سازمان‌ها و نهادهای مختلف دخیل در امر بازآفرینی حرکت خوبی آغازشده که امیدواریم با توجهات دولت و به‌خصوص شخص رئیس‌جمهور و مقام عالی وزارت این حرکت را تقویت و شاهد یک شروع خوب باشیم.

این مقام مسئول در اداره راه و شهرسازی استان مازندران در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته درزمینهٔ پرداختن به موضوع حاشیه‌نشینی و بافت‌های فرسوده اظهار داشت: در خصوص مبحث حاشیه‌نشینی و احیای بافت‌های فرسوده از ردیف‌های اعتباری وزارت راه و شهرسازی همچنین عمران و بهسازی چند پروژه در دست اجرا بوده و برخی هم به بهره‌برداری رسیده است.

میرزاپور در پاسخ به این سؤال که اقدامات صورت گرفته در خصوص بازآفرینی و احیای بافت‌های فرسوده چقدر توانسته نیازهای مردم منطقه را در حوزه‌های مختلف برآورده کند، گفت: مهم‌ترین اصل فعالیت در حوزه بازآفرینی و اقدامات صورت گرفته منوط به مشارکت‌پذیری و سهم دهی به ساکنان هدف است که در حقیقت به این طریق شاهد سهیم شدن آن‌ها در فرآیند اجرایی اقدامات هستیم.

وی افزود: خوشبختانه در این خصوص با توجه به نگاه موجود در محلاتی که ورود کردیم با توجه ویژه به رویکردهای اجتماعی و بحث مشارکت‌پذیری که یک اصل قلمداد می‌شود شاه توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی بودیم. این توانمندی به‌گونه‌ای بود که اهالی این محلات توانستند نیازهای خودشان را به بهترین شکل برطرف و پیگیری کنند و این برای مجموعه راه و شهرسازی استان مازندران یک اصل به شمار می‌آید.

میرزاپور در این راستا و اقدامات صورت گرفته در استان مازندران در راستای بازآفرینی و احیای بافت‌های فرسوده با اشاره به محله غفاری ساری و امت آباد آمل به‌عنوان نمونه‌های موفق در این زمینه اظهار داشت: در این زمینه محله‌های غفاری  ساری و امت آباد آمل دو نمونه و الگوی مناسب و خوب در این مبحث به شمار می‌آیند. در این محلات توانستیم به بهترین شکل توانستیم با جلسات و نشست‌هایی که در پایگاه‌های محلی برگزار کردیم شاهد مشارکت ساکنان این محلات برای همکاری باشیم.

وی افزود: به این طریق در این محلات ساکنان آنچه برایشان مهم بود را در این جلسات مطرح کردند و با پیگیری این خواسته‌ها یک اتفاق قابل‌توجه را رقم زدند. این مشارکت و در کنار اعضای محلات بودند یک ضرورت است تا بتوانیم به‌عنوان نمایندگان دولت اقدامات را برای مردم تشریح کدیم و به این شکل آن‌ها در اتفاقاتی که در حوزه زندگی‌شان رخ می‌دهد دخیل باشند و این تعلق‌خاطر افراد به محله زندگی‌شان برای ما یک غنیمت به شمار می‌آید.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان مازندران با تأکید بر فعالیت‌های تبلیغی مناسب در خصوص مبحث بازآفرینی و ارائه خوب فعالیت‌ها در سطح استان تصریح کرد: در حوزه تسهیلات مسکن استان مازندران جزو استان‌های پیشرو است و با توجه به شرایطی که مسکن در استان مازندران دارد خوشبختانه این فضا به وجود آمد که توانستیم بیش از ۲هزار و یک‌صد فقره تسهیلات را در سال گذشته به متقاضیان اختصاص دهیم.

وی افزود: این مسئله ازآن‌جهت ارزشمند است که در فضای تبلیغاتی برای شهروندان مازندرانی در رسانه‌های دولتی اعم از صداوسیما و خبرگزاری‌ها و رسانه‌های دیگر که همراه ما بودند موفق شدیم به بهترین شکل جلب متقاضی داشته باشیم که عدد به‌دست‌آمده به نظر مجموعه عمران و بهسازی یک مجموعه قابل‌توجه است.

میرزاپور در این خصوص ادامه داد: در ارائه فعالیت‌های صورت گرفته اعتقاد بر این است کار یک تکلیف است و باید به بهترین شکل این کار را برای ساکنان محلات بابت الگوسازی تبیین و تشریح کرد. در این خصوص اقدام به مستندسازی فعالیت‌های انجام‌گرفته شد تا به این نحو فعالیت‌های صورت گرفته به‌عنوان سرمایه معنوی برای آینده لحاظ و حفظ شود.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان مازندران از دیگر اقدامات مؤثر در بحث بازآفرینی  در این استان را شکل‌گیری خانه گفت‌وگو و بهره بردن از نقطه نظرات اندیشمندان و صاحب‌نظران دانست و تصریح کرد: اقدام قابل‌توجه دیگر در استان بابت بحث بازآفرینی که یک نقطه عطف به‌حساب می‌آید شکل‌گیری خانه گفت‌وگو در مرکز استان است.

وی ادامه داد: این اتفاق فضا و فرصتی است که از نقطه نظرات اندیشمندان و صاحب‌نظران بهره برده و این موضوع را یک گام بزرگ تلقی می‌کنیم. این اقدام با توجه به اقدامات فیزیکی صورت گرفته منجر به شکل‌گیری گروه‌های متخصص شده که بدون شکل باعث یک جهش و یک گام بزرگ در بحث بازآفرینی و احیای بافت‌های فرسوده در استان خواهد شد.

بحث رعایت مقررات ایمنی زلزله در خصوص احیای بافت‌های فرسوده و بحث بازآفرینی در استان مازندران دیگر موضوعی بود که میرزاپور با اشاره به آن اظهار داشت: در این زمینه خوشبختانه اقدامات خوبی صورت گرفته و در همان فرآیند تسهیلات تلاش شد که پایبندی کامل در بحث مقررات ملی را شاهد باشیم. این موضوع برای مجموعه اداره راه و شهرسازی استان مازندران به‌عنوان یک امر و یک نظارت عالیه در حوزه ساختمان تلقی شده و کاملاً به آن وفادار بوده‌ایم.

وی افزود: خوشبختانه در این خصوص فضای عمومی به‌گونه‌ای نیست که ساکنان این محلات به سمت‌وسوی ساخت‌وسازهای کاملاً نابهنجار و ازهم‌گسیخته گذشته بروند و اقدامات خلاف سازه‌ای مشهود را مانند گذشته شاهد نیستیم که این‌یک اتفاق خوب بوده که از محل فرهنگ‌سازی و اعلام هشدارهای طی سال‌های گذشته شکل گرفت. البته در حوزه شهری کماکان مشکلات ازجمله بارگذاری از محل تراکم وجود دارد که باید پیگیری شود.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان مازندران در پایان گفت: استان مازندران در خصوص پرداختن به مقوله حاشیه‌نشینی جزو معدود استان‌هایی که به بهترین شکل به آن پرداخته است. در این مسیر یک وفاق بین دستگاهی و سازمانی ایجاد شد که طی آن توانستیم سند حاشیه‌نشینی را بر اساس مطالعات وزارت راه تبیین کنیم. در این سند همه دستگاه‌ها تکالیفشان مشخص‌شده و که به تائید مقام عالی استان رسیده و با ابلاغ ایشان، دستگاه‌ها مکلف به انجام آن بوده و تکلیف همه مشخص است و اداره راه و شهرسازی استان هم به‌صورت جلسات دوره‌ای این مسائل را کنترل می‌کند که این‌یک اتفاق قابل‌توجه در استان به شمار می‌آید.

نظر شما