شناسهٔ خبر: 52875 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

کارگر، ایمنی، زندگی

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی در یادداشتی ضمن تبریک روز جهانی کارگر، به تشریح الزامات ایمنی در کارگاه های ساختمانی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، متن کامل یادداشت دکتر مظاهریان به شرح زیر است:

امروز روز جهانی کار و کارگر است، ضمن تبریک این روز به تمام زحمتکشان کشورم بخصوص کارگران عزیز شاغل در بخش صنعت ساختمان، لازم می دانم ما مهندسان خود را دربرابر این سوال قرار دهیم که کارگاه های ساختمانی مان تا چه حد ایمن است؟ آیا کارگران عزیز ما در کارگاه های ساختمانی در محیط و شرایطی ایمن قرار دارند؟ تا چه میزانی در برابر بروز حوادث و سوانح آمادگی لازم را داریم؟ آیا در صورت بروز حادثه، پیش بینی برخورداری ازحمایت های بیمه و خدمات تامین اجتماعی را کرده ایم؟

براساس آمار سازمان بین‌المللی کار، در هر ثانیه ۸ حادثه در سراسر جهان روی می‌دهد لذا اگر آسیب پذیری در هر حادثه را یک نفر حساب کنیم، می توان باور کرد در هرثانیه جان ۸ نفر از انسان‌ها با مخاطره و حادثه روبرو است. آمار صدمات انسانی ناشی از کار ساختمانی در جهان بخشی از این حوادث مرگبار را تشکیل می دهد و متاسفانه این آمار در ایران بالا و مایه شرمساری است‌. طبق آماری که توسط یک مقام مسئول در وزارت کار اعلام شده در بخش حوادث کار، ایران در رتبه دوم یا سوم دنیا قرار دارد که آمار بسیار نگران کننده‌ای است و پرحادثه‌ترین حوادث کار نیز برای کارگران ساختمانی رخ می‌دهد. همچنین «بیش از ٤٥ درصد حوادث ناشی از کار در کشور ایران مربوط به بخش ساختمان است، در حالی که این آمار در کشورهای پیشرفته فقط حدود ١٧ درصد از کل حوادث را شامل می شود». بخشی از این آمار به دلیل ماهیت خشن، سخت و فعالیت های پر خطر در فرآیند تولید ساختمان چون تخریب، گودبرداری، حفاری، پی سازی، کار در ارتفاع و ... بوده و همه این ها صنعت ساختمان را جزو صنایع حادثه خیز در جهان و ایران قرار می دهد.

 این در حالی است که فقط با به کار بردن تدابیر ایمنی و رعایت مقررات ملی ساختمان و توجه به مبحث ۱۲ که به موضوع ایمنی و حفاظت در کار می پردازد، به راحتی می توان ایمنی افراد را تامین کرد. به طور کلی بر این باور هستم که اگرچه بخش بزرگی از مسئولیت ایمنی در کارگاه برعهده ما مهندسان است ولی نباید کارفرمایان نیز از مسئولیتی که در این رابطه برعهده دارند شانه خالی کنند. در واقع رعایت ایمنی در کار معیاری برای دور بودن از ریسک بروز خطرات مختلف خواهد بود و همواره باید کارفرمایان در نظر داشته باشند که جدا از بحث اخلاقی و مسیولیت اجتماعی، رعایت ایمنی و کاهش تلفات مالی و جانی در کارگاه های ساختمانی ارتباط مستقیم با افزایش سوددهی اقتصادی، کاهش هزینه ها، صرفه جویی در زمان اختصاص یافته نیز دارد.

 با توجه به همین ضرورت ها در ۵ اسفندماه ۱۳۹۶ از سوی وزارت راه و شهرسازی و دفتر مقررات ملی ساختمان جشنواره نشان تعالی سلامت ، ایمنی و محیط زیست HSE برگزار گردید و باید گفت نشان تعالی HSE ابزاری است برای اندازه گیری معیارهای HSE و در کنار آن وسیله ای برای ایجاد رقابت سالم و علمی در میان سازمان ها، اعم از دولتی و خصوصی برای ارج نهادن به زحمات مدیران، کارشناسان و محققان و کارکنانی خواهد بود که در مسیر سلامت، ایمنی و محیط زیست گام برمی دارند و به طور حتم برای حرفه مندان این نشان در صنعت ساختمان دارای اهمیت ویژه ای است.

ضرورت رعایت ایمنی در صنعت ساختمان درگام نخست باید توسط مهندسان و در گام بعدی از سوی کارفرما و نهایتا خود مردم در خواست شده و باید به سمتی حرکت کرد که ایمنی به خواست عمومی در جامعه تبدیل گردد.

نظر شما