شناسهٔ خبر: 52895 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران اعلام کرد؛

جزئیات پهنه‌های گسلی پرخطر، متوسط و ضعیف منطقه ۲ شهر تهران+ نقشه پلاک به پلاک

گسل منطقه2 شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به منظور رعایت حقوق شهروندان، اطلاع‌رسانی شفاف و مدیریت یکپارچه و هماهنگ، نقشه پهنه‌های گسلی سه نقطه پرخطر، متوسط و ضعیف منطقه ۲ پایتخت را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را مکلف کرد تا با همکاری دستگاه‌های ذی‌مدخل، پهنه‌های گسلی شهر تهران را شناسایی و اعلام کند. در سال ۹۵ پیرو مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نقشه پهنه‌های گسلی شهر تهران با توجه به ضرورت تهیه اسناد پایه و تشخیص مناطق پرخطر با همکاری و محوریت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تهیه شد و در شورای‌عالی به تصویب رسید و ابلاغ شد.

در عین حال بر اساس اعلام نظر شورا، نقشه پهنه‌های گسلی پایتخت برای شهرداری و دستگاه‌های مرتبط ارسال شده است.

به گفته محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران شناسایی پهنه‌های گسلی کمک می‌کند تا ساخت و سازهایی که در این عرصه ها وجود دارد مقاوم‌سازی شوند و اینها ویژگی اسناد تولید شده هستند.

در همین رابطه، محمدسعید ایزدی اعلام کرد: آنچه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در اطلاع عمومی نقشه‌های پهنه‌های گسلی مورد تاکید قرار داده و می‌دهد این است که شهرداری اولا از دادن مجوز ساخت ساختمان‌های بالای ۱۲ طبقه پرهیز کند. همچنین ساختمان‌های حساس همچون پمپ بنزین، بیمارستان، مدرسه و ساختمان‌هایی که ساخت آنها در پهنه‌های پرخطر است، توصیه نمی‌شود.

وی در عین حال تاکید کرده است: به منظور هرگونه سوء‌استفاده از نقشه پهنه‌های گسلی موارد فوق تهیه شده و در اختیار عموم شهروندان قرار می گیرد. البته مردم باید در نظر داشته باشند که نقشه پهنه‌های گسلی از سوی دو مرجع شهرداری تهران و همچنین دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری معتبر است.

در هفته‌های گذشته و در دومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سالجاری (۹۷)، گزارش تدقیق نقشه گسل‌ها و تعیین حرائم آنها در کلانشهرهای تهران، کرمان، مشهد، کرج، تبریز و البرز که توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تهیه شده، مورد بررسی قرار گرفت و به پیشنهاد رئیس شورا (وزیر راه و شهرسازی) مقرر شد تا دستورالعمل اجرایی نقشه‌های گسلی شهر تهران در یکماه آتی تهیه شود و به پیشنهاد شورا برای ضمانت‌های اجرایی لازم به هیات وزیران پیشنهاد تا در این مورد مصوبه هیات وزیران نیز اخذ شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

برای دیدن نقشه پلاک به پلاک پهنه های گسلی منطقه ۲ شهر تهران اینجا کلیک کنید

در دهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۵، مصوبه حریم گسل‌های شهر تهران تصویب شد

http://news.mrud.ir/download?f=2018/03/15/0/66453.jpg

بر اساس اطلاعات درج شده در سایت شهرداری تهران، منطقه ۲ شهرداری تهران، منطقه ۲ از شمال به دامنه رشته کوههای البرز (حد فاصل رودخانه درکه تا محله فرحزاد) از جنوب به خیابان آزادی (حد فاصل میدان آزادی تا میدان توحید)، از شرق (بزرگراه چمران و از غرب خیابان اشرفی اصفهانی و بزرگراه محمدعلی جناح محدود می‌شود. وسعت منطقه بدون احتساب حریم ۴۶.۹ کیلومتر مربع و با احتساب حریم ۹۸.۱ کیلومتر مربع است. همچنین، منطقه ۲ به لحاظ وسعت پس از مناطق ۴، ۲۲، ۲۱ و ۵ رتبه پنجم را بین مناطق ۲۲ گانه داراست. بر اساس سرشماری سال ۹۵، ۶۹۲هزار و ۵۷۹ نفر در این منطقه ساکن اند. منطقه ۲ شهرداری تهران دارای ۹ ناحیه و ۲۱ محله است و تراکم جمعیت در منطقه ۱۵۰ نفر در هکتار است.

تاریخچه منطقه؛

این منطقه که در ابتدای شکل‌گیری به عنوان منطقه ییلاقی سکونتی و خوش آب و هوا مورد استفاده قرار می‌گرفت به تدریج به سمت حوزه سکونتی برای جمعیت رو به رشد تهران پیش رفته است.

در مرحله بعد و به مرور زمان به دلیل ایجاد زیر ساخت های نوین و گسترده و وجود قطعات بزرگ و ارزانی زمین از یک سو و تمرکز فوق‌العاده فعالیت‌ها در مرکز شهر و نزدیکی منطقه به مرکز ثقل شهری و فراشهری کردن نهاد. ایده‌های مربوط به طرح توسعه تهران منجمله طرح ساماندهی نیز در گسترش این فعالیت‌ها در منطقه موثر بوده است. این مشخصات و شرایط مناسب جغرافیایی و اکولوژیک همچنین زمینه مناسبی را برای توسعه جمعیت منطقه ایجاد نموده است.

نظر شما