شناسهٔ خبر: 52988 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) خبر داد:

استقرار نظام لجستیک در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)/ سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد تومانی با همکاری ۴۰ پیمانکار

نشست مطبوعاتی مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از آغاز توسعه محدوده پیشران منطقه آزاد این مجموعه در خرداد ماه سال جاری و خبر داد و گفت: در توسعه این منطقه استقرار نظام لجستیک و بهره‌برداری از فعالیت‌های مرتبط با هوانوردی و حمل و نقل ترکیبی اولویت خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهرام آدم ‌نژاد، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اعلام خبر تصویب طرح جامع شهر فرودگاهی در هیات مدیره این مجموعه گفت: با تصویب این طرح چشم انداز ۵ ساله فرودگاه مشخص شده و به زودی طرح توسعه آغاز می ‌شود.

آدم‌نژاد توسعه هسته فرودگاهی مجموعه را اولویت اصلی طرح های توسعه‌ای شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) دانست و افزود: در کنار توسعه فرودگاه، راه اندازی محدوده پیشران منطقه آزاد تجاری در اولویت قرار دارد. 

وی از آغاز عملیات توسعه منطقه پیشران در ۲۴۰ هکتار از اراضی منطقه آزاد تا آخر خرداد ماه خبر داد و گفت: اولین مرحله از توسعه این محدوده، احداث زیرساخت های لازم از جمله راه های دسترسی، روشنایی و انشعابات آب و برق و گاز است که با اعتباری بالغ بر ۲۵۰  میلیارد تومان و با همکاری ۴۰ پیمانکار در بازه زمانی ۱۸ ماهه به انجام خواهد رسید. 

به گفته آدم‌نژاد، فراخوان برای واگذاری پهنه های محدوده پیشران منطقه آزاد نیز تا پایان بهار منتشر شده و واگذاری این پهنه ها همزمان با عملیات توسعه انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بر لزوم توسعه منطقه آزاد در هماهنگی با فعالیت پروازی فرودگاه تاکید کرد و ادامه داد: در این منطقه به سمت فعالیت هایی چون واردات کالاهای مصرفی نخواهیم رفت. بلکه توسعه فعالیت‌های حمل و نقل ترکیبی و لجستیک در دستور کار قرار دارد.

آدم‌نژاد ادامه داد: هرچند در کشور با کمبود اراضی مواجه نیستیم، اما زمین‌های مطابق با طرح های آمایش سرزمینی محدود هستند و باید با توجه به اهداف تعیین شده برای آن ها استفاده شوند.

وی از ایجاد ۴ پهنه مشخص برای کسب و کارهای متفاوت در محدوده پیشران منطقه آزاد خبر داد و گفت: این چهار پهنه شامل ۴۰ هکتار پهنه اداری و شهر الکترونیک، ۷.۴ هکتار پهنه صنایع خلاق و فرهنگی و هنری، ۲۸.۲ هکتار پهنه فناوری‌های برتر و ۸۷ هکتار پهنه لجستیک می‌شود.

به گفته آدم‌نژاد پهنه اداری با در اختیار داشتن ۳۰۰۰ دفتر کار، مرکز همایش‌ها، نمایشگاه و هتل پذیرای مراکز مالی بین‌المللی و شرکت‌های فعال در منطقه آزاد خواهد بود. همچنین مراکز مرتبط با تولیدات فرهنگی و هنری مانند واحدهای تولید صنایع دستی و استودیوهای انیمیشن و صدا در پهنه صنایع خلاق قرار خواهند گرفت. صنایع مرتبط با فناوری همچون صنایع پزشکی، فناوری نانو و ... نیز در پهنه فناوری‌های برتر مستقر می‌شوند.

اتصال شرق و غرب شهر فرودگاهی با راه‌آهن

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در ادامه به بیان ویژگی‌های خاص شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در ارتباط با موضوع لجستیک پرداخت و گفت: این مجموعه در نزدیکی پایتخت ایران و در مرکز جمعیت ۳۰ میلیونی قرار دارد و به جز حمل و نقل دریایی، به تمام اشکال حمل و نقل اعم از هوایی و زمینی و ریلی دسترسی دارد.

شهرام آدم‌نژاد از آغاز روند جذب سرمایه‌گذار برای توسعه بندر خشک در آینده نزدیک خبر داد و افزود: مجموعه شهر فرودگاهی میان دو خط ریلی قرار گرفته است و بنا داریم با احداث یک خط آهن شرق به غرب این دو خط را به هم متصل کنیم. کار مطالعاتی احداث این خط انجام شده و عملیات اجرایی احداث آن نیز تا سال آینده آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: تهران در حال حاضر با مشکل لجستیک روبرو است. زمین‌های زیادی تحت عنوان بارانداز در نقاط مختلف شهر وجود دارند و طبق برآوردهای ما بیش از ۱۵ میلیون تن خرده بار در تهران جابجا می‌شود. این مساله در کنار بارهای ورودی به تهران و کالاهای ترانزیت که از این شهر عبور می‌کنند باعث ایجاد مشکلات زیادی از جمله ترافیک در شهر تهران شده است.

آدم‌نژاد از مذاکره با شورای شهر تهران و شهرداری این شهر برای رفع معضل لجستیک خبر داد و گفت: پیشنهاد دادیم که تمام باراندازهای تهران به شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) منتقل شود. چراکه زمین در این مجموعه کم ارزش‌تر از سطح تهران است اما دسترسی بهتری به تمام شیوه‌های حمل و نقل دارد.

وی افزود: باید توجه شود که منظور از توسعه لجستیک، تنها احداث انبار و انبارداری نیست. ما نیاز به ساخت انبارهای پیشرفته در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) داریم، اما در کنار این مساله باید شیوه‌های تولید و توزیه نیز در این مجموعه توسعه پیدا کند. در بحث لجستیک استانداردهای بین‌المللی زیادی وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد.

به گفته آدم‌نژاد، برای استقرار نظام لجستیک در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) سعی بر آن شده که بازیگران مطرح بین المللی در این حوزه به کار گرفته شوند و از همین رو با بیش از ۶۰ شرکت مرتبط داخلی و خارجی مذاکره شده است.

احداث شهر سایبری در فرودگاه امام خمینی (ره)

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) همچنین به توسعه پهنه فرودگاهی در این مجموعه اشاره کرد و گفت: ترمینال سلام با استفاده از تجهیزات داخلی تجهیز شده و در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد. با افتتاح این ترمینال سالانه ۵ میلیون نفر به ظرفیت فرودگاه اضافه می‌شود.

آدم‌نژاد درباره ترمینال ایران‌شهر نیز گفت: ایران‌شهر پروژه بزرگی است و به همین دلیل مشکلات خاص خود را نیز دارد. اما برای پس از فراخوان برای جذب سرمایه‌گذار، پیشنهادات قابل توجهی دریافت کردیم که این پیشنهادات اکنون برای بررسی در روند اداری قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: برای استقرار سازمان شرکت شهر فرودگاهی و برجسته شدن فرودگاه در عرصه جهانی اقدامات زیادی انجام شده. به عنوان مثال پس از بازدیدهایی از مناطق آزاد کیش، کره جنوبی و مالزی و  مناطق ویژه اقتصادی همچون فرودگاه پیام، تفهیم مفاهیم سرمایه‌گذاری صورت گرفته و طرح‌های توسعه‌ای تدوین شده‌اند.

مدیر عامل شرکت سهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در ادامه از تاسیس پهنه‌ای با عنوان شهر سایبری در منطقه آزاد این مجموعه خبر داد و گفت: در این پهنه عملیات سایبری و شهر هوشمند مدیریت خواهد شد.

آدم‌نژاد ادامه داد: در چند سال آینده بسیاری از فعل و انفعالات بازار به دنیای مجازی وارد شده و شاید دیگر شاهد مفاهیمی همچون پاساژ و مغازه برای خرید و فروش کالا نباشیم. برای ورود به این عصر کلانشهر تهران نیاز به زیرساختی با عنوان شهر سایبری دارد.

به گفته وی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) قصد دارد این زیرساخت را برای تهران فراهم کند.

نظر شما