شناسهٔ خبر: 52989 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین مطرح کرد:

یازده راهکار تحقق اهداف برنامه‌ریزی شهری و افزایش کیفیت زندگی شهری/توجه به جنبه‌های اجتماعی پروژه‌های عمرانی/ پیاده محوری و توجه به سیما و منظر شهری

مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: خانه و شهرِ مناسب باید بتواند حال ساکنان و شهروندانش را خوب کند تا در پی آن شاهد ایجاد آرامش، نشاط و سرزندگی در شهرها باشیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، مسعود حق لطفی با اشاره به مکاتبه انجام شده با داود محمدی نماینده مردم شهرستانهای قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی و رییس کمیسیون اصل ۹۰ در این خصوص عنوان کرد: افزایش سطح کیفیت زندگی شهری به عنوان کلیدی ترین مفهوم در برنامه ریزی شهری، واحد اساسی پایداری شهری و در ارتباط مستقیم با نیازهای بشر می باشد.

حق لطفی اضافه کرد: دخالت دادن شاخص‌های اجتماعی و کیفی در مطالعات برنامه ریزی و اهداف توسعه و عمران شهری و منطقه ای دارای  جایگاه ویژه و مهم ترین عامل رقابت، بین شهرهای امروزی هستند

وی با بیان این مطلب که کیفیت زندگی به عنوان بر هم کنش میان منابع، امکانات و فرصت‌های فراهم شده برای تامین نیازهای انسانی و همچنین دریافت، ارزیابی و رضایت افراد و گروهها از برآورده شدن نیازهایشان در یک مکان خاص در نظر گرفته شده است خاطر نشان کرد: بر این اساس در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، برنامه ریزان در تلاش برای نمایش سطوح کیفیت زندگی در بخشهای مختلف جغرافیایی هستند تا از این طریق بتوانند راهکارهای بهینه ای را برای بهبود و افزایش کیفیت زندگی بیابند.

مدیر کل راه و شهرسازی با اشاره به برخی راهکارهای محقق شدن اهداف برنامه ریزی شهری و افزایش سطح کیفیت زندگی شهری، گفت: با توجه به گستردگی و فراگیری موضوعِ شهر و شهروند، موانع، مشکلات و موارد در این حوزه بسیار بوده و نظریه‌ها و راهکارهای متفاوتی هم برای بررسی و رفع آنها ارایه گردیده است، لیکن با توجه به اولویت و شرایط موجود برخی از این راهکارها جهت بررسی، پیگیری و عملیاتی شدن در سطوح ملی و استانی تدوین و اعلام شده است.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی یازده برنامه ی پیشنهادی در راستای محقق شدن اهداف برنامه ریزی شهری و افزایش سطح کیفیت زندگی شهری به شرح زیر می باشد:

  • ایجاد قابلیت پیاده روی در شهرها با توجه به اینکه سالهاست اراضی آزاد شهر به نفع تردد خودروها تغییر کاربری پیدا کرده و به سواره رو تبدیل شده‌اند.
  • زیباسازی منظر شهری با اجرای پروژه‌های عمرانی با استفاده از حداکثر ظرفیت خلاقیت و نوآوری طراحان و مهندسان از طریق برگزاری مسابقات طراحی.
  • تبدیل شهرها به مکانی جذاب و منحصر به فرد برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و تفریحی.
  • اعمال نوع متفاوت و مطلوب تغییر کاربری به این معنا که برخی از اماکن و اراضی موجود در شهر قابلیت تبدیل به فضاهای عمومی را دارندو توسط مدیریت شهری تملک و به نفع شهروندان تغییر کاربری پیدا کنند
  • انتقال زندانها و پادگانها و کارخانه‌ها از داخل محدوده شهرها به خارج محدوده و تبدیلآن اراضی به فضاهای عمومی.
  • دنبال کردن پروژه‌های روسطحی و زیر سطحی ، به این معنا که با ساماندهی میادین مهم شهر و بزرگراه ها و بهره گیری از فضاهای زیرین پروژه‌هابه منظور سبک سازی عبور و مرور در سطح شهر اقدام شود.
  • اولویت به پروژه‌های مقصد محور و ایجاد معابر و مکانهایی جهت فضاهای تفرجگاهی و گردشگری با امکانات موجود.
  •  استفاده از مدل متفاوتیجهتساخت بزرگراهها ، باتوجه به مشکلات مالی شهرداریها و وجود ابرپروژه‌های نیمه کاره سطح شهر که موجبناامنی و برهم ریختگی و بی نظمی منظر شهری شده اند،مدیریت شهری می تواند باانعقاد قراردادهای "ساخت، بهره برداری و انتقال (B.O.T)" فی مابین شهرداری و شرکت‌های سازنده باتجربه نسبت به تکمیل پروژه‌ها اقدام نماید به این منظور برای مدتی مشخص کلیه سود حاصل از بهره برداری پروژه‌های مذکور به سازنده تعلق گرفته و پس از بازگشت اصل و سود سرمایه پروژه به مدیریت شهری منتقل می شود.از این شیوه به جهت مقاوم سازی پل‌ها ، اصلاح شیب آنها و کفسازی و زیر سازی معابر و بزرگها نیز می توان بهره برد.
  • ایجاد هماهنگی میان دستگاههای خدمات رسان به منظور ایجاد کانال انرژی به منظور قرارگرفتن کلیه تاسیسات شهری به جهت جلوگیری از تخریب مکرر پیاده روها.
  • تهیه و اجرای طرحهای ساماندهی رودخانه‌های داخل محدوده شهرها با هدف عبور سیلاب با رعایت اصول فنی و مدیریت آب در سالهای خشکسالی و همچنین ایجاد منظر شهری مناسب .

 

نظر شما