شناسهٔ خبر: 53088 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در دیدار با وزیر اقتصاد گرجستان بیان کرد:

تلاش برای توسعه کریدورها و ایجاد هدفگذاری‌های اقتصادی بین ۲ کشور/ همکاری ایران و گرجستان در ایجاد تأسیسات لجستیکی/ تأکید بر پیشبرد روابط در حوزه حمل و نقل چندوجهی

جلسه وزیر راه و شهرسازی در دیدار با هیئت اقتصادی گرجستان با بیان اینکه همکاری در حوزه حمل و نقل چندوجهی یکی از پروژه‌های مورد نیاز و مناسب برای پیگیری در این شرایط به شمار می‌رود گفت: برای تحقق این امر به تعدادی شرکت‌های حمل و نقلی چندملیتی بین ۲ کشور نیاز داریم  تا بتوانیم بار را از مقصد هند توسط ایران و گرجستان به اروپا منتقل کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دیدار با دمیتری کومسیشویلی معاون اول نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد گرجستان و هیئت همراه دیدار و درخصوص مسائل اقتصادی و پروژه‌های عمرانی به گفتگو پرداخت.

آخوندی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی نسبت به برگزاری این جلسه درخصوص همکاری ایران در بحث توسعه کریدورها اعلام آمادگی کرد و گفت: به تصور من ارتباط بین ایران و گرجستان تا این لحظه بیشتر در جهت رفع موانع بوده که امیدواریم از این پس بتواینم اقدامات مثبتی را در حوزه‌های موجود به انجام رسانده و از ظرفیت ایجاد شده حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما هم‌اکنون علاقمند به توسعه کریدورها چه در مسیر شمال به جنوب به سمت غرب و چه کریدور ترکیه – ایران - آذربایجان و گرجستان بوده و فکر می‌کنیم که تحقق این امر نیز نیازمند اقدامات مکمل است.

وی با اشاره به سفر اخیر انجام شده به کشور هندوستان نیز بیان کرد:  ما در این سفر خواستار برگزاری یک جلسه معرفی و بازاریابی برای کریدور جنوب – شمال و جنوب – غرب شدیم که قرار شد این جلسه در ماه سپتامبر در تهران با حضور هند، روسیه، آذربایجان، ترکیه و شما برگزار شود.

آخوندی در این‌باره خاطرنشان کرد: در حال حاضر فردی را در جایگاه مدیریت کریدورهای کشور منصوب کرده‌ایم تا در صورت بروز هرگونه مشکل در بخش‌های مختلف حمل و نقل، گمرک و بندر به رفع آن بپردازد.

این مقام مسئول با تأکید براینکه تمامی تلاش ما براین است تا بتوانیم برای کریدورهای مذکور یک هدفگذاری کمی و اقتصادی مناسب داشته باشیم گفت: ما در ایران به احداث تعدادی لجستیک پارک نیاز داریم که به شما نیز پیشنهاد می‌کنیم درصورت تمایل برای ایجاد تأسیسات لجستیکی از این مسیر استفاده کرده و از ظرفیت بنادر جنوبی و شمالی کشور ما بهره‌مند شوید.

وزیر راه و شهرسازی همچنین نسبت به همکاری ایران در ایجاد تأسیسات لجستیکی در سایر مناطق مورد نیاز از سوی کشور گرجستان نیز اعلام امادگی کرد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در اشاره به بحث راه‌آهن قزوین- رشت – آستارا نیز بیان کرد: عملیات این پروژه هم‌اکنون در حال اجرا بوده و امید است بخش قزوین – رشت آن تا ماه‌های سپتامبر و اکتبر فعال و زیربار ترافیک رود.

آخوندی با بیان اینکه همکاری در حوزه حمل و نقل چندوجهی نیز یکی از پروژه‌های مورد نیاز و مناسب در این شرایط است گفت: برای تحقق این امر به تعدادی شرکت‌های حمل و نقلی چندملیتی بین ۲ کشور نیاز داریم  تا بتوانیم بار را از مقصد هند توسط ایران و گرجستان به اروپا منتقل کنیم، در این راستا به شما و تجار و فعالان اقتصادی کشور خودمان توصیه می‌کینم به این عرصه نیز ورود پیدا کنند.

وی بحث‌های نرم‌افزاری و حمایت از سرمایه‌گذاری را از دیگر موضوعات قابل بررسی و گفتگو بین ۲ کشور اعلام کرد و گفت: ما در حوزه مسائل بانکی نیاز به شفافیت و پشتیبانی بیشتر از سوی گرجستان داریم چراکه نهایتا اگر فعالیت‌های تجاری بین ۲ ملت راه‌اندازی شود قطعا نیازمند مبادلات بانکی در این حوزه خواهیم بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه رویکرد وزارت راه وشهرسازی در این بخش مثبت و در جهت رفع موانع است گفت: در حوزه توریست نیز بسیار از استقبال مردم کشورمان برای سفر به گرجستان خوشحال بوده و علاقمند به پذیرایی از دوستان گرجی خود در ایران هستیم.

آخوندی در پایان ضمن ابراز امیدواری برای افزایش هرچه بیشتر روابط بین ۲ کشور در خصوص پروژه بندرآناکلیا واقع در کشور گرجستان نیز بیان کرد: ما خواستار ارائه اطلاعات این پروژه به پیمانکاران ایرانی هستیم تا در صورت برخورداری از قدرت رقابت لازم در این بخش ورود پیدا کنند./

نظر شما