شناسهٔ خبر: 53096 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون ساختمان و مسکن وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

نباید محیط زیست قربانی راه‌سازی شود/ لزوم توجه به معماری راه در راهسازی‌های کشور

حامد مظاهریان معاون ساختمان و مسکن وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت موضوع معماری راه در فرایندهای راه سازی گفت: توجه به این موضوع می‌تواند رعایت حقوق عمومی در زمینه های محیط زیست را تضمین کرده و به افزایش کیفیت فضای حرکتی منجر شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان، معاون ساختمان و مسکن وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز به کار همایش بین‌المللی معماری منظر در خاورمیانه ضمن خوشامدگویی به حاضران این همایش گفت: ۱۰ سال پیش در دانشگاه تهران، پیشنهادی برای انجام پژوهش در موضوع معماری راه در کشور به مسیولین وقت وزارت راه ارایه شد، ولی به این  پیشنهاد توجه نشد و مورد شک و شبهه قرار گرفت.

وی ادامه داد: در سال های بعد و یا تغییر دولت، دکتر آخوندی در مقام وزیر، خود موضوع معماری راه را دنبال کردند و آن را به گفتمانی در درون وزارتخانه تبدیل کردند.

مظاهریان با اشاره به تاثیر معماری راه در افزایش کیفیت سفرها گفت: اکنون با پشتیبانی وزیر بخش‌های مختلف در راه و معماری و شهرسازی توجهشان را به موضوع معماری راه به مثابه راهی برای بهبود کیفیت زندگی مردم معطوف کرده‌اند و در قراردادهای مرتبط با راه این موضوع مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی بر اهمیت پرداختن به موضوع معماری راه در شرح خدمات طراحی راه ها نیز تاکید کرد و ادامه داد: ما در ابتدای راه هستیم و هنوز هیچ پروژه کاملی با توجه به موضوع معماری راه اجرا نشده است. اما گفتمان ایجاد شده بین متخصصان منظر و مدیران دولتی موجب شده تا منظر راه به محل توجه تبدیل شود. اکنون لازم است شرح خدمات معماری به گونه‌ای اصلاح گردد که در آن معماری راه بر مبنای مشخص، شرح خدمات و حق الزحمه مناسب در آن دیده شود.

مظاهریان به نقش معماری راه در حفظ محیط زیست نیز اشاره کرد و گفت: در بسیاری از مواقع در فرایند شکل گیری راه، متاسفانه محیط زیست قربانی راه سازی می‌شود.

وی ادامه داد: باید با توجه به معماری راه در هنگام آغاز فرآیند‌های راه سازی سناریو هایی دوستدار محیط زیست برای ساخت و ساز راه ها تدوین شود و استفاده از مصالح مناسب در دستور کار قرار گیرد.

معاون ساختمان و مسکن وزیر راه و شهرسازی در ادامه به نقش سازمان‌های مردم نهاد در تامین حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: ماNGOها را به عنوان میانجی‌هایی میان دولت و مردم می‌دانیم که در صورت لزوم می‌توانند قدرت را مهار کنند.

وی ادامه داد: هنگامی که قدرت می‌خواهد حقوق عمومی را که در این مورد محیط زیست و فضای حرکتی است، مورد تعرض قرار دهد، این وظیفه سازمان‌های مردم نهاد است که مداخله کرده و از این اتفاق جلوگیری کنند.

مظاهریان در انتها ضمن تشکر از فدراسیون بین المللی معماری منظر و انجمن متخصصان فضای سبز و منظر ایران به خاطر برگزاری این همایش گفت: خوشحالم که این همایش در وزارت راه و شهرسازی برگزار شده و نتایج آن قطعا مورد توجه مدیران دولتی قرار خواهد گرفت.

گفتنی است همایش بین‌المللی معماری منظر در خاورمیانه با همت فدراسیون بین المللی معماری منظر و انجمن متخصصان فضای سبز و منظر ایران و با همکاری معاونت ساختمان و مسکن، ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت ماه در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار می‌شود. در این همایش متخصصان و پژوهشگرانی از کشورهای ایران، روسیه، ایالات متحده آمریکا، صربستان، سوئد، سوییس، آلمان، لبنان، ایتالیا و اسپانیا به ارائه جدیدترین یافته‌ها و نتایج پژوهش‌های خود خواهند پرداخت.

نظر شما