شناسهٔ خبر: 53134 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

خیراله خادمی خبر داد:

ابلاغ برنامه كاری مشترك شركت ساخت و سازمان راهداری طی ۳ ماه آینده

خیرالله خادمی معاون وزیر راه وشهرسازی از همفكری با رئیس سازمان راهداری به منظور تهیه برنامه كاری مشترك بین شركت ساخت و توسعه و سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای طی ۳ ماه آینده خبر داد و گفت: شیوه‌های كاری در آینده نزدیك ابلاغ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خیراله خادمی معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل كشور در نخستین گردهمایی روسای ادارات راهداری و حمل ونقل جاده‌ای حمل ونقل كشور ضمن تشریح مختصری از نحوه تشكیل شركت ساخت و توسعه با اشاره به برنامه‌های مشترك و همفكری‌های انجام شده بین این شركت و سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای اظهار داشت: با توجه به سهم ۹۱ درصدی بار و ۸۷ درصدی مسافر جاده‌ از حمل ونقل كل كشور به عظمت كار سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای پی مي‌بریم و اینكه راهبری و مدیریت این تشكیلات كار بسیار بزرگی است.

وی در ادامه با توجه به عدم تناسب میان حجم جاده‌های موجود با شبكه حمل ونقل كشور گفت: از نظر حمل ونقل جاده‌ای ایران از بین ۹۴ كشور در رتبه ۷۰ قرار دارد. علی‌رغم اینكه طول جاده‌ای كشور با احتساب راه‌های روستایی مناسب است اما طول مسیرهای باری كشور كم بوده كه برای رفع این كمبود باید ۲۰ هزار كیلومتر آزادراه و بزرگراه در كشور ساخته شود تا به كمتر از عدد میانگین جهانی دست یابیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رتبه ایران در تصادفات در جهان بیان داشت: ایران از نظر تصادفات در رتبه ۲۵ جهان و در منطقه خارومیانه بعد از عراق در رتبه دوم قرار دارد.

مدیرعامل ساخت توسعه و زیربناهای حمل ونقل تاكید كرد: باید توجه داشت كه برآورد خسارت‌های ناشی از حوادث‌های رانندگی كشور در طول یك سال ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده كه بیشتر از اعتبارات نگهداری و ساخت جاده‌های كشور و نشان دهنده نیاز برنامه‌ریزی كلان است.

خادمی بیان داشت: وقت آن رسیده كه شركت ساخت و توسعه و سازمان راهداری با همفكری به راهكار مناسب در راستای پاسخگویی به اين سوالات كه ( كجا و در كدام شبكه كار انجام شود؟ برای راهداری اقدام شود یا راهسازی؟ و با كدام یك از روش‌های سنتی یا ودرن كار انجام شود؟) دست یابیم، تنها راه پاسخ‌گویی به این سوالات برمبنای آمار اطلاعات نزد سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای است.

این مقام مسئول تصریح كرد: باید اطلاعات و آمار ادارات شهرستان‌ها به درستی و با دقت كامل انجام شود تا بتوانیم تصمیمات درست در سطح كلان كشور اتخاذ كنیم. زیرا در غیر این صورت باعث خسران كشور خواهیم شد.

وی با بیان اینكه اولویت‌ها در شركت ساخت و توسعه بر روی راه‌های شریانی است گفت: گره‌های موجود در كریدورهای داخلی شناسایی و اقدامات لازم انجام شده یا در دست اقدام است اما امیدواریم با همكاری سازمان راهداری موفق به شناسایی نقاط بیشتری شده و سپس با اولویت‌بندی جهت رفع آن و برنامه‌های كاری قرار دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سهم ۶۰ درصدی تصادفات رخ به رخ در حوادث جاده‌ای بیان داشت: به نظر می‌رسد باید به سمت توسعه بزرگراه و تفكیك خطوط در جاده‌ها بپردازیم.

خادمی افزود: باتوجه به كمبود منابع مالی باید روش‌های مشاركت بخش خصوصی در پروژه‌ها تغییر یابد و بودجه محدود را براساس اولویت پروژه‌ها تخصیص دهیم.

مدیرعامل شركت ساخت و توسعه حمل ونقل با اشاره به جلسات مشترك با رئیس سازمان راهداری طی هفته‌های اخیر از اقدام برای تهیه برنامه كاری مشترك خبر داد و گفت: طی ۳ ماه آینده به نتایج عملیاتی دست خواهیم یافت و شیوه كاری در آینده‌ای نزدیك به ادارات ابلاغ خواهد شد.

وی با اشاره به هماهنگی كامل در ستاد وزارت راه وشهرسازی گفت: از ادارات راهداری و حمل ونقل جاده‌ای شهرستان‌ها درخواست می‌شود با بخش‌های ساخت و توسعه و همچنین با بخش‌های بهره‌برداری همكاری كامل را داشته باشند تا بتوانند با كمك یكدیگر موفق به باز شدن گره‌ها شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین تاكید كرد: در جلسات مربوط به تصویب طرح‌ها نقطه نظرات خود را محكم مطرح كنید و حتما در این جلسات حضور یابید.

خادمی در ادامه داد: روش‌های سنتی با وضعیت فعلی بودجه امكان پذیر نیست. به طوری كه هم‌اینك هزینه ساخت یك كیلومتر جاده ۲ میلیارد تومان، جاده كوهستانی ۵ میلیارد تومان و برخی جاده‌های معمولی نیز تا ۳.۵ میلیارد تومان برآور شده است كه ۷۰ درصد هزینه‌های آن مربوط به هزینه حمل مصالح است. لذا برای كاهش هزینه‌ها باید كارها را تجميع كنيم.

وی همچنین از همكاری و همفكری به منظور اتخاذ تصمیمات مشترك برای زمان تحویل پروژه و اعمال نظر در خصوص مسائل مربوط به ایمنی راه‌ها با رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خبر داد و گفت: نقطه نظرات ادارات راهداری و حمل ونقل جاده‌ای در بخش ایمنی راه بسیار مهم است اما باید مسائل مربوط به ایمنی با توجه به شرایط بودجه و ماهیت پروژه تنظیم شود.

نظر شما