شناسهٔ خبر: 53242 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در مراسم رونمایی از کتاب برنامه‌ریزی و تمرکززدایی مطرح کرد؛

تشریح مفهوم حکمروایی محلی در کتاب برنامه‌ریزی و تمرکززدایی/ سازماندهی منابع آب و توجه به تجربیات ایران و جهان در مواقع بحران

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم رونمایی از کتاب برنامه‌ریزی و تمرکززدایی فضاهای متعارض برای اقدام جمعی در جهانِ جنوب، گفت: این کتاب، جنبه‌های واقعی و عملیاتی در حوزه‌های مهم همچون مطالعات شهری و هم در حوزه‌های مرتبط با آب که هم‌اکنون اصلی‌ترین بحث شهری ما است را دارد و تجربیات خوبی را به رشته تحریر درآورده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم رونمایی از کتاب برنامه‌ریزی و تمرکززدایی فضاهای متعارض برای اقدام جمعی در جهانِ جنوب که خود ترجمه آن را با همکاری سمانه افشاری برعهده داشته است، ضمن اظهار خرسندی از حضو در نمایشگاه کتاب و دیدار با اهل قلم و اهل نشر، اعلام کرد: این کتاب، کار جدیدی نیست و مربوط به سال ۹۱ است و مربوط به زمانی است که هنوز مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را نپذیرفته بود. این کتاب به همت سرکارخانم سمانه افشاری در نشر آگاه ویرایش مجدد شد و در حال حاضر در خدمت دوستان قرار دارد.

عضو کابینه دولت دوازدهم در توضیح این کتاب به مقدمه‌ای پرداخت و گفت: مفهوم برنامه‌ریزی غیرمتمرکز یک مفهوم بسیار متعارضی است و از جمله مسائلی است که مرتب در مورد آن صحبت می‌شود و فکر می‌کنم فهم واقعی از آن بسیار محدود است که آخر کار مراد  از این بحث چیست؟.

وی ادامه داد: معتقدم با آمدن مباحث جهانی‌شدن و شکل‌گیری مقیاس‌های فراملی و جهانی، مقیاس محلی و مقیاس‌های منطقه‌ای در تعارض جدی با مقیاس‌های بین‌المللی قرار گرفتند و می‌گیرند. با وجود آنکه همگان از برنامه‌های غیرمتمرکز صحبت می‌کنند اما در عمل وقتی این موضوع می‌خواهد تحقق پیدا کند با تعارض قدرت فراوانی هم در حوزه حکومت و در تعارض قدرت با دولت محلی قرار می‌گیرد و هم در حوزه اقتصاد مشکل بسیار جدی پیدا می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در هر صورت مقیاس‌های بین‌المللی، کاملا می‌توانند مقیاس‌های محلی را درنوردند و آنها را از گردونه خارج کنند.

وی با طرح پرسش‌های بنیادینی، گفت: وقتی از تمرکززدایی صحبت می‌کنیم آیا منظورمان یک قدرت مرکزی است که تفویض اختیار نمایندگی به محلات کرده است یا برای حوزه‌های محلی در یک سطحی از حکمروایی پذیرفته که آنها بتوانند حکمروایی مستقل داشته باشند؟. این هم بحث پیچیده‌ای است که ما کمتر به آن توجه می‌کنیم.

آخوندی یادآور شد: عملا آنچه که ما در ایران از بحث تمرکززدایی مرادمان است، بیشتر به قدرت متمرکز، معنا می‌شود ولی این قدرت متمرکز به یکسری از مقامات محلی نیز تفویض اختیار می‌کند. نتیجه این نوع نگاه اینگونه می‌شود که برای دولت محلی اساسا اصالتی در هیچ سطحی قائل نیست در بسیاری از جاها می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و می‌تواند بیشتر یک نوع حالت عدم انسجام و عدم پذیرش مسئولیت در برابر آنچه که انجام داده می‌شود، تعبیر شود.  

وزیر راه و شهرسازی گفت: این کتاب دو ویژگی دارد که تصمیم به ترجمه آن گرفتیم. یک ویژگی‌اش تشریح مباحث نظری و مقیاس است و اینکه چگونه تعارض‌ها در روبه‌رو یا کنار هم قرار می‌گیرند و مفهوم سطوح حکمروایی در ایران را، باز می‌کند.

عضو کابینه دولت دوازدهم اعلام کرد: ما در ایران هنوز مفهومی تحت‌عنوان حکمروایی محلی را در نظام رسمی به رسمیت نشناختیم. آنچه که می‌گوییم بیشتر مدیریت محلی است که نمایندگی دارد از مدیریت مرکزی و در واقع عملا ادامه حاکمیت مرکزی است.

آخوندی تاکید کرد: این کتاب از جهت نظری، گره‌ها را باز می‌کند و به افرادی که می‌خواهند راجع به نظام غیرمتمرکز فکر کنند، کمک می‌کند که چگونه باید این موضوع و چالشِ مقیاس را هم در حوزه اقتصاد و هم در حوزه مدیریت، بپذیرند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: نکته بسیار مهم این است که اگر ما حکمروایی را به عنوان سازماندهی عمل جمعی بپذیریم آن کسی که در سطح محلی می‌خواهد عمل جمعی را سازماندهی کند در واقع باید بداند که سازماندهی عمل جمعی فقط در توزیع منابع نیست، تولید منابع محلی هم هست. تولید منبع قدرت و منبع ثروت هم هست.

وی خاطرنشان کرد: این کتاب، جنبه‌های واقعی و عملیاتی در حوزه‌های مهم همچون مطالعات شهری و هم در حوزه‌های مرتبط با آب که هم‌اکنون اصلی ترین بحث شهری ما  است را دارد و تجربیات خوبی را به رشته تحریر درآورده است. همچنین در این کتاب، در حوزه سازماندهی آب هم، نمونه‌های بسیار خوبی وجود دارد که می‌تواند موردتوجه قرار بگیرد.

آخوندی در ادامه یادآور شد: از دکتر مظفر صرافی تشکر می‌کنم که تجربه ایران را در این زمینه به کتاب افزودند. به نظر من کار دکتر صرافی کار بسیار ارزشمندی است و به غنای کتاب افزوده است.

آخوندی گفت: امیدواریم در حد بضاعت ما کاری باشد در نشر معرفت و بتواند به مفهوم بسیار پیچیده در حکمروایی که همانا مفهوم تمرکززدایی است، کمک کند.

برچسب‌ها:

نظر شما