شناسهٔ خبر: 53264 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل:

به کمپانی ایرباس اعلام کردیم موضع خود را روشن کند/ پولی پیش ایرباس و بویینگ نداریم

اصغر فخریه کاشان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با اشاره به این موضوع که ایران انتظار دارد شرکت ایرباس در هفته پیش رو مواضع خود را در مورد فروش هواپیما به ایران روشن کند، گفت: برای جلوگیری از خسارت احتمالی، پولی به عنوان پیش پرداخت به ایرباس و بویینگ پرداخت نشده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از فارس، اصغر فخریه‌کاشان  درباره تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر خروج‌ از برجام و تأثیر آن در قراردادهای خرید هواپیماهای پسابرجامی، گفت: باید صبر کنیم تا مشخص شود عکس‌العمل اروپایی‌ها با این تصمیم ترامپ در برجام چه خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه فعلاً زود است که درباره تصمیم اروپایی‌ها قضاوت کنیم، ادامه داد: باید منتظر بود تا دید شرکت‌های هواپیمایی چه موضعی خواهند گرفت و متناسب با این موضع اروپایی‌ها، ما هم تصمیمات خود را اتخاذ خواهیم کرد.

‌مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در پاسخ به این سؤال که آیا موضوع خروج آمریکا از برجام در قراردادها لحاظ شده بود یا خیر؟ پاسخ داد: موضوع خروج از برجام در قراردادها پیش‌بینی نشده بود و قرار نبود که این چنین پیش‌بینی داشته باشیم. اما این موضوع پیش‌بینی شده بود که ‌اگر کمپانی‌های سازنده هواپیما نتوانند به ما هواپیما بدهند، طوری عمل کنیم که ما خسارتی نبینیم و وجهی پیش آنها نداشته باشیم؛ همه این پیش‌بینی‌ها انجام شده و در قرارداد گنجانده شده است تا بدین ترتیب ما ضرر و زیانی نبینیم. 

فخریه کاشان تأکید کرد: ما هیچ پولی پیش کمپانی‌های سازنده هواپیما نظیر ایرباس و بوئینگ نداریم تا در صورت توقف قراردادها، ضرر و زیان ببینیم.

وی افزود: البته طبیعی است که وقتی دولت‌ها به کمپانی‌های سازنده هواپیما اجازه همکاری با ما را ندهند آنها هم نمی‌توانند چیزی را صادر کند؛ به هر حال ما در این قراردادها فقط می‌توانستیم، بخش مربوط به خود را محکم کنیم که ضرری متوجه ما نشود. 

‌مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل درباره سرنوشت دو فروند ایرباسی که قرار بود تا پایان سال میلادی جاری وارد ناوگان هما شود، توضیح داد: باید منتظر بود و دید که کمپانی ایرباس در این باره چه تصمیمی می‌گیرد.

وی درباره رایزنی با کمپانی ایرباس پس از خروج آمریکا از برجام، اظهار داشت: به کمپانی ایرباس اعلام کرده‌ایم که موضع خود را در این شرایط به ما اعلام کند؛ پیش‌بینی می‌شود در این هفته‌ ایرباس موضع خود را درباره قراردادهای خرید هواپیما اعلام کند.

نظر شما