شناسهٔ خبر: 5338 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

جهانگیریان خبر داد:

الزام ایرلاین‌ها به ارائه خدمات در زمان تاخیر/ آنتونف۱۴۰مجوز پرواز ندارد/ ۸۰درصدتاخیرها خارج از اراده ایرلاین‌ها/ تغییر مجوز ایرلاین‌ها

علیرضا جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این‌که در نوروز امسال دو میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر از فرودگاه‌های کشور جابه‌جا شده‌اند گفت: انتظار داریم این میزان مسافر در نوروز ۹۴ با رشد هفت تا ۱۰ درصدی به بیش از سه میلیون مسافر برسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا جهانگیریان امروز ۲۴ اسفند ماه در نشست خبری به منظور تشریح عملکرد حوزه حمل و نقل هوایی طی سال گذشته و همچنین برنامه‌های نوروزی سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: طی ۱۱ ماه امسال ۱۷ میلیون مسافر داخلی و ۱۰ میلیون مسافر خارجی و در مجموع ۲۷ میلیون مسافر از فرودگاه‌های کشور جابه‌جا شده‌اند.

وی با بیان این‌که تعداد مسافرهای جابه‌جا شده در طی ۱۱ ماه امسال نسبت به سال گذشته هفت درصد در بخش پرواز‌های داخلی و ۲۱ درصد در بخش پروازهای خارجی افزایش داشته است گفت: در سال ۹۳ پروازهای جدید در مسیرهای بین‌المللی آلمان، اتریش و ایتالیا راه‌اندازی شد و بر اساس توافق‌نامه‌ای که با کشور پرتغال منعقد شده در آینده نزدیک پروازهای بین این دو کشور راه‌اندازی خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی گفت: برای انجام سفرهای نوروزی حدفاصل ۲۰ اسفند ۹۳ تا ۱۵ فروردین ۹۴ تعداد مجوزهای صادره برای انجام پروازهای داخلی برنامه‌ای چهار درصد و پروازهای بین‌المللی برنامه‌ای نیز هفت درصد نسبت به نوروز ۹۳ رشد داشته است.

جهانگیریان افزود: برای نوروز ۹۴ تاکنون مجوز انجام دو هزار و ۳۵۰ پرواز فوق‌العاده برای ایرلاین‌های داخلی صادر شده است که نسبت به صدور تعداد ۱۴۰۰ مجوز انجام پروازهای فوق‌العاده داخلی در نوروز ۹۳ رشد ۶۵ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: تعداد مجوز پروازهای بین‌المللی ایرلاین‌های داخلی نیز از هزار و ۵۰۰ مجوز در نوروز ۹۳ با افزایش ۲۲ درصدی به هزار و ۹۰۰ مجوز برای نوروز ۹۴ افزایش یافته است.

وی از کاهش هشت درصدی مجوز به ایرلاین‌های خارجی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: این سیاست در جهت افزایش سهم ایرلاین‌های داخلی از پروازهای خارجی اتخاذ شده است. به طوری که از تعداد سه هزار و ۷۹ مجوز پرواز خارجی در سال ۹۲ این میزان به دو هزار و ۸۳۳ مجوز در سال ۹۳ کاهش یافت.

جهانگیریان ادامه داد: در مجموع تعداد مجوزهای صادره از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برای پروازهای برنامه‌ای و فوق‌العاده ۶ درصد در نوروز ۹۴ نسبت به نوروز ۹۳ افزایش داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در نوروز امسال دو میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر از فرودگاه‌های کشور جابه‌جا شده‌اند گفت: انتظار داریم این میزان مسافر در نوروز ۹۴ با رشد هفت تا ۱۰ درصدی به بیش از سه میلیون مسافر برسد.

ارائه خدمات ۲۴ ساعته به مسافران نوروزی

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از برگزاری جلسات با ایرلاین‌ها، فرودگاه‌ها، پلیس، گارد حفاطتی، آژانس‌های هواپیمایی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط به منظور ارائه خدمات ۲۴ ساعته به مسافران نوروزی خبر داد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره مجوزهای پروازهای چارتری گفت: پروازهای چارتری موضوع جدیدی نیست و هر ساله در ایام پیک مطرح می‌شود و موضوعی اجتناب‌ناپذیر است؛ در کشور ما با توجه به وجود مناطق گردشگری، بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند به جای خرید بلیت‌های تک به صورت تور به این مناطق سفر کنند و بلیت‌های چارتری نیز در قالب تور فروخته می‌شود.

جهانگیریان با تاکید بر این‌که پروازهای چارتری از گذشته وجود داشته اما ضوابطی برای آن در نظر نگرفته شده است گفت: در طول ماه‌های گذشته، آیین‌نامه تاسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی توسط سازمان هواپیمایی کشوری تصویب شده است که بر اساس آن پیش بینی شده اگر ایرلاین‌ها بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد از بلیت‌های خود را به صورت چارتری بفروشند مجوز ایرلاین با عنوان «ایرلاین چارتری» تلقی می‌شود و باید از ضوابط ایرلاین‌های چارتری تبعیت کنند.

متاسفانه هیچ ایرلاینی مجوز پروازهای چارتری را اخذ نکرده است

وی افزود: در دستورالعمل تاسیس شرکت‌های هواپیمایی عنوان شده باید ابتدا مجوز ایرلاین مبنی بر برنامه‌ای یا چارتری بودن مشخص شود؛ از حدود دو ماه گذشته که این آیین‌نامه تصویب شد مهلت ۶ ماهه به ایرلاین‌ها داده شد تا خود را با این دستورالعمل تطبیق دهند. در حال حاضر  شرکت هواپیمایی ایران ایر و ماهان هر کدام کمتر از ۱۰ درصد از بلیت‌های خود را به صورت چارتری ارائه می‌دهند اما برخی ایرلاین‌های دیگر بیش از این میزان نسبت به فروش بلیت‌های چارتری اقدام می‌کنند که در حال بازرسی هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره انجام پروازهای چارتری در ایام نوروز گفت: بخشنامه‌ای به ایرلاین‌ها ابلاغ کردیم تا برای انجام پروازهای چارتری باید مجوز داشته باشند اما متاسفانه هیچ ایرلاینی مجوز پروازهای چارتری را اخذ نکرده است.

آنتونف ۱۴۰ مجوز پرواز ندارد

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این‌که هواپیمای آنتونف ۱۴۰ که در سال جاری نیز دچار سانحه شد مجوز پرواز ندارد درباره تایید یا تکذیب فعالیت هواپیمای آنتونف ۷۴ نیز توضیح داد: قاعدتا هر هواپیمایی که استانداردها را رعایت کند اجازه پرواز خواهد داشت.

مقایسه میزان تاخیر پروازها در آمریکا و ایران با وجود شرایط نابرابر در تامین قطعات

وی درباره تاخیرهای پروازی نیز گفت: بر اساس آمار منتشر شده در سایت وزارت حمل و نقل کشور آمریکا طی ۱۰ سال گذشته ۲۱.۳ درصد پروازهای این کشور تاخیر داشته در حالی که این کشور بیشترین پروازهای دنیا را انجام می‌دهد و قطعات هواپیمایی در مدت زمان بسیار کوتاه در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. این در حالیست که ۳۰ تا ۳۵ درصد از پروازهای کشور ما با تاخیر انجام می‌شود این در شرایطی است که کشور ما با محدودیت‌های بین‌المللی مواجه است.

دلایل تاخیر پروازها در ایران

جهانگیریان با بیان این‌که ۲۰ درصد تاخیرها ناشی از شرایط جوی، ۶۰ درصد تاخیرها به دلیل نقص فنی و ۲۰ درصد نیز عوامل دیگر است گفت: ۵۸ فرودگاه در کشور داریم که نسبت به مساحت جغرافیایی این رقم زیاد است. ضمن اینکه همه فرودگاه‌های کشور از تجهیزات کمک ناوبری مناسبی برخوردار نیستند و همین امر سبب می شود در شرایطی که کاهش دید در فرودگاه وجود داشته باشد پروازی صورت نگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که تاخیرهای ناشی از شرایط جوی و نقص فنی خارج از اراده ایرلاین‌هاست گفت: در این شرایط نمی‌توانیم ایرلاین‌ها را مجبور به پرواز کنیم؛ در شرایط تحریم ممکن است چندین ماه زمان برای تامین یک قطعه سپری شود این در حالی است که در کشور آمریکا در کمتر از دو ساعت یک قطعه تامین می‌شود.

وی ادامه داد: علی‌رغم همه این مشکلات یکی از خواسته‌های مسافران ارائه خدمات مناسب در زمان تاخیرهاست که این موضوع را به ایرلاین‌ها گوشزد کردیم و در همین زمینه طی چند ماه گذشته شاهد ارائه خدمات بهتری از سوی ایرلاین‌ها به مسافران در زمان بروز تاخیرها بوده‌ایم که در هفته‌های آینده این وضعیت بهتر خواهد شد. /

نظر شما