شناسهٔ خبر: 53382 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

هانی قنبری خبر داد:

پياده سازی سامانه ILMS با دانش ايرانی/ تحريم‌ها تاثيری بر عملکرد شبکه مخابرات هوانوردی نداشته است

رادار فرودگاه معاون عمليات مخابرات و راهبری اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوايی ايران، از آغاز مطالعات راه اندازی سيستم ميداد(ديتابانک) در تجميع اطلاعات هوانوردی خاورميانه و نيز سامانه يکپارچه‌ساز سيستم‌های هوانوردي(سوييم) خبر داد. و همچنين متذکر شد که با پياده سازی سامانه ILMS با استفاده از دانش ايرانی، تحريم‌های بين المللی در عملکرد شبکه مخابرات هوانوردی کشورمان هيچ تاثيری نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، فرا رسیدن روز جهانی مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی بهانه ای شد تا در گفت و گو با هانی قنبری؛ معاون عملیات مخابرات و راهبری اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی به تشریح مهمترین برنامه ها و اقدامات در این حوزه حساس بپردازیم.

کاربرد شبکه مخابرات هوانوردی در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، کاربردی زیربنایی و مهم است. به عنوان سرآغاز این مصاحبه، مخاطبان ما را قدری بیشتر با این کاربرد آشنا کنید.

بر اساس ماده ۴۴ پیمان شیکاگو همزمان با شروع کار سازمان جهانی هواپیمایی کشوری (ICAO) برای برآورده كردن نیازهای ارتباطی بین ایستگاه­های هوانوردی "شبکه­ وسیع و ثابت جهانی ارتباطات راه دور هوانوردی" (AFTN) به وجود آمد که موظف به برقراری ارتباطات هوانوردی تحت قوانین و مقررات اتحادیه مخابرات بین ­المللی(ITU) شد كه این مجموعه ضمن عضویت در این اتحادیه، صاحب نظر در وضع قوانین جدید یا قوانین مربوط به هوانوردی است. علاوه بر استانداردها و توصیه ­های بین ­المللی مندرج در انکس ۱۰ و سایر اسناد مربوط ایکائو، تصمیم های اجلاس­ های منطقه­ ای نیز در زمینه ارتباطات هوانوردی برای کشورهای منطقه لازم ­الاجراست. ابتدا از مدارهایی که به صورت استاندارد از بستر خطوط زمینی استفاده می­ کردند و در مراکز اصلی مخابرات فرودگاه­ها استفاده شد تا با استفاده از پروتکل مکانیزم تله ­تایپی مبادله­ اطلاعات انجام شود. در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی از قرن گذشته مکانیزم­ هایی طراحی شد که امکان انتخاب چند خروجی را در یک لحظه فراهم می­ کردند. این سیستم های چند آدرسی روی دستگاه های تله تایپی در  محیطی پرازهیاهو و سرسام آور كار می كردند تا اینكه افزایش و تعدد کاربران هوانوردی منجر به ایجاد یک شبکه تلکسی شد كه سرعت ارسال اطلاعات از طریق این مدارها با نرخ های ۵۰ تا ۱۰۰ باد استاندارد امروزی برابری می كرد و كم كم  با تکامل تدریجی رایانه ها، استفاده از سیستم های سوئیچینگ مطرح و الگوهای مختلف همراه با مقررات ارتباطی وضع شد و رایانه ها قادر بودند تا هرگونه خواسته های انسانی را پوشش دهند و ارتباطات را دگرگون كنند. امروزه شبکه جهانی سرویس ثابت مخابرات هوانوردی بسیاری از مراکز مخابراتی کشورها را به هم متصل و اطلاعات مربوط به سرویس ترافیک هوانوردی را بین آنها مبادله می كند. مجموعه اداره­ کل مخابرات هوانوردی از بخش­ های عملیاتی و حساس در معاونت عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران است که وظیفه خطیر آن، گردش صحیح و سریع اطلاعات هوانوردی و مبادله  تمام داده های هوانوردی در سراسر کشور با فرودگاه های داخلی و سراسر دنیاست که مطابق الزامات انکس­ ها و سندهای ایکائو و بر اساس موافقت­نامه ­ها است. تهیه و مبادله طرح پرواز پیام های مربوط به نشست و برخاست هواپیماها، پیام های تاخیر و تغییر در پروازها، دریافت و ارسال و تهیه گزارش های جوی پرواز، بولتن­ های هواشناسی، پیام های مربوط به سرویس اطلاعات پرواز، توزیع بخشنامه­ های هوانوردی (نوتام)، مبادله­ مجوز پرواز صادرشده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری و نظایر آن، بخشی از وظایف این حوزه است. همچنین طراحی، پیاده­ سازی و نصب و نگهداری تمام سیستم­ های مخابراتی و سوییچینگ مورد استفاده در مجموعه­ شبکه مخابرات هوانوردی در تمام فرودگاه های کشور توسط کارشناسان این مجموعه اجرا می­ شود. اکنون شبکه مخابرات هوانوردی از طریق هشت مدار بین ­المللی و بیش از ۱۹۰ مدار داخلی در سراسر کشور و جهان سرویس مبادله داده های هوانوردی را ارائه می­ دهد.

آیا این شبکه توانسته همگام و هم راستا با اهداف ایکائو حرکت و فعالیت های خود را طبق استانداردهای تعریف شده اجرا کند؟

شبکه مخابرات هوانوردی  تمام  فعالیت ­های خود را براساس اسناد و دستورالعمل های استاندارد که از سوی سازمان جهانی هواپیمایی کشوری (ICAO) تدوین شده است، انجام می­ دهد و تمام فعالیت ها و عملکردهای این مجموعه به طور سالیانه توسط کارشناسان رسمی سازمان هواپیمایی کشوری مورد ارزیابی و ممیزی (Audit) قرار می گیرند و هرگونه مورد غیراستاندارد در اسرع وقت حذف و با مورد به روز شده و استاندارد جایگزین می­ شود.  بنابراین، این شبکه همواره در جهت اهداف ایکائو و استانداردهای جهانی حرکت كرده است. طراحی، نصب و راه اندازی سیستم سوئیچینگ IPbase که از نظر سرعت، دقت و اتصال به تمامی فرودگاه ها را فراهم می كند، توسط کارشناسان این اداره کل و با کمترین هزینه و بیشترین بهره وری و مطابق با استاندارهای روز دنیا در این مجموعه پیاده سازی شده است. پیاده­ كردن فرمت جدید طرح ­های پروازی(INFPL) از دیگر الزامات ایکائو در سال های اخیر بوده که با وجود محدودیت ­های بین­ المللی در به روز كردن سامانه ­های نرم ­افزاری اتوماسیون رادار، با همت کارشناسان این اداره­ کل در زمان تعیین شده و به بهترین نحو انجام شد و جمهوری اسلامی ایران از سوی رئیس دفتر منطقه­ ای ایکائو  تقدیر شد.

ارتباط این سامانه با شرکت­ های هواپیمایی و سازمان­ های مختلف تا چه میزان گسترش یافته است؟

شبکه مخابرات هوانوردی به عنوان زیرساخت ارتباطی عملیاتی در مجموعه هوانوردی، اطلاعات ضروری در حفظ ایمنی و سلامتی پرواز را بین واحدهای درگیر در عملیات پرواز مبادله می­ كند. بر این اساس، تمام شرکت­های هواپیمایی، فرودگاه های کشور، ایستگاه های هوانوردی و سازمان­ هایی که به نوعی در مجموعه عملیات پرواز دخیل هستند، برای اجرای صحیح و دقیق وظایف خود نیازمند ارتباط با شبکه و سامانه تبادل داده‌های هوانوردی هستند. بنابراین تمام شرکت­های هواپیمایی بر اساس دستورالعمل­ های سازمان هواپیمایی کشوری برای اخذ گواهینامه بهره ­برداری هوایی(AOC) ناگزیر از اتصال به این شبکه هستند. در سال های اخیر ضمن توسعه زیرساخت­ های ارتباطی و سامانه های پردازش "داده" همگام با گسترش حوزه فعالیت، تعداد داده‌های مبادله شده رشد چشمگیری داشته است.

آیا توانسته اید به اهداف مورد نظر در این بخش برسید؟

استفاده از فناوری ­های نوین مخابراتی در حوزه هوانوردی، یکی از مهمترین دستاوردهای این مجموعه در سال های اخیر بوده است که با توجه به محدودیت­ های موجود در سال های گذشته، نشان از عزم جدی مدیریت و كاركنان شبکه مخابرات هوانوردی در انجام صحیح و دقیق وظایف خود دارد. سیستم شبکه داده های هوانوردی دارای Databank قوی برای ارائه سرویس اتوماتیک به تمام مشترکان داخلی و خارجی در دسترسی به اطلاعات مورد نیاز در زمینه هوانوردی است. همچنین مرکز AFTN/AMHS ایران به عنوان یکی از مراکز اصلی تبادل داده های هواشناسی هوانوردی(OPMET) در منطقه خاورمیانه وظیفه تهیه و توزیع بولتن­ های حاوی اطلاعات هواشناسی تمام فرودگاه­ ها در سطح داخلی و بین­ المللی را به عهده دارد.

وضعیت شبکه مخابرات هوانوردی ایران در مقایسه با کشورهای منطقه چگونه است؟

شبکه مخابرات هوانوردی در سطح جهانی به عنوان یک مجموعه یکپارچه و تفکیک ناپذیر با هدف تبادل اطلاعات ضروری در سلامتی پرواز فعالیت می ­كند و نحوه عملکرد تک­ تک اجزای این شبکه که به لحاظ جغرافیایی در کشورهای مختلفی قرار گرفته ­اند، رسیدن به هدف مطلوب و تأثیرگذاری است. مرکز مخابرات هواپیمایی ایران(Iran AFTN/AMHS Com. Center) با داشتن هشت مدار ارتباطی بین ­المللی و بیش از ۱۹۰ مدار داخلی سالانه بیش از ۷۰ میلیون اطلاعات در ارتباط با سلامتی پرواز را مبادله می كند و انجام پروازهای ایمن عبوری، بین­ المللی و داخلی نشان دهنده صحت کارکرد این شبکه در کشور منطبق با استانداردهای جهانی است.

تلاش اداره ­کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی برای به ­روز كردن دانش كاركنان  چقدر بوده ­است؟

علاوه بر آموزش­ های مستمر در حین کار(On Job Training) که برای اطلاع كاركنان از آخرین ویرایش ­های مستندات ایکائو انجام می شود، ضمن عقد قرارداد با مراکز آموزشی معتبر مانند مرکز تحقیقاتی فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف، كاركنان این مجموعه آموزش ­های لازم در زمینه فناوری­ های جدید ارتباطی و مهندسی مخابرات را فرا می­ گیرند كه این آموزش ­ها نقش بسزایی را در رشد و پرورش استعدادهای نیروهای متخصص برای طراحی و پیاده ­سازی سامانه­ های جدید مخابراتی داشته است.

آیا تحریم های بین ­المللی تاثیری در عملکرد این شبکه داشته است؟

پس از مشکلات مربوط به سال ۲۰۰۰ میلادی که به Y۲K معروف شده­ است، كاركنان متخصص این مجموعه با به کارگیری دانش بومی، موفق شدند سامانه تمام اتوماتیک پردازش و سوییچینگ پیام مرکز مخابرات هواپیمایی کشور(ILMS) را طراحی و پیاده ­سازی كنند. این سامانه در طول سال های اخیر به طور دائم و بنابر نیاز؛ بهبود و توسعه داده شده و سامانه موجود ضمن بهره­ گیری از آخرین فناوری­ های ارتباطی، تمام نیازهای مربوط را برطرف می­ كند و بومی بودن آن موجب شده تا تحریم­ های بین­ المللی هیچ­گونه تاثیری در عملکرد صحیح این سامانه نداشته باشد.

درباره مهمترین طرح های اجرایی و برنامه های سال های گذشته توضیح دهید.

یكی از مهمترین اقداماتی كه اخیرا انجام شده، ارسال زیرساخت های شبكه مخابرات بر اینترانت كشور بوده كه دارای سرعت بالا و قطعی كمتری است. همچنین سیستم اعلان و اطفای حریق در دیتاسنتر مرکز مخابرات کشور و نیز اصلاح و استانداردسازی سامانه ­های تغذیه نیرو(Power Supply) را انجام داده ایم.

درباره مهمترین طرح های اجرایی و برنامه های امسال این معاونت توضیح دهید.

از جمله این برنامه ها می توان به تجهیز دیتاسنتر مرکز مخابرات به عنوان back up برای دیتاسنتر شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، راه اندازی سیستم ماهواره ای مخابراتی برای back up زیرساخت های موجود زمینی و راه اندازی کامل سیستم طرح پرواز الكترونیكی در سطح ملی و بین المللی اشاره كرد. همچنین در نظر داریم با همكاری كشورهای منطقه، سیستم میداد(دیتابانك خاورمیانه) را که منبع گردآوری تمام اطلاعات هوانوردی خواهد بود و همچنین تحقیقات و مطالعات سیستم SWIM یكپارچه كننده تمام سیستم های صنعت هوانوردی را آغاز كنیم.

نظر شما