شناسهٔ خبر: 53445 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد؛

تاكيد بر صنعتی شدن بنادر و نوار ساحلی کشور/ نوار ساحلی ایران پتانسیل بی نظیری برای استقرار صنایع تولیدی دارد/ تجدیدنظر در ایجاد صنایع آب‌بر در اطراف کلان‌شهرها

جلسه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: صنعتی شدن بنادر و نه الزاما درون حصارهای بندری، هدفی والا و ارزشمند است. ​

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، سى و پنجمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردى با محوریت "تاثیر استقرار صنایع تولیدى و ارزش افزوده اى در اراضى پشتیبانى بنادر و راه کارهاى تحقق آن با حضور محمد راستاد؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردى برگزار شد.

معاون وزیر راه و شهرسازى با اشاره به اینکه باید صنعتى شدن بنادر و نوار ساحلى کشور به عنوان یک راهبرد مهم و جدى مدنظر قرار گیرد، اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردى مى‌تواند به عنوان یک ساختار، نقش محرک را در معرفی این مزیت بنادر و نوارهای ساحلی کشور ایفا کند.

راستاد ادامه داد: مشکل اساسی صنعت کشور در سطح کلان این است صنایع در پیرامون کلان شهرها که با معضل زیست محیطی و کمبود آب مواجه هستند، متمرکز شده اند و این درحالی است که در نوار ساحلی کشور پتانسیل بی نظیری برای ایجاد صنایع تولیدی و ارزش افزوده‌ای وجود دارد.

وی با بیان اینکه در ایجاد صنایع در پس کرانه بنادری همچون امیرآباد و امام‌خمینی(ره) موفق عمل کرده ایم، اظهار کرد: از سوی دیگر متاسفانه در مهم‌ترین بندر تجاری کشور یعنی بندر شهیدرجایی کم‌تر موفق بوده‌ایم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه حرکت به سمت نوارهای ساحلی کشور و نه الزاما درون حصارهای بندری "هدفی مقدس" است، گفت: باید علاوه بر اراضی پس کرانه ای، شرایط لجستیکی را جهت استقرار صنایع تولیدی و ارزش افزوده ای فرآهم کنیم و به دنبال عملیاتی کردن سیاست های تببین شده باشیم.

راستاد با اشاره به اینکه باید ارتباط ارگانیکی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی برقرار شود، عنوان کرد: نباید به دنبال ایجاد "صنایع آب بر" در درون و پیرامون کلان شهرها باشیم و ادامه این روند منجر به رخداد فجایع انسانی و زیست‌محیطی خواهد شد و در این راستا لازم است که در ایجاد صنایع آب‌بر اطراف کلان‌شهرها تجدیدنظر کرد.

در این جلسه مسائلى همچون تبیین مدل مناسب براى خوشه‌هاى لجستیکی و صنعتى در بنادر، نحوه مشارکت بخش خصوصى در ارتباط با استقرار صنایع تولیدى و ارزش افزوده اى در اراضى پشتیبانى بنادر و چگونگی ایجاد زیر ساخت‌هاى لجستیکى در بنادر به منظور بسترسازى جهت حضور صنایع تولیدى داراى پتانسیل صادراتى مطرح شد.

علاوه بر این اتصال به زنجیره‌های تامین بین‌المللی، توجه به درآمدهای ترانزیتی در ردیف درآمدهای نفتی، تدوین طرح توسعه‌ای و لجستیکی برای بنادر کشور، بسترسازی برای ایجاد زیرساخت‌های لجستیکی جهت حضور صنایع تولیدی و ارزش افزوده‌ای در بنادر از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه به بحث گذاشته شد.

نظر شما