شناسهٔ خبر: 53605 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری آذربایجان شرقی کرد؛

معرفی۱۷۰۰ واحد برای پرداخت تسهیلات احداث مسکن در بافت ناکارآمد شهری

بابک نجفیان رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان آذربایجان شرقی با اشاره به در نظر گرفته شدن ۱۰ میلیارد تومان پروژه برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی این استان در نظر گرفته‌شده، مهمترین اقدامات این اداره در سال ۹۶ را تشریح کرد.

بابک نجفیان رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اقدامات سال گذشته این اداره اظهار کرد: ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان آذربایجان شرقی و شهرستان‌های آن در طول سال ۹۶، ۱۶ مرتبه تشکیل جلسه دادند که تعداد جلسات کارگروه‌های ستاد بازآفرینی شهری پایدار نیز هفت جلسه بود، همچنین یک جلسه نشست اندیشه ایران‌شهری در سال گذشته در این استان تشکیل شد.

وی با بیان اینکه در طول سال گذشته یک هزار و ۷۰۰ واحد برای پرداخت تسهیلات احداث مسکن در بافت ناکارآمد شهری استان آذربایجان شرقی معرفی شده‌اند، تصریح کرد: ۱۵ فقره تسهیلات ودیعه مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری نیز پرداخت شده است.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه پروژه‌های میدان شهید بهشتی و مسجد کبود تبریز پروژه‌های سنواتی هستند، تصریح کرد: این پروژه‌ها از اواخر سال ۷۷ آغاز شدند که اکنون در مراحل پایانی قرار دارند، این پروژه‌ها شامل ۲۰ بلوک بوده که بخش عمده‌ای از آنها در مرحله اخذ پایان کار و عدم خلافی هستند.

وی بیان کرد: بلوکهای بازار ابریشم و بلوک‌های A۱، A۲ و A۳ مسجد کبود در طول سال‌های ۸۴، ۸۵ و ۸۶ کامل شدند که هم‌اکنون در حال دریافت عدم خلافی برای آن‌ها هستیم، درگذشته شهرداری تهران ساخت این بلوک‌ها را بدون پروانه ساخت آغاز کرده بود که پس از آن به شرکت عمران و بهسازی شهری ایران واگذار شد و در سال ۸۳ و ۸۴ افتتاح شدند.

نجفیان افزود: بلوک‌های A۴، A۵ و A۶ در مراحل پایانی و دریافت پایان‌کار هستند که بخش دیگر این پروژه شامل بلوک‌های تجاری A۷ و D هستند که هنوز آغاز نشده و در تلاش هستیم آن‌ها را در مسابقه طراحی ارائه کنیم تا کاربری دیگری نیز مطابق با بافت تاریخی در آن‌ها ایجاد کنیم.

وی تأکید کرد: پروژه‌های مسجد کبود و میدان شهید بهشتی تبریز بزرگ‌مقیاس هستند و زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهند.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان آذربایجان شرقی گفت: بر اساس تفاهم‌نامه انجام شده برای جابجایی سه هزار خانوار ساکن در محدوده سکونتگاه‌های غیررسمی تبریز، در فاز اول و در سال گذشته ۱۷۱ واحد از واحدهای مربوط به جابجایی سکونتگاه‌های غیررسمی تبریز واقع در محدوده پرخطر و زلزله‌خیز بهره‌برداری و به این تعداد خانوار تحویل داده شد.

وی اظهار کرد: فازهای بعدی این پروژه شامل یک پروژه ۶۰۰ واحدی آغاز شده و پیگیر مراحل ساخت آن هستیم که در فازهای بعدی تمام این سه هزار واحد باید جابجا شوند.

نجفیان تصریح کرد: در راستای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی استان آذربایجان شرقی، احداث ساختمان خانه محله و کتابخانه دیزج جنوبی بناب، آسفالت و لکه‌گیری و رویهت دستی محله ملازینال تبریز، اجرای ساختمان مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مرند، اجرای آسفالت معابر محله پهرآباد و انزاب مراغه، احداث مدرسه ۶ کلاسه علی‌آباد مرند، آسفالت معابر محله میناخور مرند، آسفالت انتهای محله ولیعصر میانه، احداث پله در مناطق حاشیه‌نشین محله ملازینال تبریز، ساماندهی قوبی چای بناب و شبکه جمع‌آوری فاضلاب انتهای شهرک ولیعصر میانه آغاز شدند که برخی از آنها تکمیل شده‌اند.

وی درباره اعتبار اختصاص‌یافته به این پروژه‌ها بیان کرد: در طول سال ۹۶، در حدود ۱۰ میلیارد تومان پروژه برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی استان در نظر گرفته‌شده که برخی پایان‌یافته و برخی نیز در دست اجرا هستند.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان آذربایجان شرقی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه احیاء مجموعه تاریخی صاحب آباد تبریز گفت: در سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار آذربایجان شرقی برای احیای این مجموعه تاریخی امضا شد که در حال حاضر پیگیر بخش تملک‌های آن هستیم که مشاور این طرح نیز انتخاب‌شده است.

وی افزود: در بخش حقوقی نیز این اداره وکالت ۳۰ فقره در پرونده‌های محاکماتی مجتمع پرنیان و پروژه‌های میدان شهید بهشتی تبریز، همچنین پرونده‌های محاکماتی طرح‌های واقع در شهرستان‌های مراغه و هشترود را بر عهده گرفته است.

نظر شما